'Dood aan de moordenaar!'

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Roel R. schreef:Probleem met de doodstraf is dat je altijd iemand dit vonnis moet laten voltrekken en daarmee direct of indirect tot moordenaar maakt...
Haha.. dat slaat werkelijk nergens op :D

Pak het woordenboek er ff bij en laat de betekenis van het woord 'moordenaar' ff op je inwerken. Straks ga je de veteranen die tijdens de wo2 jouw plaatsje hebben bevrijd ook nog moordenaars noemen (en bedankt!).
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Martijn schreef:Het lijkt me toch wel een verschil of een rechtelijke macht een doodstraf oplegt of dat ik zelf maar even beslis dat ik iemand leven neem omdat dat tasje wat een willekeurig iemand bezit een aantrekkelijke inhoud heeft. Dit wordt hierboven volgens mij nogal door elkaar gehaald.
Ik zie niet meteen waar het juist door elkaar wordt gehaald.
Bovendien Peter is er nog maar in weinig gevallen echt een zware straf uitgesproken als de dood volgde op een zelfverdedigingsactie. Laat staan dat daar ooit de doodstraf over uitgesproken zal worden.
Dat hoop ik, maar als
Als je iemand vermoordt om welke reden dan ook en het is bewezen dat jij de dader bent ..... tegen de muur ermee! De wereld zal dan al een stukje beter zijn.
dat er ooit doorkomt, kunnen we die postieve toekomstvisie wel schrappen.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Jelle H. schreef:
Roel R. schreef:Probleem met de doodstraf is dat je altijd iemand dit vonnis moet laten voltrekken en daarmee direct of indirect tot moordenaar maakt...
Haha.. dat slaat werkelijk nergens op :D

Pak het woordenboek er ff bij en laat de betekenis van het woord 'moordenaar' ff op je inwerken. Straks ga je de veteranen die tijdens de wo2 jouw plaatsje hebben bevrijd ook nog moordenaars noemen (en bedankt!).
Dat heb ik maar even gedaan:
moord (de ~, ~en)
1 het opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven beroven => eliminatie, manslag

Iemand die de doodstraf uitvoert is dus een moordenaar, zoals Roel al zei.

Als we dit als definitie hanteren is trouwens 'moord met voorbedachte rade' een kanjer van een pleonasme en mag je mijn bericht over zelfverdediging vergeten.
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Peter Moelans schreef:
Martijn schreef:Het lijkt me toch wel een verschil of een rechtelijke macht een doodstraf oplegt of dat ik zelf maar even beslis dat ik iemand leven neem omdat dat tasje wat een willekeurig iemand bezit een aantrekkelijke inhoud heeft. Dit wordt hierboven volgens mij nogal door elkaar gehaald.
Peter Moelans: Ik zie niet meteen waar het juist door elkaar wordt gehaald.

Dan moet je er even rustig voor gaan zitten en het op je in laten werken..
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Jelle H. schreef:
Peter Moelans: Ik zie niet meteen waar het juist door elkaar wordt gehaald.

Dan moet je er even rustig voor gaan zitten en het op je in laten werken..
Dat heb ik gedaan, maar volgens mij worden die dingen naast elkaar behandeld in dit topic. Je mag me gerust helpen.
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Welke vinden jullie de beste methode voor Mohammed B?

* Rattenketel: Op het lichaam van een veroordeelde werd een ketel gebonden met levende ratten. Dan werd door een gaatje in de ketel een gloeiende pook tussen de ratten gestoken. Om te ontsnappen moesten deze zich letterlijk door het lichaam van de veroordeelde vreten;

* Ontdarmen: Door een kleine snee in de buikholte werd een stuk van de dunne darm gepakt waarna het volledige maag-darm stelsel via dit 'begin' langzaam uit de buikholte werd getrokken.

* Tangen: De veroordeelde werd ontdaan van alle 'uitstekende' lichaamsdelen als vingers, tenen, neus en geslachtsorganen door deze met tangen er af te knijpen.

* Ontvlezing: Het vlees werd met (vaak gloeiendhete) krabbers tot op het blote bot van de ledematen af geharkt.

* Bamboe: In China bond men veroordeelden vast boven een veld bamboe (bamboe is zeer scherp en groeit per dag enkele centimeters). Deze veroordeelden stierven dus een gruwelijke dood door langzame doorboring van het lichaam.

* Dodelijke Koperen Zuil: Dodelijke Koperen Zuil was een holle zuil van koper. De veroordeelde werd aan de zuil vastgebonden, waarna de Zuil via een opening aan de bovenkant gevuld werd met gloeiende kolen. De kolen maakten het koper gloeiend heet, zodat het slachtoffer ernstige brandwonden opliep en stierf. Het leverde eveneens een afschuwelijke en zeer pijnlijke dood op.

Ik ben voor de ontdarmingsvariant.
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Ik raad sommigen aan om ofwel eens naar slachtoffers van moorden en dergelijke te gaan luisteren ...... er zullen ogen opengaan.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen zoals die mevrouw in de Dutroux zaak.
Maar het merendeel van die mensen zal jullie wel doen laten opkijken.

Als ik afga op wat jullie hier allemaal verkondigen, dan laten jullie bijvoorbeeld zo'n beest dat een tiental vrouwen op onmenselijke manier heeft vermoord zomaar leven?
Of erger nog ..... die laten jullie gaan omdat ie een paar jaartjes heel braaf is geweest om na z'n vrijlating - met of zonder toezicht - eventjes lekker verder te gaan doen met wat ie bezig was?

Wat inbrekers betreft;
1. ik heb nooit gezegd dat ik hem zal afmaken, hé! Ik zeg gewoon dat ie d'r niet goedkoop zal van afkomen.
2. het gevoel dat je nadien hebt (dus na het "bezoek" van inbrekers) is onbeschrijflijk. Je voelt je echt heel onveilig en het is alsof je huis ineens een vreemd huis is geworden.

Het is makkelijk om te liggen verkondigen dat je tegen de doodstraf bent .... tot de dag dat het jou overkomt!

Het is tevens makkelijk om de lijn van m'n mening verder te trekken.
Ik praat hier enerzijds over moordenaars die opzettelijk levens vernietigen om zichzelf te verrijken hetzij geestelijk (psychopaten) hetzij materialistisch (roofmoord bv).
Anderzijds heb ik het over inbrekers van het soort dat je huis binnenvalt en er niet voor terugdeinst je om te brengen voor je autosleutels of wat dan ook.

Waar ik het NIET over heb - voor alle duidelijkheid - is de kruimeldief of de zakkenroller en zeker niet over mensen van het gevangeniswezen :!:
Ook niet over de automobilist die een kind niet zag aankomen of over de dronken automobilist. Als hij/zij een normaal mens is, dan draagt ie dat z'n leven lang mee (het zal de eerste niet zijn die achteraf zelfmoord pleegt omdat hij/zij er niet mee kan leven dat hij/zij een kind heeft doodgereden) ..... een vreselijkere straf is er in dit geval niet.
Ik heb het over moordenaars die opzettelijk mensen doden.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Studeer je voor kampbewaker, Jelle? :x
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Jeeper704 schreef: Het is makkelijk om te liggen verkondigen dat je tegen de doodstraf bent .... tot de dag dat het jou overkomt!
Inderdaad, vandaar enkel posts terug:
Peter Moelans schreef:Dat wens ik ook niemand toe. Maar je kan het nooit weten, dus omdat het kàn voorkomen moet je op tijd tegen jezelf beschermd worden. Na zo'n incident wordt er denk ik wel vaak aan de doodstraf gedacht - er hadden al veel nutteloze doden gevallen denk ik, niet iedereen reageert zoals die moeder van dat dutroux-slachtoffer.
Jeeper704 schreef:Als ik afga op wat jullie hier allemaal verkondigen, dan laten jullie bijvoorbeeld zo'n beest dat een tiental vrouwen op onmenselijke manier heeft vermoord zomaar leven?
Niet zomaar natuurlijk, maar ja, die mens blijft in leven.

Overigens heb ik ook begrip voor je mening, ik denk dat het grootste verschil ligt in de opvatting van het doel van een straf. Voor mij moet een straf de misdadiger (gelijk welke) tot inkeer doen komen zodat hij zich kan verbeteren. Wraak lijkt mij geen goed uitgangspunt.
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Voor mij - en vele anderen - is dat geen mens meer, maar bij gebrek aan een beter woord; het is een beest.
En wat doe je met beesten die moorden?
Juist ...... afmaken!
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Jeeper704 schreef: En wat doe je met beesten die moorden?
Juist ...... afmaken!
Spreek voor jezelf.

(Niet aanvallend bedoeld, maar anders kan ik het niet formuleren)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Het is geen beest, het is een mens, en juist dat aspect is belangrijk. We moeten ons namelijk vooral realiseren dat mensen zo kunnen zijn, zich kunnen verlagen tot het gedrag dat zelfs een beest onwaardig is. Het blijven mensen en vanuit dat besef moeten we waakzaam blijven.

Zo ben ik blij met de film "Der Untergang", omdat we Hitler als mens zien, en niet als beest. Het onderstreept het belang van onze oplettendheid, bewaken van vrijheden en vrede, ontwikkelen van intermenselijkheid.

Dat is soms moeilijk. Ik vind Mohammed Bouyeri het ook niet waard, maar onze rechtstaat laat zien dat wij boven hem staan. Hij is het niet waard, maar aan gevangenissen en hoe men met bejaarden omgaat is te zien hoe beschaafd een land is.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

in het geval van mohammed B en andere moslimterroristen

Bericht door Erik S. »

blabla
Laatst gewijzigd door Erik S. op 28 dec 2008, 02:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Oeeh Proos,

Voor wat betreft de bejaarden - doen we dat zo goed in dit land ??,
Maar goed - Dit is volkomen off-topic.

Eigenlijk ben ik het heel erg met je eens, Proos.

Het is een teken van civilisatie als je humaan met iedereen, dus ook met dieven en moordenaars omgaat. Dat, plus de regel dat niemand, dus ook de rechterlijke macht niet, het recht heeft een ander het recht op leven te ontnemen - en daarnaast het onherroepelijke karakter van de dood - maakt dat we coute que coute moeten voorkomen dat de doodstraf wordt heringevoerd.

Waffenambt -Je slaat onzin uit.
Laatst gewijzigd door dvaupell op 05 aug 2005, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

En wat dan met de slachtoffers, verdorie! :x

Jullie lullen maar erop los over de moordenaars en hoe erg het zou zijn als men ze ter dood bracht. :shock:
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Plaats reactie