Historisch beeldmateriaal 'in zeer slechte staat'

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Historisch beeldmateriaal 'in zeer slechte staat'

Bericht door Roel R. »

Uitgegeven op 01 augustus 2005 om 15:42 uur

(Novum) - Ruim 45 duizend uur aan filmmateriaal van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en het Filmmuseum is 'in zeer slechte staat'. Als op korte termijn geen actie wordt ondernomen, gaat veel van dit materiaal verloren. Dat oordeelt de Raad voor Cultuur in zijn 'Deltaplan voor het Filmbehoud', dat maandag is gepresenteerd aan staatssecretaris van Cultuur Medy van der Laan (D66).

De raad adviseert de staatssecretaris het verlies van audiovisueel materiaal tegen te gaan. De overheid moet volgens het plan de verantwoordelijkheid nemen voor het audiovisuele erfgoed. Een Deltaplan moet ervoor zorgen dat de achterstand in het behoud van het materiaal voorgoed wordt ingelopen. Het gaat met name om de nitraatfilmcollecties en 'een belangrijk deel van het beeldmateriaal uit de twintigste eeuw'. De kosten worden geschat op 99 miljoen euro, verspreid over een periode van zeven jaar. Volgens de raad is de investering 'absoluut noodzakelijk' om onherstelbaar verlies van beeldmateriaal te voorkomen.

Verschillende onderwijsinstellingen maken steeds vaker gebruik van het zogenoemde 'audiovisuele geheugen', stelt de raad. De filmbeelden zijn een registratie van de geschiedenis en bevatten vaak kennis die nergens anders te achterhalen valt. Daarbij groeit volgens de raad de interesse van het algemene publiek voor historische beelden. De populariteit van historische websites en televisieprogramma's noemt de raad hiervan een voorbeeld.

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en het Filmmuseum. Het rapport moet nog worden bestudeerd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.


[Copyright 2005, Novum]
Het instituut voor beeld en geluid heeft oa de oorlogsjournaals in hun collectie,
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

dat ze daar maar snel aan begingen te werken!
zou echt zonde zijn als al dat beeldmateriaal verloren gaat!
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Het was net ook op het nieuws. Ze willen de filmbeelden zowel digitaal als nog gewoon op band bewaren. Zou zonde zijn als deze beelden niet gered zouden kunnen worden.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

ik hoop maar dat zze het snel genoeg beslissen, het zou erg zijn om zo'n belangrijk gedeelte van de wereldgeschiedenis deels te verliezen.
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Kunnen ze dan niet op een dvd'tje zetten? En dan elke paar jaar vernieuwen om te voorkomen dat ook dat weer kapot gaat. Twee maal bewaren (ook op band) lijkt me erg kostbaar.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Ze wilden het ook op band bewaren om de jeugd van nu het echte filmgevoel nog over te kunnen brengen. Anders ervaren ze het echte filmgevoel niet. In een museum hangen ook geen foto's van een bekend schilderij... Het schilderij hangt er zelf. Dat was het argument. Ik vind daar best wat inzitten.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Je kunt toch het origineel op dvd zetten, voor de tv zie je dan toch geen verschil? Of willen ze het op een scherm vertonen?
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Ik denk het wel, in het museum zelf is het volgens mij op scherm te zien. Maar de bedoeling is volgens mij dus om het op beide manieren te bewaren.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

Maar de kosten zeg :?

Ik vind 99 miljoen wel een beetje idioot! Als je ziet wat je er allemaal mee kunt doen is dit veel te veel?
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Ik denk dat het zoveel is, omdat er zo lang mee gewacht is en nu dus alles een beetje verwaarloosd is. Ik denk dat er gewoon heel veel beeldmateriaal is. En de uren van mensen die betaald moeten worden voor het werk zullen er ook wel inzitten. Ik vind het ook veel geld, maar kan niet inschatten of het TEveel is.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Topic opgeschoond,
Plaats reactie