Wat is dit??

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Thunderdome
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 aug 2005, 14:35
Locatie: Maasbree
Contacteer:

Wat is dit??

Bericht door Thunderdome »

Ik heb hier een paar militaria van mezelf waar ik het een en ander over te vragen heb.


http://pub10.bravenet.com/photocenter/a ... =850912519
dit is een filtertje voor op een gasmasker alleen ik weet niet waar hij uit komt.Ik vermoed Duitsland maar wie weet. Er stonden een aantal stempels op: Eckhardt, vierkante stempel met erin:Adelaar met HK en Wo.A. 721.Vervolgens een stempel met EF-2 en als laatste de stempel E-S-358-40.
Dit wat de 1e die ik wilde weten

http://pub10.bravenet.com/photocenter/a ... =850912519
Dit is een Belgische helm die ik heb gekregen bij een Nederlandse plunjezak met spullen uit 88. Maar ik heb zo het idee dat hij is overgeschilderd. kan iemand mij hier iets meer ovr vertellen?
Dit was de 2e die ik wilde weten.


http://pub10.bravenet.com/photocenter/a ... =850912519
Vervolgens wil ik weten waar dit gasmasker uit komt. Ik weet dat het uit een osstblokland komt want er staat op de filter geschreven:Utedne Zkouseno. Dan staat er in het ijzer van d filter nog een teken waarbij ingetekend staat uwiho(of uwino). er staat ook nog CHF-1 bij. Op het masker zelf staat nog een stempel:TC-38-TO DUCEL-15-39
Dit was de 3e die ik wilde weten
http://pub10.bravenet.com/photocenter/a ... =850912519
Dit zijn kogelhulzen die ik heb gekregen na een reenactment show. de meeste weet ik wel alleen de 1e niet. Ik heb op de laatste plaats nog een aansteker gezet die gemaakt zou zijn van een kogel, welke kogel als ik vragen mag?
Dit was het laatste wat ik wilde vragen. ik hoop dat jullie er wat mee kunnen. veel succes.
biertje?
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Eeuh? Sten Gun gebruikte 9x19 Para, en niet .45 zoals jij beweerd... Die eerste is trouwens gewoon een 9mm para. En 'bren gun hulzen' worden .303 genoemd, deze munitie is ook gebruikt in de Lee Enfield, Vickers MG, en de .303 Browning MG. En M1 Garand hulzen heten gewoon .30-06, die onder andere ook weer gebruikt zijn in de .30 cal, BAR (Browning Automatic Rifle), Springfield '05 etc.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
marc
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 feb 2005, 17:36
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door marc »

Is die Belgische helm donkerblauw?
Burgerbescherming heeft die nog gebruikt geloof ik.
Of zijn er sporen van witte letters op de voorzijde?
I finally found the perfect girl, I could not ask for more
She's deaf and dumb and overs*x*d and owns a liquor store
Thunderdome
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 aug 2005, 14:35
Locatie: Maasbree
Contacteer:

Bericht door Thunderdome »

Het is een donkergroene helm met belgische vlag erop, en eronder zit een effen groene kleur die de engelse ook hadden dusss?
Er staat binnen in de helm nog iets: "COMEI" "ABL 50" en "59"
biertje?
Gebruikersavatar
marc
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 feb 2005, 17:36
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door marc »

Ja die ABL staat voor "Armée Belge/Belgisch Leger"...
Daarmee is het opgelost me dunkt...
En die onderkleur...tja...dat zou ik eens op die van mij moeten nakijken. Grondlaag misschien?
I finally found the perfect girl, I could not ask for more
She's deaf and dumb and overs*x*d and owns a liquor store
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

marc schreef:Is die Belgische helm donkerblauw?
Burgerbescherming heeft die nog gebruikt geloof ik.
Of zijn er sporen van witte letters op de voorzijde?

In de Koninklijke Militaire School heb ik in 1997 nog 2 weken dergelijke helm moeten dragen....

Is dit verhaal waar of niet waar... ??? :lol:
Zo ja, tijdens welke 'activiteit'.... :lol:

Gerd
Thunderdome
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 aug 2005, 14:35
Locatie: Maasbree
Contacteer:

Bericht door Thunderdome »

Weet er nog iemand iets af van de rest? ik heb er namelijk meer bij gezet met meer vragen:).
Trouwens dat ABL was er wel met wit ingestempeld, zou het dan niet laterna erin gezet zijn???
biertje?
Thunderdome
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 aug 2005, 14:35
Locatie: Maasbree
Contacteer:

Bericht door Thunderdome »

En relichunter zou je misschien voor mij iets duidelijker willen zijn?? ik weet er namelijk niks van af. Ik heb btw de meeste info van een reenactor zelf alleen de 1e weet ik niet zeker wat dat is en de laatste wil ik ook weten. Dus ik hoef geen extra informatie want nu ben ik al in de war geraakt. Dat van de stengun weet ik ook niet zeker, ik wil alleen namen van wapens hebben waarin de 1e, de laatste en de tweederlaatste gebruikt zijn. dat laatste ding is een aansteker gemaakt van een kogel, suggesties wat voor kogel?
biertje?
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Maar als je info fout of incompleet is is het toch goed als dat verbeterd wordt ;) De eerste is gewoon een 9x19mm (9mm PARA) gebruikt in de Sten Gun.... Het zou trouwens ook een .38 Webley kunnen zijn, mits er geen inkeping maar een rand aan de onderkant zit. De tweedelaatste kan ik niet zien met zo'n foto... lijkt mij gewoon een .30 Carbine, gebruikt in de M1 Carbine ;) (ook wel genaamd: 7.62x33, deze munitie).
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Thunderdome
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 aug 2005, 14:35
Locatie: Maasbree
Contacteer:

Bericht door Thunderdome »

ik weet dat dat setje van 2 goude kleine carbines zijn maar die ervoor wil ik weten, die zilvere. Ik moest die foto's eerst op een site zetten voordat ik ze hier zichtbaar kon maken en ik kon daar niet zomaar niks onder zetten dus er stond verkeerde info.
bedankt voor de info over de eerste(stengun dus) en ik hoop dat je nog iets te weten kan komen over die andere. Ken je btw iemand die iets van gasmaskers weet want ik heb hier nog 2 dingen staan.
biertje?
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Die zilveren is een .45 ACP (automatic colt pistol) Onder andere gebruikt in de Thompson, .45 colt etc.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Plaats reactie