Was de tweede wereldoorlog onvermijdelijk?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Missi
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2004, 18:25

Was de tweede wereldoorlog onvermijdelijk?

Bericht door Missi »

Hallo,

Ik heb voor mijn werkstuk informatie nodig voor de volgende punten.

1 Was de tweede wereldoorlog onvermijdelijk?

2 Heeft de wereld iets van de tweede wereldoorlog geleerd?

Ik hoop dat iemand mij die informatie kan geven!!!!!

Groetjes
Missi :lol:
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Was de tweede wereldoorlog onvermijdelijk?

Bericht door Proos »

Missi schreef:1 Was de tweede wereldoorlog onvermijdelijk?
De WOII is een logisch gevolg van WOI. Misschien hadden de andere landen eerder in moeten grijpen en niet zo slap moeten doen, maar de onvrede in Duitsland was dan wel gebleven. En dan hebben we Japan en Italië nog. Ik denk dat het onvermijdelijk was, maar dat is mijn mening.
Missi schreef:2 Heeft de wereld iets van de tweede wereldoorlog geleerd?
Dit is een échte mening vraag. Natuurlijk leert iedereen wel iets bij van het verleden, maar aan de andere kant is het sinds WOII nog steeds overal oorlog geweest op deze aardbol. Ik zou dus geneigd zijn om hier NEE op te antwoorden. Laatst zag ik op TV een interview met een Israelische soldaat die zei dat Pallestijnen gewoon niets meer dan dieren zijn. Als je dat soort dingen hoort besef je dat we niets opgeschoten zijn. Maar goed, nogmaals: dit is je eigen mening!
Missi schreef:Ik hoop dat iemand mij die informatie kan geven!!!!!
Volgens mij vragen ze naar je mening Missi, dus ik zou hier een eigen draai aan geven.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

naar mijn mening was de WERELDoorlog niet onvermijdelijk... als de Britten en Fransen eerder hadden ingegrepen op Hitlers confronterende acties en zelf het iniatief hadden genomen om een oorlog te beginnen tegen Duitsland was het waarschijnlijk veel beperkter gebleven in Europa...

en Japan is naar mijn mening een verhaal apart...

en of dat de wereld er iets van geleerd heeft? ik vind van wel, alleen passen we dat geleerde zo goed als nooit toe... nog steeds worden groepen mensen als minderwaardig geacht en nog steeds lopen mensen elkaar uit te moorden.. maar ja, dat is een natuurlijk instinct van de mens..

greetz
Yorick
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Vraag 1
Ik denk gezien de omstandigheden dat de Tweede Wereldoorlog inderdaad onvermijdelijk was. De kiem was al gelegd na Wo1 in het verdrag van Versailles. De problemen die Wo1 hadden veroorzaakt werden zo kunstmatig opgelost dat er wel nieuwe conflicten moesten ontstaan. Een aantal landen dat werd gecreeerd had geen ontstaansgeschiedenis en was al bij voorbaat etnisch verdeeld. Het was gewoon wachten op het druppeltje dat de emmer.....
De herstelbetalingen die van Duitsland werden geeist waren zo hoog, daar kon Duitsland nooit aan voldoen.
Aan de andere kant van de wereld werd Japan totaal niet serieus genomen. Japan was heel sterk uit Wo1 gekomen en dacht een serieuze wereldpartner te worden. Het tegenovergestelde gebeurde. Japan werd steeds verder geisoleerd en moest wel handelen.
De crisis die ontstond legde een voedingsbodem voor mensen als Stalin, Hitler, Mussolini e.d. Deze mensen moesten om hun wereldbeeld te doen slagen wel meer macht vergaren dan alleen macht in eigen land. een oorlog zat er dus gewoon aan te komen. Ook als GB en Frankrijk eerder haddeningegrepen was de oorlog er gekomen. Wellicht had hij dan niet zo lang hoeven te duren. aan de andere kant had het ook zo kunnen zijn dat Duitsland dan niet echt verslagen werd en er een vrede zou worden getekend die Duitsland veel langer invloed had gegeven. Wie weet.

Vraag 2
Ja en nee.
Ja omdat sinds wo2 problemen internationaler worden opgelost of heel lokaal worden gehouden. De Verenigde Naties hebben hier natuurlijk een grote rol in.
Nee omdat er nog steeds mensen zijn die anderen haten omdat ze er alleen maar anders uit zien of andere gewoonten er op na houden.
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

...dit is natuurlijk allemaal gespeculeer even voor de duidelijkheid...

iedereen heeft zo z'n eigne opvattingen hierover..
"Arnhem bridge. And hold it!"
Plaats reactie