'Dood aan de moordenaar!'

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Dat is ook prima, maar een gevangenis moet wel een uitstraling hebben als zodanig, vandaar dat ik een sarcastisch bedoelde post heb bijgedragen aan dit topic. Een bladzijde terug schreef ik niet voor niets dat onze beschaving is af te lezen aan de behandeling van onze ouderen en gevangenen.

Wel moeten we ons realiseren dat er minimaal twee soorten gevangenen zijn. Namelijk het type dat terug de maatschappij in zou kunnen en het type dat altijd gevaarlijk blijft. Ik denk dat we hier over het laatste type spreken. Daarin hoeven we mijnsinziens niet veel in te investeren. Een hoop moeite op niks. In dergelijke gevallen is het niet alleen een straf, maar ook een bescherming van de maatschappij.

Hier worden geen onachtzame burgers bedoelt die per ongeluk iemand hebben gedood of belastingscenten heb ontdoken. Geen hardrijders of huisvaders op de foute plaats en het verkeerde moment. Nee, moordenaars van het type die het zo weer doen. Die geen enkele waarde hechten aan het leven van een ander.

Die moeten goed te eten krijgen, het moet droog zijn in de cel, maar laten we alstublieft niet overdrijven. Het gedogen, goedpraten, en bijelkaarhouden van het paarse-kabinet mag ietsjes minder. Ook in de gevangeniswereld.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Proos schreef:Dat is ook prima, maar een gevangenis moet wel een uitstraling hebben als zodanig, vandaar dat ik een sarcastisch bedoelde post heb bijgedragen aan dit topic. Een bladzijde terug schreef ik niet voor niets dat onze beschaving is af te lezen aan de behandeling van onze ouderen en gevangenen.

Wel moeten we ons realiseren dat er minimaal twee soorten gevangenen zijn. Namelijk het type dat terug de maatschappij in zou kunnen en het type dat altijd gevaarlijk blijft. Ik denk dat we hier over het laatste type spreken. Daarin hoeven we mijnsinziens niet veel in te investeren. Een hoop moeite op niks. In dergelijke gevallen is het niet alleen een straf, maar ook een bescherming van de maatschappij.

Hier worden geen onachtzame burgers bedoelt die per ongeluk iemand hebben gedood of belastingscenten heb ontdoken. Geen hardrijders of huisvaders op de foute plaats en het verkeerde moment. Nee, moordenaars van het type die het zo weer doen. Die geen enkele waarde hechten aan het leven van een ander.

Die moeten goed te eten krijgen, het moet droog zijn in de cel, maar laten we alstublieft niet overdrijven. Het gedogen, goedpraten, en bijelkaarhouden van het paarse-kabinet mag ietsjes minder. Ook in de gevangeniswereld.
Daar kan ik me goed in vinden, echter voor gevangenen die een gevaar blijven heb je TBS inrichtingen waar een gevangene zonder goedvinden van de psychiater nooit vrijkomt. Helaas ( getuige het incident met TBS'er Wilhelm S. ) worden er fouten gemaakt. De roep om zwaardere straffen vind ik verder nogal typisch daar de mentaliteit van het Nederlandse volk nogal verziekt is en de waan van de dag in politiek Den Haag regeert. Het zal de tijdsgeest wel zijn.... Het criminaliteitsprobleem ligt dieper, het is een mentaliteits kwestie die door het gedoogbeleid van het verleden alleen groter is geworden, daarbij komt nog dat de Nederlandse bevolking groter is dan 20 jaar geleden en ik denk dat als je de verhoudingen tussen de bevolkingscijfers en de criminaliteitcijfers bekijkt het aantal misdaden niet hoger zijn. Wel is het zo dat het respect voor het gezag nagenoeg nihil is en de aard van de criminaliteit harder is, asociaal gedrag lijkt wel beloond te worden maar ook dit is te wijten aan het gedoogbeleid dat door de babyboomers is ingezet. We leven in een waanzinnig egocentrische samenleving en de roep om het instellen van zwaardere straffen en zelfs de doodstraf lijkt mij dan ook een uiting van machteloosheid waar politici als Wilders handig op inspelen. Ook de media zijn wat dat betreft niet te beroerd om de angsten die blijkbaar onder de bevolking leven nog eens lekker aan te dikken. Leg de kranten van 20 jaar geleden maar eens naast die van nu, en men zal kunnen ontdekken dat het aantal superlatieven om de gruwelen van een misdaad te duiden aanzienlijk is toegenomen.
Ik blijf dan ook bij m,n standpunt dat de doodstraf ( want daar ging dit topic over ) verwerpelijk is, en dat de straffen die uitgedeeld worden naar beste kunnen ( bewijslast etc. ) worden uitgevoerd. Argumenten dat de belastingbetaler voor gevangenen moeten betalen vind ik behoorlijk vreemd, moeten we WAO'ers en mensen die niet/willen kunnen werken ( daarmee bedoel ik dus niet de WAO'ers ) dan ook maar ophangen? De vrijheid die wij hebben in een democratische staat stelt dat iemand onschuldig is tenzij het tegendeel onomstotelijk is bewezen, we leven niet in een politiestaat!
Daar is 'ie weer!
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door LEO »

Terechtstellingen zoals in Amerika (electrische stoel, getuigen en publiek erbij ).......Neen.

Ophangingen in het publiek zoals in Iran......Neen.

Maar laat de misdadiger verdomme wel weten dat de samenleving niet gediend is met zijn gedrag !!!!

Stop na de veroordeling ook het veelvuldige bezoek van de advocaten aan de misdadiger en geef hem geen valse hoop.

Een familielid van mij is gevangenisbewaker, maar het woord "Gevangenisbewaker" mag niet meer gebruikt worden, geeft een slechte indruk, hij is nu een " penitentiair beambte "...... Ja, het bekt wel beter.

Geef deze mensen de middelen om te werken, ik weet dat ze begaan zijn met hun " gasten ", alleen al voor hun eigen veiligheid.

Tegenwoordig worden kleine criminelen vrijgesproken wegens gebrek aan beveiligde ruimte om hen onder te brengen.

Ondertussen verkoopt de regering wel kazernes die uitermate geschikt zijn om te verbouwen tot "penitentiair gebouw ". Aan de meest biedende immobilienmakelaars die er wel knusse appartementen van maken om te verkopen.

Leo
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Laat ik dit gesprek eens met een ander oogpunt bekijken en jullie allen een paar vragen stellen :

Wie van jullie denkt dat kwaad met kwaad vergelden iets oplost?
Wie van jullie denkt dat een moordenaar als moordenaar geboren wordt?
Wie van jullie denkt dat slechte ervaringen in iemands leven van iemand een moordenaar kunnen maken?
Wie van jullie denkt dat hij of zij wel eens iets verkkerd inschat en boos wordt om niets?
Wie van jullie denkt dat het juist dat boos worden om niets en dat kwaad met kwaad vergelden is dat iemand slechte ervaringen in zijn of haar leven geeft?
Wie van jullie denkt dat wanneer je slechts liefde toont naar een "de buitenwereld" je dan veel minder slechts overkomt?
Wie van jullie denkt dat het ingaan op je angst en of haat dan wel wraak willekeurig welke situatie kan verbeteren?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Arjen, ik zou het zo graag willen, maar de wereld is nu eenmaal niet zo mooi. Het is triest, maar sommige mensen zijn 'beyond saving', ziek in hun hoofd. Ook met de mantel der liefde zijn ze niet meer te redden.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

En is dat gekomen door een overdaad of door een gebrek aan liefde in hun leven?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Je bedoelt opvoeding denk ik. Daarin past de onvoorwaardelijke liefde van ouders, het aanleren van normen en waarden en een vertrouwde, veilige thuishaven en toekomstperspectief. Met al die dingen kan wat misgaan. Misschien is Bouyeri bijvoorbeeld heel liefdevol opgevoed, is hij niet geslagen of misbruikt, maar is hij later geradicaliseerd. Heeft daar liefde iets mee te maken? Nee, die kerel is gewoon gehersenspoeld.

Ik ben het met je eens dat in veel gevallen het ontbreken van nestwarmte en ouderlijke genegenheid tot ontsporen kan leiden. Toch zijn er veel meer mensen met een gebrek aan liefde die niet tot een zulke daad overgaan. Er schijnt ook nog een bepaalde genetische aanleg te zijn zelfs.

En met terugwerkende kracht is er sowieso weinig te bereiken denk ik.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Proos schreef: En met terugwerkende kracht is er sowieso weinig te bereiken denk ik.
Ach Proos; hoe kunnen we dan nog van iets slechts iets goeds maken?
Is er dan geen hoop meer om ons allen te helen volgens jou?
Er zijn vele voorbeelden van mensen die door liefde tot inkeer gekomen zijn hoor. Ook moordenaars. Massamoordenaars zelfs.
Maar door die liefde nbiet te geven aan mensen stop je die liefde in jezelf en sla je zelf precies die verkeerde weg in waar die moordenaars gelopen hebben. De weg die koud is en liefdeloos.

Het doet me werkelijk pijn om je dit standpunt te horen verdedigen Proos.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Er zijn helaas ook mensen bij Arjen die ook dan niet meer om te draaien zijn. Sommige mensen hebben een storing in de hersenen en kunnen simpelweg niet voelen wat goed of fout is. En voelen daarom ook zeer weinig emoties. Deze mensen zullen altijd gevaarlijk blijven. Kijk ik heb al gesteld dat afmaken mij ook een stap te ver gaat. Maar ik worstel ermee wat we er wel mee moeten doen. zo'n type als Mohammed B., die overigens zeer goed weet wat hij doet, drukken wat mij betreft te zwaar op de samenleving.
Er zijn vele voorbeelden van mensen die door liefde tot inkeer gekomen zijn hoor. Ook moordenaars. Massamoordenaars zelfs.
Maar door die liefde nbiet te geven aan mensen stop je die liefde in jezelf en sla je zelf precies die verkeerde weg in waar die moordenaars gelopen hebben. De weg die koud is en liefdeloos
Persoonlijk vind ik dit weer een hele rare quote van je Arjen. Ik kan me geen rechtstaat voorstellen waarbij deze daders (zoals massamoordenaars) meer aandacht zouden moeten krijgen als de nabestaanden van hin slachtoffers. En dan is wat er wel gebeurd in de huidige tbs klinieken. De meeste zitten daar gewoon hun tijd uit als het moet en sommige worden nooit meer beter. Er zijn er ook bij die hun psychologen gewoon om de tuin leiden.

Door ze zo soft aan te pakken, tenminste dat lees ik in jouw bericht, geef je ze de kans zodat ze het systeem weer gaan misbruiken. Sorry, maar zo zit de mens in elkaar heeft de geschiedenis al een aantal keren bewezen.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Waar heb ik gezegd dat deze daders meer aandacht moeten krijgen dan hun slachtoffers?
Ook begrijp ik niet wat er soft is aan liefde geven aan die daders. Het vergt meer moed dan jij uit volgens mij. De enige manier om een systeem te misbruiken is wanneer regels klakkeloos opgevolgd worden trouwens. Het ontbreken van regels zou een eind beter werken denk ik. Sowieso waar er ruimte is voor je eigen gevoel worden veel minder snel fouten gemaakt volgens mij.

Maar misschien is dat weer een uiting van het niet ingaan op je angsten maar op je liefde. Alhoewel dat eigenlijk hetzelfde is.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik ben inderdaad diep teleurgesteld in de mensheid als je dat bedoelt Arjen. Het laagje beschaving is flinterdun en erg kwetsbaar.

Als je mijn post gelezen hebt weet je dat ik je voor een groot deel niet tegengesproken heb. Ik schreef over verschillende soorten moordenaars, bij sommigen daarvan zal liefde misschien overwinnen, maar een ander gedeelte zal je misleiden en genadeloos toeslaan.

Dat is geen angst, dat is realisme.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Realisme is het pas als het al gebeurt is. Angst is het wanneer je voorzorgsmaatregelen gaat treffen voor situaties die nog in de toekomst liggen.

Overigens Proos; Ik hoop dat ik je niet gekwetst heb.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Je hebt inderdaad nergens gezegd dat slachtoffers minder aandacht krijgen dan de daders, maar ik ging daar even vanuit aangezien ik dat aanneem als een gevolg van je theorie.
Maar misschien is dat weer een uiting van het niet ingaan op je angsten maar op je liefde. Alhoewel dat eigenlijk hetzelfde is.
Nogmaals mooie gedachte, maar als jij die in je eentje hebt maken de mensen met verkeerde intenties er misbruik van.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Arjen schreef:Realisme is het pas als het al gebeurt is. Angst is het wanneer je voorzorgsmaatregelen gaat treffen voor situaties die nog in de toekomst liggen.
Is dat niet gewoon heel naief? Stel dat we Mohammed Bouyeri vrij laten, maar eerst vijf jaar in de watten leggen en overstelpen met 'liefde', denk je dat hij daarna Nederland en haar inwoners een warm hart zal toedragen?
Arjen schreef:Overigens Proos; Ik hoop dat ik je niet gekwetst heb.
Je hebt me niet gekwetst, maar ik vind het wel jammer dat je mij niet begrijpt. Of dat we elkaar niet begrijpen.


/edit: spelfout (hard ipv hart) aangepast. Proos.
Laatst gewijzigd door Proos op 06 aug 2005, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Volgens mij begrijpen jullie elkaar prima, Arjen en Proos - alleen zijn jullie het niet eens. :P

Kijk, Arjen gaat van het goed uit wat in principe in ieder mens aanwezig is en gaat bovendien uit van de theorie dat "wie goed doet, goed ontmoet". Dit is allemaal waar - in theorie dus, en deels ook in de praktijk.
Enig probleem hierbij, Arjen, is dat je deze principes - in mijn optiek - projecteert op de gehele wereld, een groot deel van de realiteit negerend.

Proos en Martijn, jullie zijn mannen van de praktijk en volgens mij weldenkende mensen. Arjen verdient meer lof voor zijn idealisme al past het HELAAS niet in deze, imperfecte, wereld.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Plaats reactie