Auschwitz-museum boos op 'Housewitz'

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
carl1944
Lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 24 jul 2005, 15:20
Contacteer:

Bericht door carl1944 »

Smaakloos, gevoelloos en respectloos. das alles wat ik erover kan zeggen :frownno: :mad:

Carl
"106: the hungry and the sick"
IN PRODUCTION<<<VISIT>>>
http://www.goldenlionsthemovie.be.tt
Gebruikersavatar
O'Neal
Lid
Berichten: 611
Lid geworden op: 11 aug 2005, 23:05
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door O'Neal »

carl, ge hebt zelf met da filmke gelachen toen da ge het voor de eerste keer zag...

O'Neal
Where life had no value, death, sometimes, had it's price.
That is why the bounty hunters appeared.
http://www.ressurektjon.be.tt
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

carl, ge hebt zelf met da filmke gelachen toen da ge het voor de eerste keer zag...

O'Neal
Deze conversatie graag per PB verder voeren.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

Ik ben meestal van mening dat men met alles kan lachen. Toen ik het filmpje voor de eerste keer heb gezien, lach ik plat van het lachen, aangezien ik er met neutrale ogen naar heb gekeken. Gaat men naar de achtergrond van de beelden zoeken, wordt het filmpje heel wat minder grappig en zelfs kwetsend.
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Robin,

Ik kan me voorstellen dat als je puur naar het absurde karakter van de beelden kijkt, gecombineerd met het soort reclameboodschap voor een festival, het op de lachspieren werkt. Bij mij was het niet het geval, misschien wel omdat ik 2x moest kijken om te begrijpen dat het om een reclameboodschap voor een festival ging. Ik werd teveel afgeleid door de afschuwelijke beelden.

Het is heel goed dat je, als 15 jarige, reageert zoals je reageert.

Het ergste van dit filmpje is mijns inziens dat het de holocaust bagatelliseert, de spot drijft met de slachtoffers, met name de kampslachtoffers.
Ik vraag me af of GeenStijl zich dat realiseert.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Geen stijl

Bericht door MARKET GARDEN »

Ik las net op Geen Stijl dat de maker, een zekere Dikky zijn excusses heeft aangeboden.................

Lekker gemakkelijk, eerst zoiets maken en als je teveel kritiek krijgt
Sorry, sorry, sorry :oops:
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Mwoah, excuses is een groot woord.
Dit is wat GeenStijl er zelf van zegt:
Dicky sagt: Ich habe es nicht gewusst
Dicky Thijssen is zwaar het bokje. De economie-student heeft namelijk nogal wat mensen boos gemaakt met Housewitz-creatie. Geschrokken van de commotie probeert meneer in allerijl zijn gehele bestaan op het internet te wissen. Ook de gewraakte flashanimatie is inmiddels verwijderd en vervangen door een indexpagina waarin hij vertelt ook op 4 mei te vlaggen. Daarnaast ontvingen wij van Dicky zojuist het dringende verzoek alles omtrent zijn persoon inclusief de desbetreffende posting te verwijderen. Helaas Dicky, had je maar beter moeten opletten tijdens de geschiedenisles. Oh ja, voor de mensen die het filmpje van DJ Dicky 'ich habe es nicht gewusst' Thijssen nog niet hebben gezien. De mirror staat hierrr...
.. en de reactie van GeenStijl vind ik ook al niet overtuigend...
Onze huisadvocaat in de verdediging
De ophef over het Housewitz-filmpje begint groteske vormen aan te nemen. Polen wil Nederland binnen vallen en internet-archeoloog Van Jole verdient dankzij GeenStijl weer een aardig zakcentje bij door voor iedereen die het maar horen wil zijn totaal onbelangrijke mening te ventileren. Wat wij echter missen in dit debat is de juridische onderbouwing. Zo liet het Openbaar Ministerie weten niets tegen de mirror op GeenStijl te kunnen doen, terwijl de raadsman van het MDI meent dat wij op basis van artikel 137 c wel degelijk zijn aan te pakken. Zoals al eerder gesteld, gaan wij die uitdaging graag aan. Onze huisadvocaat Zwarte Kip geeft alvast een klein stukje van onze verdediging prijs...





Mensenrechten en gekrenkte gevoelens

Vrijheid van meningsuiting (de term beschermt ook nieuwsgaring) staat al heel lang op gespannen voet met de gevoelens van anderen. Naar aanleiding van de moord op Theo van Gogh werd er een zeer lezenswaardig online dossier over aangelegd door het Instituut voor Informatierecht van de Universiteit van Amsterdam. Om u enigszins kennis te laten maken met de juridische kant van dit verhaal geef ik een stukje van onze klaarliggende verdediging prijs.

Als het filmpje dat nu zoveel ophef veroorzaakt, als eerste door Nova of het Journaal was uitgezonden was er waarschijnlijk veel minder ophef over geweest. De reden hiervan is gelegen in de rechtspraak op dit punt. Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) boog zich in 1994 over de zaak Jersild. Jersild, een Deense journalist, had een item gemaakt voor een radioprogramma waarin een uiterst racistische groep jongeren zich mocht laten horen van hun slechte kant. Jersild werd in Denemarken veroordeeld voor het helpen bij verspreiding van racistische ideeën.

Het Deense toen geldende artikel 266 van het Wetboek van Strafrecht in Denemarken is te vergelijken met het Nederlandse artikel 137c: Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, opzettelijk beledigend uitlaat over een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging of hun hetero- of homoseksuele gerichtheid, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

Het EHRM maakte korte metten met de uitspraak van de Deense rechter en stelde dat de media het recht en de taak hebben om mensen in te lichten over misstanden en spreekt over de waakhond functie van de media. Tevens stelde het EHRM dat het niet aan de nationale rechter of overheid is om te bepalen welk medium wordt gebruikt om mensen in te lichten. Nu komt het belangrijkste: de grote vraag volgens het EHRM is of de publicatie tot doel heeft om racisme te propageren. Zolang je als medium dus integer omgaat met de publicatie valt je niets te verwijten.

Zoals bekend heeft GeenStijl altijd afstand genomen van het gewraakte filmpje. Het probleem is dat de ‘echte journalisten’ in ons land allang hebben geoordeeld dat GeenStijl een ballenbak is voor verveelde kantoorpikken en geen serieus medium. De vraag die overblijft, is dus of GeenStijl ook een waakhond is en zaken serieus aan de kaak mag stellen onder de bescherming die journalisten hebben. Die strijd gaan we graag aan...

Zwarte Kip

PS: Overigens komt er binnenkort een protocol in werking bij het Cybercrime verdrag dat internetmedia op dit punt ver zal achterstellen bij de oude media.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
WO2 Joost
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mar 2005, 17:40
Locatie: Beek en Donk

Bericht door WO2 Joost »

Het hele filmpje slaat gewoon nergens op :x :x

Joost
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Ach ja het is maar hoe je bekend wil staan in de wereld toch?

Ik denk dat de meeste mensen hier wel een mening hebben gevormd over geenstijl.nl. Ik vind vooral de reactie en vooral het graag aangaan van de uitdaging een erg lage reactie. Net alsof het daarom gaat... Ongelooflijk domme reactie. Maar goed als je als niet beter weet.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Het ergste vond ik wel de beelden van de dode mensen, waar halen zulke mensen het lef vandaan! Ik hoop echt dat niemand die de kampen het meegemaakt dit filmpje heeft gezien.
Bij het nieuwbericht over Donner staat helaas niet wat hij er tegen doet...
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Maker internetclip Housewitz vervolgd


ROTTERDAM - Het Openbaar Ministerie vervolgt de maker van het internetfilmpje Housewitz voor discriminatie en belediging van joden. De 23-jarige student uit Brielle verschijnt woensdag voor de politierechter in Rotterdam. Een justitiewoordvoerder heeft dat maandag bekendgemaakt.

Afgelopen zomer ontstond internationaal opschudding over de digitale aankondiging van het verzonnen technofeest Housewitz op het terrein van het voormalige vernietigingskamp Auschwitz in Polen. De Poolse minister van Buitenlandse Zaken eiste resolute actie van Nederland. Minister Piet Hein Donner (Justitie) noemde de clip "walgelijk".

Bron: Nu.nl - 22 mei 2006
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
jdeleur
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2006, 13:39

Bericht door jdeleur »

dvaupell schreef:Reden waarom we dit filmpje bekijken is omdat - als je 't niet zelf hebt gezien, je er geen oordeel over kunt vormen.

Ook als men uit een soort nieuwsgierigheid of sensatiezucht dit filmpje bekijkt is het goed. Belangrijk is het gevoel dat na het zien ervan overblijft.

Als dit nog geen voorbeeld van normvervaging is weet ik het niet meer.

Het is GOED dat we daarover op dit forum (en daarbuiten) discussieren.
Niets meer aan toe te voegen...
verage
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 mei 2006, 17:38
Locatie: izegem

Bericht door verage »

juist dat 'filmpje' bekeken

ik heb er geen woorden voor...
:(
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Timo schreef:Kijk het is grof ect en eingelijk zou het niet moeten kunnen maar ik weet zeker dat hier meer mensen zitten die het stiekem wel grappig vinden.

Ik denk dat je hier gewoon niet teveel aandacht moet schenken omdat naja het gewoon bedoeld is als een grapje
Mee eens.
Hoe spijtig ik het ook vind, ik moest er de eerste keer ook om lachen.
We kunnen hier met zijn alleen gaan zeggen; wat walgelijk, afschuwelijk, dat is het ook, maar kom nou, wie hier heeft er de eerste keer dat hij dat filmpje zag niet een kleine glimlach gekregen?

Deed me trouwens denken aan dit filpje, Anne Frank, the lost pages - http://www.flabber.nl/archief/016412.php
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Met alle respect ... dit KUN je gewoon niet leuk vinden!
Het is echt helemaal niks!

Nog even buiten het volstrekte respectloze van dit filmpje, het is gewoon slecht gemaakt, onzinnig en ... het is gewoon niks.

Wat het housewitz filmpje erger maakt, is het gebruik van historische beelden.. En nee, ik heb er ook niet om kunnen glimlachten..
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Plaats reactie