Behoud messen en metalen voorwerpen

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Behoud messen en metalen voorwerpen

Bericht door Jelle H. »

Hoe houden jullie metalen voorwerpen in een goede conditie?

Ik vraag me dat af omdat mijn $500 F-S fighting knife zwarte vlekken op het lemet gaat vertonen :@ (die er in het begin niet opzaten).

Vetten jullie metalen voorwerpen in?
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

wapenvet of siliconenspray erop doen.
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Zo nu en dan even poetsen met een droge doek helpt ook al heel wat volgens mij.
Die zwarte vlekken komen zo nu en dan ook weleens te voorschijn op mijn HJ dolk en mijn K98 bajonet.
Dat poets ik er dan af met een droge doek.
Sommige mensen vetten hun bajonetten in met wapenolie, maar wat daar het nut van is?
Misschien kan iemand anders dat uitleggen.
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Ik heb mijn bayonetten ingevet met gewoon vet, zitten wel in de schede.
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
carl1944
Lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 24 jul 2005, 15:20
Contacteer:

Bericht door carl1944 »

Af en toe vet ik mijn bajonetten in met wapenolie tegen het roesten.
Ook mijn M1 krijgt om de maand een flinke invetbeurt, want om de zoveel tijd krijg je over het ganse wapen een lichte roestaanslag. Eerst het geheel goed afwrijven met een droog doek en dan invetten. Vaarwel roest en andere plekken 8)

Carl
"106: the hungry and the sick"
IN PRODUCTION<<<VISIT>>>
http://www.goldenlionsthemovie.be.tt
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Wat voor olie en vetten hebben we het dan over? Waar kun je wapenolie krijgen?
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Ik heb mn metalen voorwerpen gewoon ingevet met Olijfolie.
Infanterie: Königin aller Waffen!
AtroX
Lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 23 jun 2005, 13:14
Locatie: Tongeren, België
Contacteer:

Bericht door AtroX »

Idd, geweerolie smeren op de metalen delen.
Heb ook iets gelezen over een product dat "Renwax" heet, wat in musea wordt gebruikt. Die wax droogt op en kristaliseert ofzoiets, waardoor het metaal beschermd wordt tegen roest en andere dingen :)

edit* geweerolie vind je bij de wapenhandelaar :P
maarja, in de benelux zijn er niet zoveel e :( (toch niet waar ik woon)
"Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand, hoop op den oogst o vlaanderland"
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Maar hoe krijg ik die zwarte vlekken van mijn messen en hoe zorg ik ervoor dat ze wegblijven?
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

carl1944 schreef:Af en toe vet ik mijn bajonetten in met wapenolie tegen het roesten.
Ook mijn M1 krijgt om de maand een flinke invetbeurt, want om de zoveel tijd krijg je over het ganse wapen een lichte roestaanslag. Eerst het geheel goed afwrijven met een droog doek en dan invetten. Vaarwel roest en andere plekken 8)

Carl
:wink:
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

De bajonetten die ik in mijn collectie heb, staan alle in de wapenolie.
Dat er zwarte plekken op jullie blanke wapens "verschijnen" lijkt me een teken dat de ruimte waar jullie de collectie bewaren niet geheel vochtvrij is.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Je zou ook kunnen proberen de metalen delen in te spuiten of wrijven met WD40. :wink:

Grtn

David
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Bericht door Sbas »

Neem gewoon WAPENOLIE vooral GEEN siliconen spray. Dat had ik ook op mn oude k98bajo en die begon er op den duur door te roesten. Neem wapenolie je weet dat zeker dat het ervoor gemaakt is om metalen te beschermen en niet aan te tasten. Olijf olie is natuurlijk, dus maybe een oplossing maar ik zou het bij de wapenolie houden.

Olie zorgt ervoor dat het oppervlak afgesloten blijft van zuurstof waardoor het metaal niet of minder snel gaat oxideren/coroderen!

Sebas
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Kun je ook gewone olie gebruiken?
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Heb nog wat gevonden:

Bewaring

Algemeen

* Vermijd direct zonlicht: zonlicht zorgt voor verkleuring en uiteindelijk ook de teloorgang van verzamelitems. Dit is verlies van historische waarde alsmede verlies aan geldelijke waarde.
* Verzamelstukken nooit in direct contact laten komen met Styrofoam (piepschuim en andere schuimen). Bijvoorbeeld een piepschuimen hoofd of pop voor display van een uniform of pet ALTIJD eerst bekleden met een oud T-shirt of gewoon een lap stof. De chemicaliën uit het Styrofoam zorgen voor chemische afbraak van stoffen items alsook leer. Veel oude leren zaken, zoals riemen, kunnen hetzelfde effect hebben op kleding. Deze spullen zijn niet gemaakt om 60+jaar mee te gaan.

Papier

* Tegen lucht en licht beschermen, best te bewaren in zuurvrij papier of karton.
* Bewaar nooit papier in plastic mapjes, plastic is schadelijk voor papier. Er bestaan zuurvrije kunstof mapjes, deze zijn uiteraard wél zeer goed te gebruiken voor bewaring van papierwerk.
* Doe steeds stoffen handschoenen aan alvorens papier aan te raken, zuren die op de handen zitten zijn schadelijk voor het papier.
* Authentieke tijdschriften en boeken kunnen best plat neergelegd bewaard worden, dit ter voorkoming van teveel spanning op de bladen.

Metaal

* Te bewaren in een ruimte met een niet te hoge luchtvochtigheid.
* Niet in een plastic zak steken, het metaal moet kunnen ‘ademen’.
* Een van de beste methodes om metaal te ontroesten is het voorwerp in een bad van citroensap te leggen. Wanneer de roest eraf is, goed afdrogen om verder inroesten te voorkomen. Van niet-geverfde stukken kan na het citroenbad nog met metaalwol en een ontroestend product (bv. Metaseul van het merk Cava-Seul) eventueel overblijvende roest verwijderd worden.
* Helmen die roest vertonen nooit behandelen met wapenolie. De wapenolie zet niet alleen een dunne film op de helm, maar kruipt ook onder de lak op plaatsen waar roest is en vormt zo een laag tussen metaal en lak. Resultaat: na verloop van tijd bladert de resterende lak van de helm af.
* Doe steeds stoffen handschoenen aan alvorens metaal aan te raken, zuren die op de handen zitten zijn schadelijk voor het metaal.
* Helmen en andere metalen voorwerpen nooit behandelen met schoensmeer. Vroeger werden helmen vaak behandeld met schoensmeer; zo werd de verbleekte lak opgehaald. Op het eerste zicht een prima methode ware het niet dat de schoensmeer invreet op de lak en zo donkerder wordt dan hij ooit geweest is. Wanneer de schoensmeer verwijderd zou worden met ontvetter, zullen ook de laatste restjes van de lak mee los laten.

Leer

* Uitgedroogd en verduurd leer kan hersteld worden met een kleurloze ledervoeding.

Textiel

* Zoveel mogelijk van lucht en licht afschermen.
* Een stuk Cederhout in de buurt plaatsen helpt tegen mot. Echter nooit in direct contact laten komen met het het stoffen item! De zuren uit het Cederhout houden de motten op afstand maar zijn bij direct contact ook schadelijk voor het stoffen item.
* Om een item van mottenlarven te ontdoen moet het in de diepvries geplaatst worden.


http://wiki.wo2.nl/index.php/Militaria_algemeen
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Plaats reactie