Joodse leiders prijzen Benedictus

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Joodse leiders prijzen Benedictus

Bericht door Nick »



Gepubliceerd op: 19 augustus 2005

KEULEN Joodse leiders in Duitsland hebben hun waardering en dankbaarheid uitgesproken voor paus Benedictus, omdat hij op zijn eerste buitenlandse reis een synagoge heeft bezocht. Hun voorman Paul Spiegel noemde het pausbezoek overtuigend en geloofwaardig.

De paus kreeg in de synagoge in Keulen een staande ovatie, toen hij waarschuwde voor opkomend antisemitisme, en de holocaust omschreef als een ondenkbare en onuitsprekelijke misdaad.

Een bestuurslid van de synagoge vraagt de paus de Vaticaanse archieven over de oorlog open te stellen, om duidelijkheid te krijgen over de rol van Pius XII.

Bron: NOS


Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Die Benedictus is nog zo'n slechte niet.
Ben blij met z'n uitspraak.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Misschien excuseert hij zich vor z'n eigen verleden..... 8)
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Panzerlied is weer heel populair, hoorde ik. :evil:
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

johan willaert schreef:Misschien excuseert hij zich vor z'n eigen verleden..... 8)
:) Wat heeft hij fout gedaan dan? De Duitsers van zijn leeftijd die niet bij de "Hajot" zaten zijn op een hand te tellen,
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Deze paus is gezien afkomst en leeftijd zeker verdacht. Toch vind ik het heel goed dat hij als leider van de katholieke kerk en (voor katholieken) vertegenwoordiger van God op aarde deze geste maakt.

Bravo Benedictus !

PS: Dit vond ik in zijn biografie:
Ratzinger werd in 1941, zoals sinds 1939 alle Duitse seminaristen verplicht waren te doen, lid van de Hitlerjugend. In 1943 werd hij samen met de rest van zijn klas ingezet bij het luchtafweergeschut dat een BMW-fabriek verdedigde. In 1944 werd hij bij de Reichsarbeitsdienst in Burgenland ingezet bij de fabricage van pantserbarrières. Enkele dagen voor de definitieve Duitse overgave in 1945 deserteerde hij uit het uit elkaar vallende Duitse leger en keerde terug naar Traunstein, waar hij door de Amerikanen krijgsgevangen werd gemaakt.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Roel R. schreef:
johan willaert schreef:Misschien excuseert hij zich vor z'n eigen verleden..... 8)
:) Wat heeft hij fout gedaan dan? De Duitsers van zijn leeftijd die niet bij de "Hajot" zaten zijn op een hand te tellen,

Hij had zich kunnen excuseren voor het gedrag van de katholieke kerk tijdens WO2........
Voor zover ik weet, had die meer kunnen doen om de holocaust te beperken.....

Alhoewel Katholiek zijn niet zo mijn sterkste kant is.... :lol:
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Ketter! :evil: :wink:

Ze hebben wel op tijd "hun kar gekeerd".
Slim zijn ze wel daar in het verre Vaticaanstad.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

... Bovendien is de vorige paus (JPII) redelijk door het stof gegaan voor de houding van de RK kerk tijdens WO2.

Je kunt volgens mij niet van iedere opvolgende paus hetzelfde verwachten.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik moet zeggen dat ik alle twijfels had over deze paus gezien zijn verleden, MAAR het feit dat deze man heeft opgeroepen tot vergeving van elkaar (zowel joden als palestijnen in het israel/palestina conflict) en vergeving in het algemeen heeft mijn mening over hem danig veranderd.

In mijn ogen is vergeven het moeilijkste wat er bestaat en tevens ook de enige manier om de wereld problematiek te verbeteren.

Arjen
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

dvaupell schreef:... Bovendien is de vorige paus (JPII) redelijk door het stof gegaan voor de houding van de RK kerk tijdens WO2.

Je kunt volgens mij niet van iedere opvolgende paus hetzelfde verwachten.

Neen, idd niet van elke Paus..... maar van een Duitse Paus...?????


Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Tsja, Johan, het is een beetje een twijfelgeval. Moet je deze Benedictus zien als vertegenwoordiger van de RK kerk of als Duitser ?
Het kan natuurlijk geen kwaad om de rol van de kerk van Rome nog eens te belichten en ook de eigen rol van deze Duitser.... Maar veel voegt het volgens mij niet toe.
Alle Duitsers van deze generatie hebben in meer of mindere mate gediend in de machine van het derde rijk, daar viel niet echt aan te ontkomen. Moet je je daarvoor verontschuldigen ?
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik vind van wel. Ik als persoon zoud dat van het grootste belang vinden als ik hem was. Al is het maar eenmalig en formeel.
Toch zou ik dat doen.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Arjen schreef:Ik vind van wel. Ik als persoon zoud dat van het grootste belang vinden als ik hem was. Al is het maar eenmalig en formeel.
Toch zou ik dat doen.
Idd....

Hij is Duitser en van die generatie....!!
Het was voor een wereldpubliek!!
Het was in Duistsland!!

Er zullen nooit nog zo'n ideale omstandigheden zijn....
Alleen al het feit dat hij er miljoenen Duitsers mee ging bereiken......??!!


Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Ok Arjen en Johan.

Jullie hebben me overtuigd. Het was inderdaad een uitgelezen kans voor zo'n gebaar. Zeker op de Wereld Jongerendagen had deze man deze jongeren iets kunnen leren.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Plaats reactie