Crashes gebied Someren-Overloon

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Ik heb alles nog eens doorgenomen met mijn vader. ik heb zelf de kerk over het hoofd gezien. Grote kans dat het dan toch Sambeek is. Heeft een klooster en een kerk redelijk dicht bij elkaar staan en de hoofdstraat heeft een Y vorm.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

En vind je iets over Oploo? Aangezien die crash daar plaats vond?
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Oploo, zal eens in de boeken kijken die ik heb liggen! Maar ik denk dat Oploo weinig kans maakt als het gaat om de kerk, klooster.

maar zal eens zoeken! Maar Oploo maakt wel een goede kans, gezien daar in in sept. veel Britse troepen zaten. Boxmeer is pas rond de 29e van sept. bevrijd en van Sambeek weet ik niet heel veel, wel dat 2 KM van Sambeek de SS'ers van de groep Roestel zaten.

Ik meld je zo iets over wat ik gevonden heb.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Is een crash in Oploo vanuit Sambeek te zien? Ik ken het gebied daar niet..
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Ik heb een ding wat kan kloppen:

19 - 10 '44 : Typhoon neergestort in St. Anthonis. Rond het middaguur stortte een Engelse Typhoon neer te St Anthonis. Het toestel was door Flak getroffen. De piloot, W. Morley kon zich per parachute redden. het toestel wat gestationeerd op vliegvveld Volkel.

Verder zijn er geen crashes bekend waar de piloot het had overleefd als het ging om een kleiner toestel.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Roel R. schreef:Is een crash in Oploo vanuit Sambeek te zien? Ik ken het gebied daar niet..
Nou het is misschien wel te zien, als het vliegtuig vanuit limburg de maas overging (waarschijnlijk Heijen/Afferden), over Sambeek heen en dan neergestort is in Oploo is goed mogelijk.

hier bij een de vlucht die hij dan moest hebben gemaakt:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Ik weet dit allemaal niet zeker, maar in oct. moet Sambeek wel toegang baar zijn geweest voor Britse soldaten. Even kijken hoe de kerk is ingestort daar. Wnat in het verhaal hebben ze het over een 88.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

De Sambeekse kerk is wel beschadigd geweest, maar dat was enkel de bovenkant. (fundering wat erg goed) Maar of het getroffen is door een 88 is niet zeker.
Gebruikersavatar
Jan
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 06 dec 2003, 12:59

Bericht door Jan »

Guido schreef:Ik heb een ding wat kan kloppen:

19 - 10 '44 : Typhoon neergestort in St. Anthonis. Rond het middaguur stortte een Engelse Typhoon neer te St Anthonis. Het toestel was door Flak getroffen. De piloot, W. Morley kon zich per parachute redden. het toestel wat gestationeerd op vliegvveld Volkel.

Verder zijn er geen crashes bekend waar de piloot het had overleefd als het ging om een kleiner toestel.
Deze crash zal het niet zijn geweest aangezien dat Frank gewond is geraakt op 15 october 1944 en toen denk ik van het front is gehaald.

*Roel: Ik heb bericht terug gehad van Frank en hij dacht dat het wel die ene crash kon zijn van die spitfire ja. Maar ik zal hem die info wel eens doorsturen van die piloot die neerstorte en richting de maas rende. Misschien dat Frank zich dan nog de maas kan herinneren.

Jan
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Frank was idd op de 19 al weg uit Nederland. Ik reageer vanavond wat uitgebreider. Heb het nu erg druk.

Jan, zou je Franks passage's over de crash aan me kunnen mailen? Dit voor me archiefje ;)
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Je bedoeld met de spitfire die in Boxmeer is geland? zoja heb ik nog een leuk verhaal voor jullie!
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Guido,

We hebben twee crashes die mogelijk zijn, namelijk:
Ook op 2.10.1944 crasht bij Boxmeer een Spitfire van 401 sqn met W/O M. Thomas deze is oke.

8-10-44, Spitfire bij Oploo, Piloot komt uit het vliegtuig, raakt in paniek omdat hij niet weet op wat voor grondgebied hij is, rent richting de Maas om aldaar door Britse troepen opgevangen te worden.

De laatste lijkt me het beste bij het verhaal te passen.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

raar! uit een dagboek wat ik heb gevonden van een man uit oploo staat niets in van een spitfire die is gecrashed!

maar wel dit:

2 october

Boxmeer, Sambeek en Vortum (Vortum Mullem) trekt west-waarts wegens granaten van over de Duitse grens; Engelsen proberen een brug te slaan onder Beers of Cuijk, bewoners van Stevensbeek komen weer te voorschijn, in de namiddga aanval met luchttroepen op Duitsers bij Overloon, zware gevechten in en bij Rozendaal. Granaten op de Rips (ligt vlak langs Oploo).

Dat zal dus één van die luchttroepen moeten zijn.

Maar er staat niets van een neergestort vliegtuig op 2 oct.

8 oct.

Amerikanen vertrekken, weer granaten in de dijk, engelsen komen 14 kanonnen opstellen op Vlagberg.

ook niets over een neergestort vliegtuig.


Maar ik zal eens verder zoeken!

Maar Thomas daar heb ik dacht ik wel meer informatie over. Ik ga mijn opa en oma eens bellen (mijn Oma woonde 200 meter van de crash vandaan destijds) die weet vast meer! Ik ga er achter aan!
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Ik weet de plek van de crash van de spitfire in Boxmeer. dat is zeker. Mijn Opa vertelde mij dat het waarschijnlijk vanuit Duitsland afkwam op zijn terug weg.

later vertel ik meer. Hopelijk kan Jan meer met de foto's die ik hem heb gestuurd van het klooster.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Kun je die foto's eens posten? Dat helpt misschien bij de beeldvorming ;)
Plaats reactie