'Dood aan de moordenaar!'

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

'Dood aan de moordenaar!'

Bericht door Roel R. »

'Dood aan de moordenaar!'

De doodstraf was lang een normaal onderdeel van onze rechtstaat. Zelfs na de officiële afschaffing in 1870 werden er in Nederland nog mensen ter dood veroordeeld.

Eeuwenlang was de doodstraf een zwaar maar normaal onderdeel van het Nederlandse burgerrecht. Toch werd het laatste doodvonnis voltrokken in 1860. Moordenaar Johan Nathan werd opgehangen aan een galg voor het stadhuis van Maastricht, onder het oog van het publiek. Daarna raakten de Nederlandse beulen zonder werk. In de negentiende eeuw werd namelijk op een nieuwe manier nagedacht over het bestraffen van zware vergrijpen. Natuurlijk moesten misdadigers hard gestraft worden voor moord of verkrachting. Maar omdat ook een rechter fouten kan maken, en het doden van een mens onomkeerbaar is, werd besloten dat het onmenselijk en niet beschaafd was om iemand uit naam van de samenleving te doden. Er bestaat namelijk altijd de kans dat nieuw bewijsmateriaal boven water komt dat iemand vrijpleit.

Om die reden werd de doodstraf in 1870 officieel uit het Wetboek van Strafrecht gehaald. Een uitzondering werd gemaakt voor het militair strafrecht. Spionnen en landverraders konden nog steeds op de strop rekenen, totdat in 1983 ook in het militair- en oorlogsrecht de doodstraf verboden werd. Tot in de jaren veertig van de twintigste eeuw werden nog veel mensen ter dood veroordeeld. Eerst tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Duitse bezetter. Na de oorlog waren er speciale rechtbanken voor oorlogsmisdadigers, waar 152 mensen de doodstraf kregen. Veertig daarvan werden ook echt doodgeschoten.

Met de spanningen van vandaag de dag neemt ook de roep toe om de doodstraf weer in te voeren. Politici die dat proberen, krijgen echter geen voet aan de grond. De meerderheid van de Nederlanders is zo overtuigd van de redenen het niet te doen, dat een verandering van de wet er niet inzit.
Anno
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

Van mij mag die morgen weer worden ingevoerd.

Bij gevallen zoals Mohamed B. en volkert van de G waar het bewijs zo duidelijk is .

Scheelt een dikke 40 miljoen euro per persoon en de kans op herhaling is er niet meer.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Probleem met de doodstraf is dat je altijd iemand dit vonnis moet laten voltrekken en daarmee direct of indirect tot moordenaar maakt...
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

Ja dat is waar.

Maar als iemand een bekende van mij vermoord.

Dan wil ik best een spuitje toe dienen....
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Mijn mening is meer dat als iemand ter dood veroordeeld word die persoon er wel heel makkelijk afkomt.. je kan naar mijn mening iemand beter voor 20 jaar achter de tralies zetten, zodat hij/zij kan boeten voor de stomme actie die hij/zij gedaan heeft :)
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

bertjan schreef:Ja dat is waar.

Maar als iemand een bekende van mij vermoord.

Dan wil ik best een spuitje toe dienen....
Dan zeg je nu, maar ik denk dat je daar best hinder van gaat ondervinden op den duur.... Ik bedoel dan in de zin van psychische klachten.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

[quoteje kan naar mijn mening iemand beter voor 20 jaar achter de tralies zetten, zodat hij/zij kan boeten voor de stomme actie die hij/zij gedaan heeft [/quote]

En dan komt zon gek vrij en wie zecht dat die het dan niet weer doet ik heb het ook over mensen die levenslang krijgen.

een tbs patient kost 400/500 euro per dag !!!!!!

een ''gewone'' gevangene 200 euro.

kunnen ze dat geld niet ergens anders voor gebruiken ?
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

Dan zeg je nu, maar ik denk dat je daar best hinder van gaat ondervinden op den duur.... Ik bedoel dan in de zin van psychische klachten
Misschien is het wel een opluchting.

Ik dnek dat ik er meer last van heb als ik die persoon 4 jaar later tegen kom mooi zittent op een terras.
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

De doodstraf lijkt me makkelijker dan levenslang in de cel. In Amerika is een ter dood veroordeelde zelfs duurder begreep ik, ivm het steeds weer in beroep kunnen gaan.
Je kunt het niet alleen invoeren voor daders waarvan 200% zeker vast staat dat ze het hebben gedaan. Anderen kunnen slachtoffer worden, omdat ze onschuldig waren, maar wel ter dood veroordeeld zijn. Daarom wat mij betreft geen doodstraf meer.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Allemaal goed en wel ..... en wat met de mensen die hij/zij vermoordde?
Die komen niet meer terug, terwijl die .... nog - op kosten van de belastingbetaler - in leven is.
Het moet eens eindelijk gedaan zijn met die .... te beschouwen als die "arme veroordeelden" (ik heb het over moordenaars, verkrachters, ed, NIET over de kruimeldief of de shoplifter).

Dus terug invoeren!
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Bericht door Paul Siemons »

Hallo,

Ja , het is eigenlijk wel cru: je kind, familielid vermoord en dan moet je via je belastingen nog betalen om dat stuk crapuul nog een zorgeloze levenslange vakantie te bezorgen in de gevangenispaleizen.

De doodstraf is enkel afgeschaft onder druk van rechters en advokaten: zolang een veroordeelde in de gevangenis zit ,al is het levenslang (hoelang?) kan er nog aan verdiend worden met op zijn tijd een procesje.

Zoals ergens in dit topic al eens aangehaald : opruimen die zooi.


Mvg,
Paul Siemons
WDRob
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 aug 2005, 14:23
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door WDRob »

Zelfs met het forum in het achterhoofd, is de doodstraf lang niet zo gemakkelijk als het lijkt.
Als je meer gelezen hebt, merk je dat rechtspraak een onderdeel is van de staatsmacht. En als je dan doorleest over na-oorlogse zuiveringen in Nederland, dan (om heel kort door de bocht te gaan) was met een klein deel schuldigen, de rest vanaf dag 2 weer gewoon aan het werk: politie, ambtenaren, rechtspraak, bankwezen, bedrijfsleven etc. Want met een functionerend geheel had het gezag weer de macht terug.

Moet je bij grove nalatigheid, de dood tot gevolg hebben, ook maar de doodstraf verlangen:
-dronken man veroorzaakt dodelijk ongeluk: ophangen dus?
-Fout van arts veroorzaakt dood van patient: ophangen dus?
enz. enz?

De doodstraf wordt ook na 1870 in dit land als een politiek moordwapen gebruikt:
-Sergeant Meijer (als ik de naam goed schrijf) hebben ze in mei 1940 na bijzonder onzorgvuldig proces ook afgeschoten: de verantwoordelijke voor deze "legale'" lynchpartij is niet eens op het matje geroepen na de oorlog. Met deze vlotte fusilade wilde de legerleiding het leger meer tot vechten bewegen.
-De door Wilhelmina bekrachtigde doodvonnissen van na de oorlog: als je zorgvuldig kijkt naar de juridische handelingen en bewijsvoeringen en beschuldigingen, dan is ongeveer de helft hiervan twijfelachtig! En dan praat ik niet over kleine procedure-fouten. Maar ed staat vond het ndig om een aantal schuldigen aan het volk te tonen en daaarmee de rechtpleging af te sluiten.
Want moet je dan alle "foute" Nederlanders die betrokken waren bij moordpartijen onder de Duitse bezetting hier, alsnog ophangen, als je een aantal zotten voor een enkele moord al de doodstraf wil geven.
En ons eigen koloniale verleden: als je hier neutraal naar kijkt, dan zal je toch ook iets hierover moeten zeggen?

WDRob
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

En weer wordt het hier uitgerokken en veralgemeniseerd. :roll: :x

Iemand die dronken achter het stuur kruipt is een gevaar op de weg, dat weet iedereen.
Wat als die kerel jouw kind doodrijdt?
Dan zal je wel anders piepen. Het is wel makkelijk praten als je er persoonlijk niet bij betrokken raakt.

Fout van arts; indien onopzettelijk, waarom ophangen???? Een arts is ook maar een mens en zeker geen god.
Indien opzettelijk: vervolgen, ja!

Wat oorlogsfouten en dergelijke betreft ..... dat zijn andere discussies en andere instanties zijn daar verantwoordelijk voor.

Maar hou aub op om moordenaars en dergelijke te gaan verheerlijken (want zo noem ik dit) ..... zij hebben (jonge) mensen hun levens verwoest en die mensen krijg je nooit meer terug.
Ruim die zooi op en begeleid de mensen die achterblijven :!:
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Als je iemand een andere straf geeft dan de doodstraf krijgt die persoon nog de kans zijn leven te beteren, of tenminste iets terug te doen voor de maatschappij. 200EUR per dag, is dat zoveel om een 'beter' mens te maken?

Vergelijk het nut van iemand die zelfs maar paraplu's in elkaar steekt met een lijk. Voor mij geen doodstraffen meer, dat is niet meer van deze tijd, noch van deze regio.


Trouwens ineens verplaatst naar Discussiëren, al shet er nu nog niet thuishoort, dan straks wel :wink:
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Jeeper704 schreef:En weer wordt het hier uitgerokken en veralgemeniseerd. :roll: :x

Iemand die dronken achter het stuur kruipt is een gevaar op de weg, dat weet iedereen.
Wat als die kerel jouw kind doodrijdt?
Dan zal je wel anders piepen. Het is wel makkelijk praten als je er persoonlijk niet bij betrokken raakt.
dat doet me denken aan een uitspraak van die moeder van een van de slachtoffers van Dutroux.
Die zei: ik ben altijd tegen de doodstraf geweest en nu mijn kind verkracht en vermoord is, is dat niet veranderd.

stevig karakter heeft die vrouw!
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Plaats reactie