'Dood aan de moordenaar!'

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Mischien is dat wel waar...
Maar toch begrijp ik Arjen, en vind ik mezelf daar ook in terug.
Maar stel nu, dat de straf: Levenslang, ECHT levenslang zou zijn, zijn er dan mensen die denken van dan hoeft de doodstraf niet meer?
Want dan blijft er volgens mij maar één ding over.... "mijn geld"
....
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Levenslang *is* levenslang.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Nee dat denk ik niet, als ik lees dat levenslang vervroegd word naar 20 jaar...

ik zal er ander woord voor zoeken: ZJLOW:zolang je leeft opgesloten worden...
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Simon,

Kijk even terug in deze discussie. Proos heeft gelijk!

Levenslang IS levenslang...

De eerste lagere straf is 20 jaar en deze straf komt door vermindering vaak op, zeg maar, 13 jaar neer.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Mmm, dan snap ik het probleem niet... ze zitten toch achter slot en grendel dan...
dan is de enige reden voor doodstraf: geld?
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Jazeker, Simon

In deze discussie wordt geld veel als argument gebruikt vóór de doodstraf.
Even voor de duidelijkheid - Ik ben tegen de doodstraf en vind geld een non-argument.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Het probleem zit erin dat het verschil tussen 20 jaar (effectief 13) en levenslang nogal groot is. Zoals ik eerder al zei kiezen rechters daarom liever niet voor een dergelijke zware straf, maar liever voor 20 jaar met TBS om het wat te verzwaren. Ik vind dat een oneigenlijk gebruik van de ter beschikking stelling. Het zou realistischer zijn om gewoon ook tussen 20 jaar en levenslang nog een aantal andere strafmaten aan te brengen.

Ik vind geld in de afweging doodstraf of levenslang ook niet relevant, maar wel relevant wanneer we de afweging maken tussen te lichte strafmaten in combinatie met TBS omdat gevangen anders te vroeg vrij komen.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

100% mee eens Proos!
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik ga het nog een keertje proberen.

Ikzelf heb jarenlang gedacht wat jullie verkondigen. Ik heb dit gedachtengoed in menige discussie verdedigt en mezelf een realist genoemt. Maar weten jullie wat het is?
Wanneer je jezelf verliest in realisme worstel je feitelijk met situaties die je kent uit het verleden; welke je weer projecteert op situaties van nu. Daarom zie je vaak dat mensen een probleem een aantal maal tegen komen in hun leven. Ze projecteren dat op een nieuwe situatie en die nieuwe situatie reageert daarop. Dit doen mensen net zolang totdat ze leren van hun fouten.
Realisme werkt dus projecties in de hand en heeft feitelijk meer te maken met onwaarheden dan waarheden. Raar concept, ik weet het, maar zeg zelf...
Los hiervan is de zaak met realisme zo dat je niet meer de fijne denkbeelden uit je hoop in je leven laat maar slechts de "harde" realiteit. Ja...als je slechts de "harde" realiteit in je leven voor laat komen dan is het natuurlijk niet zo verwonderlijk dat je steeds minder leuke dingen ziet. En niet alleen dat maar je sluit ook de leuke dingen buiten en begint dat bestaansrecht te ontkennen. Wel voed je die "harde" realiteit met jouw denkbeelden en hoe je ingaat op de situaties.

Dit eventjes terzijde wil ik zeggen: Ik denk inderdaad dat er mensen zijn die nooit meer "goed" zullen worden. Maar ik weet 100% zeker dat wanneer iedereen in zijn leven meer liefde geeft dan dat hij of zij nu doet er veel minder problemen zouden zijn en er zeker minder mensen zulke rare dingen zouden doen.
Ook weet ik 100% zeker dat je met liefde meer mensen geneest dan dat nu het geval is.
John Lenon schreef: Love is all you need.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Arjen:
Maar ik weet 100% zeker dat wanneer iedereen in zijn leven meer liefde geeft dan dat hij of zij nu doet er veel minder problemen zouden zijn en er zeker minder mensen zulke rare dingen zouden doen.
Is al eerder genoemd in deze discussie en ik ben het dáármee volledig eens. Het zal zeker helpen, maar helaas maar gedeeltelijk. Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat je daarom maar cynisch moet worden en iedereen (zeker ook mensen die iets verkeerds gedaan hebben) maar koud en hard tegemoed moet treden. Zo ver ben ik het met je eens Arjen.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Als je telkens even onbevangen in een situatie stapt doe je jezelf pijn. Je doet jezelf pijn omdat je merkt dat de wereld niet zo is als je had gehoopt. Je ondervindt dat mensen niet allemaal even eerlijk zijn of dezelfde 'liefde' uitstralen als je omschrijft. Inderdaad, wanneer iedereen ware liefde zou geven dan was alles opgelost en leefden we in een perfecte wereld.

God, ik zou willen dat het zo was.

Het is niet voor niets dat mensen zich een tweede keer anders opstellen. Daar heb je gelijk in. In mijn optiek is de mens dat vermaledijde wezen met slechts een flinterdun laagje beschaving. Voorbeelden van oorlogen en genocide te over. We leren de negatieve kanten van de mensheid kennen, mensen kunnen enorm sadistisch en hatelijk zijn. Het mooie is wel dat als je dan warmte vindt, dat die warmte intenser is in je beleving. Het zijn kleinere dingen die me kunnen raken.

Omdat je door schade en schande weet hoe kostbaar sommige dingen zijn.

Wel denk ik dat de ervaringen (hier gezien als de basis van realisme) door iedereen anders gebruikt worden. Afhankelijk van je mensenkennis, gemoedstoestand, emotie, instelling en noem maar op. Soms doen we dingen waar we niet bij stil staan of niet van onszelf hadden verwacht. Als je van jezelf weet dat je naief bent, dan zul je voorzichtiger moeten zijn dan een ander.

Daarnaast laten mensen zich liever niet in een psychologisch model vangen, want we maken tenslotte eigen keuzen. Denken we.
Arjen schreef:Maar ik weet 100% zeker dat wanneer iedereen in zijn leven meer liefde geeft dan dat hij of zij nu doet er veel minder problemen zouden zijn en er zeker minder mensen zulke rare dingen zouden doen.
Ook weet ik 100% zeker dat je met liefde meer mensen geneest dan dat nu het geval is.
Mee eens. Er zouden minder problemen zijn en ook meer mensen genezen. Maar zoals je hier ook toegeeft, niet alle mensen genezen en niet alle problemen worden opgelost.

Waarmee we terug zijn bij de moordenaars. Waarvan een deel misschien geholpen kan worden, maar een ander deel hopeloos verloren is. Wat mij betreft hoeft zo'n laatste deel geen TBS te krijgen (dat is tenslotte bedoelt om er nog wat van te maken). Dergelijke lieden moeten opgesloten worden, zonder kans vervroegd vrij te komen of op proefverlof te mogen.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Mag ik jou wat zeggen Proos?
Gewoon tussen ons he.
Als ik jou nou met volledige openheid en liefde tegemoet treed en jij mij niet, dan ben jij toch degen die mij pijn doet?
Waar is dat voor nodig dan?
Het enige dat er dan kan gebeuren is dat ik mezelf net zo als jou op ga stellen en dan ga ik anderen weer op precies dezelfde manier pijn doen en dat wil ik helemaal niet.
Want dan heb ik mijn hart al een beetje laten sterven door jou. En dan is er alweer een negatieve spiraal ingezet.
:(
Het enige wat ik dus kan is die pijn slikken, verwerken en wer loslaten zodat ik dat een ander niet aan zal doen.

Want waarom zou ik mijn eigen gevoel boven dat van een ander plaatsen?

p.s.
Het is overigens niet zo dat ik dit alles in de practijk allemaal altijd maar kan hoor. Maar het is mijn streven.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Misschien dat jij zo'n ervaring 1000 keer kunt hebben en nog steeds vrolijk doorgaat. Maar het merendeel van de populatie wordt liever niet gekwetst en schermt zich daar dan voor af.

Het is bewonderenswaardig als jij je ten alle tijden liefdevol kunt opstellen en je hart beetje-bij-beetje laat sterven, maar kom je jezelf dan niet een keer tegen door je streven?

Maak je niet teveel teleurstellingen mee op deze manier?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Teleurstellingen zul je altijd blijven houden. Maar ik laat mijn hart liever beetje bij beetje sterven dan in 1 keer door op te houden lief te hebben.

Maar zoals ik al zei kan ik dat ook niet altijd hoor. Maar ik probeer het wel.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Volgens mij is er ook een middenweg, dat is goed opletten en iets selectiever zijn, zoals in dit topic door het onderscheid te maken tussen moordenaars waar nog wat mee aan te vangen is en degenen die beyond saving zijn.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Plaats reactie