Veertig jaar geslapen onder mortiergranaat

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Veertig jaar geslapen onder mortiergranaat

Bericht door Roel R. »

enkhuizen-De schrik zat er dinsdagmiddag goed in bij Tom Schoen. Hij vond, terwijl hij aan het verbouwen was, een op scherp staande mortiergranaat uit de Tweede Wereldoorlog in zijn huis aan Venuslaan 81 in Enkhuizen. De granaat is dezelfde avond nog succesvol verwijderd door de Duik- en Demonteergroep van de Koninklijke Marine.

Tom Schoen, die pas heel recentelijk het huis in bezit heeft, alarmeerde na de vondst gelijk de politie. Die zette de straat af en meldde het Explosieven Opruimings Commando te Culemborg de vondst van een granaat. Vervolgens is de Duik- en Demonteergroep te Den Helder ingeschakeld.

Sinds maandag heeft Schoen de sleutels van het huis waar hij met zijn vriendin gaat wonen in het bezit. ,,Zodoende hebben we de granaat ook ontdekt. We zijn maandag gelijk begonnen met verbouwen. Ik was bezig met verwijderen houten planken van de wand op de zolder. Toen ik er één weghaalde, zag ik iets wat op een roestige pijp leek liggen. Mijn vriendin grapte: 'Het is misschien wel een bom'.''

Het bleek geen grap te zijn. ,,Ik haalde later nog een plank weg. Toen zag ik de achterkant van het object. Daaruit maakte ik op dat het om een explosief ging.'' De Engelse granaat woog een halve kilo en was nog geheel intact. Bij ontploffing kan deze aanzienlijke schade aanrichten.

Schoen bedacht zich geen moment en plaatste het hout terug om ervoor te zorgen dat de granaat stabiel bleef liggen. Rond half negen kwam de opruimingsdienst en die heeft het explosief meegenomen.

Koevoet
De Enkhuizer is zich er terdege van bewust dat het heel anders had kunnen aflopen. ,,Ik was bezig met een koevoet en de granaat stond op scherp. Als ik het slaghoedje had geraakt, had hij kunnen ontploffen. Maar daar moeten we niet aan denken, het is goed afgelopen.''

Hoe de granaat in het huis terecht is gekomen, is een raadsel. Aart en Lida Slok, die bijna veertig jaar in het huis hebben gewoond voordat Schoen het overnam, hoorden verbaasd op van het nieuws. Sinds veertien dagen wonen ze in het Kwakershof.

Lida Slok vertelde gisteren: ,,Ik geloofde het in het begin niet en schrok ook wel. Het betekent dat er veertig jaar lang een granaat boven onze slaapkamer heeft gelegen. Zonder dat we het wisten! We hebben toch een beetje gezwijnd.''

Aart Slok heeft een vermoedden hoe het projectiel er terecht is gekomen. ,,Voordat wij er gingen wonen, hebben er nog drie gezinnen in gezeten. En toentertijd lag er in de haven nog een hoop troep uit de oorlog. Misschien heeft iemand de granaat toen gevonden en deze opgeborgen.''
ND
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Je moet het maar meemaken :shock:
Gelukkig is het deze keer wel goedgekomen...
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Mooi ding voor de verzameling hehe :P
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Plaats reactie