[eng]Canada loses it's last surviving Victoria Cross Winner

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

[eng]Canada loses it's last surviving Victoria Cross Winner

Bericht door Roel R. »

Canada loses it's last surviving Victoria Cross Winner

VANCOUVER, Aug. 3 /CNW Telbec/ - Sergeant (Retired) Ernest Alvia "Smokey" mith, VC, has died today at the age of 91 in Vancouver. In consultation with the Smith family and in cooperation with other agencies, a military funeral is being planned to honour Sergeant Smith.
As arrangements become definite, they will be posted to the Legion web site, http://www.pacificlegion.org/smokysmith.html , and announced to the media. A Valour Coordination Media Centre will be established at The Sutton Place Hotel at 845 Burrand St, Vancouver beginning tomorrow from 7 a.m. to 8 p.m., Pacific Standard Time, and will remain open until the morning after the funeral.
Should the public have any enquiries, then can contact Veterans Affairs at 1-800-443-0394.
The Smith family has asked for complete privacy during their time of mourning and the media and public are asked to respect this request. Media should place all inquiries to the Valour Media Centre, via email (smith.valour@forces.gc.ca ), or by telephone (604-225-2520, ext 2496).

You can read his citation here:

http://www.vac-acc.gc.ca/general/su...ndwar/citations

He won his cross on Oct 21/22 1944 in Italy while serving with the Seaforth Highlanders of Canada, part of the 1st Canadian Infantry Division.

At the going down of the sun
and in the morning
Rust in vrede,
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ernest Alvia (Smokey) Smith, Canada's last surviving winner of the Victoria Cross and the only Canadian private to win the honour in the Second World War, has died at his home in Vancouver. He was 91.

Afbeelding
Ernest Alvia (Smokey) Smith.
Smith received the award for his heroics during a critical battle in Italy in October 1944.

He is credited for single-handedly fighting off German tanks and dozens of troops on a road beside the Savio River.

Smith led his three-man, anti-tank group across an open field under heavy fire. He and a fellow soldier ended up in a ditch with a Panther approaching and firing.

When the Panther was less than 10 metres away, he jumped out of the ditch and fired at the tank, scoring a direct hit and disabling the vehicle.

Ten German troops jumped off the tank and charged, but Smith killed four of them with a tommy gun. The rest ran off.

Another tank opened fire as more of the enemy began to close in on Smith's position. Smith grabbed more ammunition and "steadfastly held his position," said the Victoria Cross citation.

Afbeelding
Ernest Alvia (Smokey) Smith.
He fired another round at an approaching tank, forcing it to turn away. As each German neared him, Smith fired at them. The rest eventually turned and withdrew "in disorder," the citation said.

Last fall, Italians and Canadians gathered beneath the walls of an 800-year-old castle in Cesena, Italy, to honour Smith.

"Smokey Smith was a wonderful Canadian whose friendship I was delighted to have," Gov. Gen. Adrienne Clarkson said in a statement. "Every Remembrance Day he came for tea (and Scotch!) and was a vivid reminder of our country's heroism in World War II."

"His courageous acts in 1944 at Cesena, Italy, were extraordinary and stood out against the dignity, bravery and perseverance of our Canadian Forces," she said.

A military funeral is being planned for Smith, who was from New Westminster, B.C.

http://www.cbc.ca/story/canada/national ... 50803.html

quote]
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

RIP :(
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Idd RIP ja. Toch een mooie leeftijd zo.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Shifty
Lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 31 okt 2004, 22:10
Locatie: Heist od Berg - België
Contacteer:

Bericht door Shifty »

RIP
Gebruikersavatar
TommoVich
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 jul 2005, 22:07
Locatie: Gellik , Limburg , België
Contacteer:

Bericht door TommoVich »

RIP , gecondoleerd
"L'union Fait la Force - Eendracht Maakt Macht"
"Regiment Forteresse de Liège"
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

RIP....
Hans Molier
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 jul 2005, 20:07
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Bericht door Hans Molier »

'Smokey' Smith VC, op een mooie en zeer respectable leeftijd overleden. Het aantal nog steeds in leven zijnde Victoria Cross ontvangers is met het overlijden van 'Smokey' Smith VC nu teruggebracht tot 13. En wilt u meer weten over het VC en al haar ontvangers, bent u natuurlijk van harte welkom op http://www.victoria-cross.com
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Triestig, maar had wel een mooie leeftijd.
Hopelijk vindt hij eeuwige rust.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

Zo gaat alweer een stukje geschiedenis verloren.
En dat zal zo blijven doorgaan... Het enige wat wij als jongere(n) mensen kunnen doen is ervoor zorgen dat ze niet vergeten zullen worden... :(
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Hans Molier
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 jul 2005, 20:07
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Bericht door Hans Molier »

Robin......, je hebt compleet gelijk, wij moeten ervoor zorgen dat dit soort mensen niet vergeten worden.

Maar ik wil jullie toch even attenderen op iets schandelijks waar ik onlangs mee ben geconfronteerd. Graven van Victoria Cross-ontvangers zijn gewoonweg helemaal aan het wegrotten. Deze mensen zijn destijds onderscheiden met het Victoria Cross door de koning, werden tot hun dood toe geëerd door hele naties, en hadden een onderscheiding in hun bezit die vele tienduizenden Euro's waard is. Maar zodra ze zijn overleden........ worden ze helemaal vergeten.

Heren moderators, het is geenzins mijn bedoeling om reclame te maken voor mijn beide websites, maar ik heb daar al enige discussies op gang gebracht. Ook foto's van deze verwaarloosde graven zijn hierop terug te vinden. Zie :
http://www.dvdhoven.nl/Victoria-Cross/v ... =2441#2441
http://www.worldatwar.nl/forum/viewtopic.php?t=871

Even voor alle duidelijkheid, ik vind dus dat geen enkel graf er zo bij mag liggen. Maar wat hier gebeurd is gewoon zéér en zéér triest. Ik hoop ook van harte dat de moderators de links willen laten staan. Het is denk ik een algemeen probleem dat zeker enige aandacht verdiend.
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

RIP
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Hans Molier schreef:Robin......, je hebt compleet gelijk, wij moeten ervoor zorgen dat dit soort mensen niet vergeten worden.

Maar ik wil jullie toch even attenderen op iets schandelijks waar ik onlangs mee ben geconfronteerd. Graven van Victoria Cross-ontvangers zijn gewoonweg helemaal aan het wegrotten. Deze mensen zijn destijds onderscheiden met het Victoria Cross door de koning, werden tot hun dood toe geëerd door hele naties, en hadden een onderscheiding in hun bezit die vele tienduizenden Euro's waard is. Maar zodra ze zijn overleden........ worden ze helemaal vergeten.

Heren moderators, het is geenzins mijn bedoeling om reclame te maken voor mijn beide websites, maar ik heb daar al enige discussies op gang gebracht. Ook foto's van deze verwaarloosde graven zijn hierop terug te vinden. Zie :
http://www.dvdhoven.nl/Victoria-Cross/v ... =2441#2441
http://www.worldatwar.nl/forum/viewtopic.php?t=871

Even voor alle duidelijkheid, ik vind dus dat geen enkel graf er zo bij mag liggen. Maar wat hier gebeurd is gewoon zéér en zéér triest. Ik hoop ook van harte dat de moderators de links willen laten staan. Het is denk ik een algemeen probleem dat zeker enige aandacht verdiend.
:frownno: Ik ben het voledig met je eens Hans, dit kan gewoon níet. Maar helaas kunnen wij hier weinig aan doen....
Hans Molier
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 jul 2005, 20:07
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Bericht door Hans Molier »

Het is gewoon de verantwoording van de CWGC, de plaatselijke gemeente of de nabestaanden...., heel simpel, en voor de miserabele staat van deze graven is geen enkel excuus te vinden !!! We zijn overigens op ons VC-forum eens aan het bekijken of we hier iets aan kunnen doen.

Ik wil overigens mijn excuses aanbieden aan het bestuur, de moderators en de overige leden en gasten. Ik heb in één van mijn vorige boodschappen met mijn hart en dus niet met mijn verstand enkele links geplaatst naar mijn eigen websites. Ik vind de staat van deze VC-graven zo'n triest verhaal, dat ik me even liet gaan. Nogmaals mijn oprechte excuses hiervoor.
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Hoi Hans,

Ik schrik hier een beetje van, ze liggen er idd schandalig bij. Vraaag me af hoe dit kan want normaal vallen de graven onder de CWGC. Die worden meestal perfect onderhouden..

Jeroen
Plaats reactie