Klapschop

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Klapschop

Bericht door Richard1976 »

Heb tevens een klapschop gekregen, waarvan ik de herkomst enzo niet weet. Wel staan er de volgende woorden "knip hier" op de knop van het tasje. Dus het zal iets nederlands of belgisch zijn. Het ijzer van deze schop zit volgens mij in de grondverf. Ook hiervan denk ik dat het na-oorlogs is.

Foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt

Shaft
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Idd Naoorlogs (Nederlands). Jaren 70'. Dit model lijkt wel vrij veel op de Duitse (de schep dan).
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

Heb even op internet gekeken en toen vond ik dit:

Dutch folding E-Tools are 95% identical to German W.W.II. However, I have never seen one being offered at a military show as anything other than "genuine Nazzee World War too!". These are one postwar item that are almost always offered as "original". Some dealers honestly don't know the difference themselves, but many are just looking for a quick score. A lot of people have been burned over the years on these.

1. Dutch Shovel spades are 7mm wider than WWII German. They will not fit into an original carrier without the aid of a jar of vaseline and a sledgehammer.
2. Original German E-Tools are originally blued, not painted. However, many were re-issued after the war and were often painted by the early NATO armies.
3. When the handle is closed and the nut screwed tightly, the German handle sticks out at a slight angle to clear your leg: meaning the handle does not rest completely parallel to the spade.
4. German E-tools are ALWAYS marked and usually Waffenamted on the blade, though corrosion can make it a challenge to find.

Deze 2 foto's zijn (volgens de site) een originele duitse klepschop uit wo2

Afbeelding
Afbeelding

Heb helaas geen schuifmaat, anders kon ik het nameten. Maar dat ga ik nog doen. De grondverf ga ik er ook vanaf halen.

To be continued

Shaft
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Ja ik heb ook nog zo'n scheppie liggen, zal ook eens kijken.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Let me know! Ik heb er ook één, met dezelfde hoes!
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
GliderRider
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 25 apr 2005, 13:35
Contacteer:

Bericht door GliderRider »

De hoes is zeker Post War. Kijk maar naar het gedeelte waar de schopsteel uitkomt aan de onderkant en de haak aan de achterkant. Het woordje "knip hier" op de drukker zegt al genoeg. :)
"Never tell people how to do things. Tell them what to do and they will surprise you with their ingenuity."

http://www.tommy-talk.com
Gebruikersavatar
Leroy
Lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 18 aug 2004, 11:25

Bericht door Leroy »

Ik had vroeger zo'n schepje, nooit geweten dat het Wo2 Duits was. O.a. is hij al verrot en ligt hij ergens te rotten :oops:
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Dat het NATO is weet ik, zou het Belgisch kunnen zijn?
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

Heb vanmiddag de schep eens onderhanden genomen en volgens de gegevens die ik op internet gevonden heb is mijn schep nederlands.
Ik hoor het wel of jullie meer geluk hebben
Plaats reactie