Crashes gebied Someren-Overloon

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 06 dec 2003, 12:59

Crashes gebied Someren-Overloon

Bericht door Jan »

Hey,

Ik heb al een tijdje contact met een veteraan van de 4th KSLI. Hij weet alleen niet goed meer waar hij overal precies is geweest. Hij stuurde mij vandaag een mail waarin hij aan mij vroeg of ik enkele sites weet waarin informatie staat over vliegtuig crashes in het gebied Someren-Overloon. Aangezien ik dat niet weet zou ik willen vragen of iemand hier van het forum goede sites weet. Of misschien zelf info heeft over vliegtuig crashes. Ook alle info over de 4th KSLI is welkom. Misschien dat hij zich dan ook weer dingen herinnert.

Jan
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Hoi Jan, met welke 4th K.S.L.I veteraan heb je contact? Als hij de bn history heeft kan hij veel nakijken.

Over someren kan je vragen of hij zich kan herinneren dat Major Crockford van de Herefords daar zijn MC verdiende..
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

In de bn geschiedenis staat niets over een crash.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Overloon zijn er meerdere neer gegaan! hier heb ik wel informatie over. Of ja het zal Stevensbeek zijn. Hier in dit gebied zat vol met Luftwaffe flakartillerie, gezien dit de route was naar het reichswald. Grote kans dat mijn oudoom de neergedaalde piloten door mijn Oudoom zijn geholpen (in deze regio actief).

Over het gebied van Someren is mij niets bekend, zal eens na gaan.
Gebruikersavatar
GliderRider
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 25 apr 2005, 13:35
Contacteer:

Bericht door GliderRider »

Hey Jan,

In de buurt van Someren-Heide is een Sterling Bomber neergekomen in 1943 dacht ik. Ik heb er hier nog een stuk van liggen. Laat maar wat van je horen als je het verhaal wilt hebben.

Greetz Willem
"Never tell people how to do things. Tell them what to do and they will surprise you with their ingenuity."

http://www.tommy-talk.com
Gebruikersavatar
Jan
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 06 dec 2003, 12:59

Bericht door Jan »

Hey,

Ik heb de veteraan een e-mail gestuurd over wat hij nou precies moest weten. Dit kreeg ik terug van hem:

Ref the aircraft crash. This incident remains one of the most striking of my three months in action. We were clearing a small town. The main street was like the letter Y with a church by the main stem and its tower was hit by one 88 shell. Observation officers had come with us and they had been spotted. We entered the town up this stem with the church on our left. With my comrades I stationed myself at the junction of the two streets looking down the right hand street.
It was then that we heard the spluttering of an aircraft engine. This single seat fighter came over to our left. We were astonished to see the pilot move out to the end of the left wing and then jump off, open his parachute and disappear behind the buildings. The aircraft went on for a second or two and then nosed dived in. We were told a little later that the pilot was ok and our chaps had collected him. The aircraft crashed I guess no more than a couple of kilometres away.
This all happened within a few seconds and when we had recovered we found ourselves in the centre of the road junction - out in the open - and we dashed back to cover fast!
I was wounded near Overloon on October 15 and this incident happened a short while before, at a guess between mid September and Oct 15. I guess in the area Boxmeer- St Anthonis-Asten-Unden. There was a long high brick wall on the left running up to the junction with a small wooden door in it and I believe there was a nunnery there.

Waar kan dit gebeurt zijn?


Jan
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Jan, ik heb deze informatie even door gegeven aan Dhr. Harry Schuwirth. Kenner van vliegtuig crashes. Hij duikt vanavond zijn archief in.
Gebruikersavatar
Jan
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 06 dec 2003, 12:59

Bericht door Jan »

Roel R. schreef:Jan, ik heb deze informatie even door gegeven aan Dhr. Harry Schuwirth. Kenner van vliegtuig crashes. Hij duikt vanavond zijn archief in.
Oke das mooi. Bedankt alvast :)
Gebruikersavatar
Meijelse
Lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 10 jul 2005, 13:37
Locatie: Panningen
Contacteer:

Bericht door Meijelse »

Ik heb een foto van een kaart met daarop de vliegtuigcrashes in de regio deurne, asten, someren, meijel.

De enige gealieerde jagers die in de periode 40/45 hier zijn neergestort waren allen typhoons en geen hiervan in de buurt van Someren en ook niet in de bewuste periode (ervan uitgaande dat de kaart correct is) Bewuste kaart hangt in het Heemkundemuseum te Meijel.

Gr. Werner
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Hi Werner,

Die kaart is zeker niet compleet, met behulp van enkele experts, alle lid van airwar. Hebben we het terug kunnen brengen tot 3 mogelijkheden.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Dit is van de drie de meest waarschijnlijke;

Ook op 2.10.1944 crasht bij Boxmeer een Spitfire van 401 sqn met W/O M. Thomas deze is oke.
Gebruikersavatar
Meijelse
Lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 10 jul 2005, 13:37
Locatie: Panningen
Contacteer:

Bericht door Meijelse »

Roel R. schreef:Hi Werner,

Die kaart is zeker niet compleet, met behulp van enkele experts, alle lid van airwar. Hebben we het terug kunnen brengen tot 3 mogelijkheden.
He Roel,

Kaart niet compleet of valt de crash buiten de regio van de kaart.
Boxmeer bv staat er niet op, naar het oosten toe houdt hij op bij het kanaal van Deurne.

gr. werner
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Hi Werner,

De meeste bestaande kaarten zijn niet compleet. Ik heb me laten vertellen dat de stichting air war nog ieder jaar nieuwe crashes terug vind in archieven. Ze werken nu aan een lijst die de meest complete van Nederland zal worden. Erg interessant!
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Jan, ik heb nog wat onderzoek gedaan.

Via Dhr. Schuwirth kwam ik in contact met Dhr. van de Weteringen. Die kon in zijn archief de volgende crash terug vinden:

Op 2.10.1944 crasht bij Boxmeer een Spitfire van 401 sqn met W/O M. Thomas deze is oke.

Daarna heb ik via de website van de Kerk van Boxmeer de Pastoor Dhr. Brouns gemailed. Hij gaf mijn gegevens door aan een man uit Boxmeer die een boek over de burgerslachtoffers daar heeft geschreven. Dhr. Peters. Het leek hem onwaarschijnlijk dat Walsh zijn herinneringen in Boxmeer plaats vonden. Hij kon met behulp van Dhr. Sleven uit Nijmegen de volgende crash terug vinden:

8-10-44, Spitfire bij Oploo, Piloot komt uit het vliegtuig, raakt in paniek omdat hij niet weet op wat voor grondgebied hij is, rent richting de Maas om aldaar door Britse troepen opgevangen te worden.

Ik heb Dhr. Schuwirt gevraagt of hij meer informatie over deze crash heeft. Ik zal de battalions geschiedenis van de 4th Bn K.S.L.I doorlezen voor informatie over Oploo.

Heb jij van Walsh iets gehoord over de eerste optie die we hadden? De crash van 2 okt?
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Roel over Dhr. Cal Peters, ik heb dat boek thuis liggen (mijn familie staat ook in dit boek.) Grote kans dat hij wel weet waar evt deze crash moet zijn geweest.

Maar ik weet denk ik al wel waar zij hebben gelopen, de hoge muur met houten deur bij het nonnenhuis, de Y weg. Dat is hier in Boxmeer! weet het bijna zeker! Als je Cal Peters spreekt Roel, vraag dan over de kans van het Elzendaalklooster. Maar als het een paar kilometer hier vandaan is reken dan dat het vliegtuig in de volgende plaatsen is geland: St. Tunnis, Rijkevoort, Sambeek, Vierlingsbeek, Oefelt, Stevensbeek.

Kan je in de brief ook iets vragen of er verzetsmensen bij betrokken waren? gezien ik veel verhalen heb gehoord van mijn oudoom die deze piloten hielpen.

Ik kan foto's maken van de Y weg en de lange hoge muur met de houten deur als je dat graag wilt, of ik laat het je wel zien als je ooit in de buurt bent.
Plaats reactie