verschil ideologie duitsland en rusland

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gast

verschil ideologie duitsland en rusland

Bericht door Gast »

Hey!
Weet iemand hier wat het verschil was op gebied van ideologie tussen Duitsland en Rusland in de periode van 1917-1945? :?
Bedankt!
_/-\o_
Kus pipootje
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Om dit te kunnen weten moet je eerst eens kijken wat het Communisme (rusland) en wat het fascisme (duitsland) inhoud!

Weet je het verschil?
pipootje
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:42

Bericht door pipootje »

Nee, benk nooit zo goed in geweest ook :|
We moeten op school nou bronnen analyseren, waarin we meoten kijken welke bij ideologie enz horen. ik weet neit eens waar daarmee ¨precies op moet letten :?
zou je me pleez willen helpen?! :oops:
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8133
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

In Rusland werd de monarchie omvergeworpen door een revolutie, in ik meen 1917. Het kreeg dus een regering die van mening was dat iedereen even veel moest verdienen als een ander. Ook werden spullen, zoals huizen en auto's verdeeld over de bevolking. Of je een professor was, of een vuilnisman, maakte weinig uit. Op zich geen verkeerd idee, alleen werkt het in de praktijk niet, temeer omdat elke staat z'n eigen invulling eraangeeft en niemand nog zin heeft om flink z'n best te doen. Tenslotte krijg je gewoon hetzelfde als iemand die z'n best wél doet.

In Duitsland kwam na de 2e Wereldoorlog een republiek. "Weimar". Daar is best veel over te vinden. In ieder geval was er nogal wat miscommunicatie meen ik, tussen regering en bevolking. Vandaar ook dat Hitler gemakkelijk in 1933 kanselier (president) kon worden van Duitsland en de Weimar-republiek stukje bij beetje omtoverde tot een dictatuur.

In Rusland was ook een dictator aan de macht, dus op dat gebied verschilt het weinig. Beiden zeiden het beste voor te hebben met het volk. Maar bedenk dat Hitler zijn volk een nieuwe oorlog in dreef en Stalin verantwoordelijk is voor miljoenen doden.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
pipootje
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:42

Bericht door pipootje »

Ik meot voor school dus de ideologie van Duitsland en Rusland vergelijken in de periode van 1917-1945. Maar waar kan ik hierover informatie vinden? Want ik snap niet zo goed wat het nou inhoudt en waar ik op moet letten. Weet iemand hier wat op?! :S
Bedankt!
(K)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8133
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Nou, precies wat ik eerder schreef eigenlijk.

Laten we eerst kijken wat een ideologie is:
ideo·lo·gie (de ~ (v.), ~ën)
1 het geheel van ideeën dat ten grondslag ligt aan een wijsgerig stelsel, m.b.t. hun maatschappelijke of politieke strekking

Enfin, in Rusland was 't gebasseerd op het communisme: iedereen gelijk, gelijke inkomsten blablabla
Duitsland: Weimar republiek, de ene meer geld dan de ander -> ongelijkheid -> ontevredenheid onder de bevolking. Waardoor Hitler aan de macht kon komen en ook mensen minderwaardig "maakte". Denk bijvoorbeeld maar aan Joden, zigeuners, etc, etc, etc.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Als ik jou was zou ik in de bibliotheek twee hele goede boeken lenen over de beginselen van beide ideologieen. De vraagstelling is namelijk niet zo eenvoudig.
Je hebt het namelijk over hele verschillende perioden met verschillende typeringen.
De Sovjet Unie was tussen 1917 en ongeveer 1924 een arbeidersstaat in wording waarbij het individualisme plaats had gemaakt voor een soort staatscollectivisme. Moeilijke woorden voor iedereen is gelijk en iedereen heeft recht op hetzelfde. De burgeroorlog die na 1917 uitbrak stortte het land in chaos. uiteindelijk overwon Stalin de chaos door simpelweg een dictatuur te vestigen die weinig meer had te maken met de idealen van de revolutie in 1917.
Duitsland was weer een heel ander verhaal. In 1917 was het nog een Keizerrijk. In 1919 trachtten de communisten met de Sovjet Unie als voorbeeld een revolutie te ontketenen. Deze werd door het Freikorps neergeslagen. Na een periode van pure chaos ontstond er een republiek met een redelijk democratisch gehalte, de Weimar Republiek. Uiteindelijk waren de problemen in deze republiek zo groot dat in de jaren dertig Hitler zijn macht kon vestigen.
Plaats reactie