Canadezen in Oosterbeek/Arnhem?!

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Canadezen in Oosterbeek/Arnhem?!

Bericht door Yorick »

eejz,

ik ben nu het boek:
Een andere kijk op de slag om Arnhem, de snelle Duitse reactie van Peter Berends aan het lezen en daarin kwam ik het volgende tegen:

in het gedeelte dat gaat over de verdediging van de Witte Villa op 17 september door de Britten in de wijk Lombok in West-Arnhem stond eropeens dat toen de Duitsers een inval deden er 2 Candadeze parachutisten stierven...


ik had nog nooit eerder gehoord dat er ook Canadezen meevochten boven de Rijn ten tijde van OMG!!!
nu vertelde iemand mij dat ze dus met de Britten mee gingen, volgens hem gewoon in Britse uniformen, en dat het er niet veel waren en gewoon onderverdeeld waren in de Britse Compagnieen, zoals er ook Joodse soldaten meegingen..

ze waren iig. geen lid van het Yetburgh team, dat waren 2 britten en 2 nederlanders...

verder weet ik dat ze OF ingedeeld waren bij 2d bataljon Frost, (waarschijnlijk A compagnie)OF 1st parachute squadron, RE (die trokken met 2d bataljon op) OF bij de HQ van de 1st Para Brigade omdat die door dat gebied trokken... (dat is wat ik uit het boek kan opmaken)

wie kan me het antwoord geven?

greetz en alvast bedankt,
Yorick Post

ps: ik weet dat de Canadezen in '45 Arnhem en omgeving uiteindelijk hebben bevrijd... en dat dat er dus los van staat...
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

ik heb ook gemaild met iemand die ik ken die bij het museum hartenstein werkt, hij zei oa. het volgende:
Hoi,

Oke het volgende,

Er waren 600 officieren uitgeleend aan de parachutisten. Uitgeleend vanuit canada. Dit waren geen parachutisten maar gewoon infanterie.

Dus wat in het boek staat , kan niet maar het kunnen wel Canadezen geweest zijn maar geen parachutisten.


waarop ik heb oa. heb gezegd:

de Canadezen in het boek zaten dus zeer waarschijnlijk bij het 2de bataljon van Frost of het HQ bataljon van de 1st Para Brigade... en die beide bataljons zijn gedropt op DZ-X.

maar volgens jou waren het geen parachutisten maar gewoon infanteristen, dan kunnen ze toch niet gedropt zijn? dan moeten ze met een zweefvliegtuig geland zijn.. wat dus (als bovenstaande juist is) niet kan...

vreemde zaak, ik vind het zo raar dat hij die Canadezen apart noemt en niet gewoon 2 officieren die dood neervielen of iets dergelijks, ik heb ook nog nooit ergens anders gelezen over die Canadezen, maar thanx voor de info daarover :)

weet jij of er daadwerkelijk Canadezen bij het 2de bataljon van Frost of het HQ bataljon van de 1st Para Brigade zaten?

groeten,
Yorick

msgien dat iemand van jullie mij hier ook mee verder kan helpen?

Yorick
Barry van Veen

Bericht door Barry van Veen »

Ik heb misschien wel wat voor je:

Tijdens de voorbereidingen op Overlord hadden de Britten een tekort aan officieren. Het Canadese leger had echter een overschot aan officieren. Zodoende werden 623 Canadese officieren overgeplaats naar het Britse leger. Bijna alle vrijwillige Canadese officieren (CANLOANS) werden ingedeeld als "platoon commander".
Een aantal van hen werd ingedeeld bij 1st Airlanding Brigade. Zodoende vochten meer dan 20 Canades officieren in Arnhem, bijna allemaal met 1st Airlanding Brigade. Verder wordt nog vermeld dat 5 Canadezen stierven in Arnhem.

Bron: "Arnhem 1944, The Airborne Battle" van Martin Middlebrook.

In Duitse ooggetuigen verslagen wordt vaak geen onderscheid gemaakt tussen "glider infantry" en parachutisten. Er wordt zelfs vaak gezegd dat de Duitsers alle geallieerde soldaten die tijdens de Slag om Arnhem vochten als parachutisten zagen.
Verder wordt in het boek vermeld dat bijna alle Canadezen met 1st Airlanding Brigade meevochten. Misschien werden er ook nog wel enkele Canadezen als parachutist gedropt?
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

thnx 4 the info :)

in het boek stond toch echt dat het 2 Canadeze parachutisten waren, maar tot nu toe heb ik geen enkele bron gevonden die dat bevestigd... ik vind het ook raar dat de schrijver dan geen namen erbij zet, ik bedoel: als je de aandacht wilt vestigen op het feit dat het 2 Canadezen zijn, zet er dan gelijk de namen bij!

en wat ik ook vreemd vind is dat het 2 tegelijk waren, erg onlogisch als al de Canadezen officieren waren, al helemaal als Platooncommanders, die zul je niet zo snel naast elkaar in een witte villa op de overloop treffen lijkt mij...

weet iemand misschien hoe ik die Peter Berends kan mailen ofzo om het aan hemzelf te vragen?

greetz
Yorick
"Arnhem bridge. And hold it!"
Andries Hoekstra

Bericht door Andries Hoekstra »

Er zijn 57 Canadezen gesneuveld tijdens de slag om Arnhem. Het merendeel waren Air Force mensen, 7 Engineers bij de terugtrekking en 1 Luitenant. Deze Luitenant was ingedeeld bij het 11th Bn. 4rd. Parachute Brigade. Deze is in Oosterbeek in de omgeving van de Weverstraat gesneuveld.

De meesten Canadezen zullen met een Glider zijn geland maar ik neem aan dat er ook best een aantal zijn gesprongen. Zo'n training was tenslotte niet zo heel uitgebreid.

Nog even ter info: medio 2de week van februari starten wij een online database waarop alle gesneuvelden van de slag om Arnhem zijn te zoeken. Van elke gesneuvelde wordt een foto van zijn grafsteen afgebeeld en relevante gegevens. Indien we een foto van de persoon zelf hebben is deze ook te zien. Ik roep bij deze mensen op om wanneer zij persoonlijke foto's hebben van deze gesneuvelden om ze aan ons te mailen. Liefst 300 dpi scans. Zodra de dabase online is komt de link er naar toe op onze website met een aankondiging. Je vind ons op het volgende adres: http://www.marketgarden.com

Vriendelijke groeten,

Andries
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

7 Engineers bij de terugtrekking
ik neem aan dat je hiermee de Engineers bedoeld die met het XXX-corps mee waren gekomen en met bootjes de Rijn overstaken om de Britten terug te halen?
De meesten Canadezen zullen met een Glider zijn geland maar ik neem aan dat er ook best een aantal zijn gesprongen. Zo'n training was tenslotte niet zo heel uitgebreid.
kan iemand hier meer info over geven of dat er daadwerkelijk Canadezen gesprongen zijn?
en 1 Luitenant. Deze Luitenant was ingedeeld bij het 11th Bn. 4rd. Parachute Brigade. Deze is in Oosterbeek in de omgeving van de Weverstraat gesneuveld.
dit was dus wel een Parachutist lijkt me :S

Andries, waar heb je deze info vandaan?
zou je misschien ook uit kunnen/willen zoeken of er Canadezen waren bij het 2d bataljon en HQ batljon van de 1st Parachute Brigade?

groeten en hartelijk dank voor de interessante info
Yorick
Plaats reactie