Mijn M40 Helm

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gesloten
Fritz
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 21 okt 2003, 21:14
Locatie: Belgium

Bericht door Fritz »

Mensen denken vaak dat er enkel naar het kleur gekeken word. Maar niets is minder waar. De kleur is het eerste wat ik bekijk. Tuurlijk is de kleur niet 100% zoals je ze in het echt zou zien.

De kleur van die helm staat me aan. Andere mensen kunnen daar een andere mening over hebben, maar ik geef enkel de mijne en doe ermee wat je wil.
Het belangrijkste die moet bekeken worden is:
-Hoe de verf zich gedragen heeft over al die jaren.
-Hoe de verf reageerd rond de rivetten
-Hoe slijtage aanwezig is op de helm. Is het realistisch?? Is er geen
nieuwe slijtage aangebracht waardoor bv: vers roest (licht kleurig) ontstaat
-Hoe de verf binnenin de helm is en buiten (vergelijken)
-Komt het model van decals overéén met de helm maker (natuurlijk zijn er daar ook uitzondering bij)
-En er zijn nog vele punten....

Na dit alles bekeken te hebben en misschien eens een boek openslaan of een andere helm bekijken kan je er al een behoorlijke mening over uitspreken.
Het volstaat soms niet altijd enkel het gezond boereverstand je gebruiken er is meer nodig. Kennis en WILLEN BIJLEREN is er belangrijk.
Ik wil niet bestempeld worden als "kenner" maar ik geef me altijd 100% al het om het beoorderen van helmen gaat. Het is dan ook m'n hobby en ik verzamel enkel helmen.


Hopelijk is het iets duidelijker nu?

Mvg
Nick
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Bericht door Erik S. »

Binnenwerk klopt 8 flappen en 5 gaatjes per flap

:lol:
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

Waffenambt schreef:Binnenwerk klopt 8 flappen en 5 gaatjes per flap

:lol:
Sorry, maar denk mss dat de replica's 10 flappen en 20 gaatjes hebben??? :lol:
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

das en goeie :lol:
Gebruikersavatar
pat(ton)
Lid
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 mar 2005, 15:56
Locatie: Heliemond

Bericht door pat(ton) »

Waffenambt schreef:
Binnenwerk klopt 8 flappen en 5 gaatjes per flap


Heren de binnenhelm is orgineel. daar ga ik verder niet over dicusseren.
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Fritz schreef:Hallo Gasten

Ik vrees dat er weinig origineel is aan die helm. Enkel de helm en naar mijn mening ziet het er naar uit ook met originele fabrieksverf.
Volgens mij is de ijzedraad aangebracht rond de jaren 60, 70 of 80 en op een vochtige plaats gestockeerd waardoor het aan het roesten ging.
De liner is een gekende fake. De ijzedraad heeft geen natuurlijke aftakeling die je zou verwachten van een helm die +/- 60 jaar oud is.
Wire helmen zijn inderdaad een moeilijk materie en zeermoeilijk om originele te vinden. Maar Sander ze zijn niet allemaal fake é. Ook is het niet zo dat alle wire helmen gegalvanizeerde draad hebben. ER bestaan uitzonderingen.
voor de kinriem zou ik betere foto's willen zien.

De persoon waar je hem gekocht hebt is misschien wel een eerlijk persoon, maar blindeling vertrouwen op de verkoper zijn beloften is iets wat je soms wel eens duur te staan kan komen.
Eigen kennis en veel geduld kunnen je naar een goeie wire helm leiden. Ze liggen zeker niet om iedere hoek, opgepast.

Dat is mijn eerlijke mening. Weet niet echt waarom je erbij zegt dat je hem niet verkoopt. ??

Met vriendelijke groeten
Nick

P.S: op foto's is er veel meer te zien dan dat mensen soms denken. In hand is het natuurlijk altijd beter maar een getraind oog ziet ook veel vanop DUIDELIJKE foto's
Hoi Nick,

Kun je ons precies vertellen wat er niet klopt aan de liner?

mvg Nick
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
pat(ton)
Lid
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 mar 2005, 15:56
Locatie: Heliemond

wire

Bericht door pat(ton) »

He Nick

Nog even op de site gekeken mbt de wire, zie onderstaande info uit de link, Het lijkt erop dat om deze helm ijzerdraad gewikkeld zit, het is geen kippegaas, van onderstaande kenmerken die ze op de site hebben staan komen komen punt 4 en 5 overeen met deze helm, het is waarschijnlijk alleen geen kippegaas.

Aangezien er wel punten uit de info overeenkomen (4 en 5) vind ik het erg snelle conclusie dat er maar meteen beweerd wordt dat het meteen fake is. Dat kan niet voor 100% bevestigd worden en ook niet ontkend worden. Met andere woorden weet je het nooit voor 100%. Ik weet wel zeker dat de pot zelf orgineel is, de wire laat ik in het midden....

1 The number of original wire camouflage helmets is very small. Most for sale today are in fact reproductions both old and new. Despite the controversy, the wire used can be identified as original or modern if examined closely.

2 Fraud artists use both North American and modern European "chicken wire" of multiple gages and hex sizes when crafting a helmet. Some on both continents have taken to the practice of plucking old wire from farms and fields in order to ensure that they are getting original wire of the proper type for use on counterfeit helmets.

3 Wire does not have to be completely rusted into a shell in order for it to be original. While most of the helmets that look that way are in fact original, some authentic helmets exist that utilized zinc plated wire that does not rust.

4 Wartime era wire was manufactured in multiple gages and hex sizes. Most wire was zinc plated to prevent it from rusting. However, some wire was not zinc plated.

5 Wartime wire is generally hard and brittle with age. However, if a helmet has been kept in good condition the wire is likely to have flex (or be bendable).

http://www.german-helmets.com/Camouflag ... Photos.htm

groeten Pat :|
Franz
Lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 18 aug 2005, 18:52
Locatie: Emblem

Bericht door Franz »

pat(ton) schreef:Franz schreef:
Een tip Patton.

Je kan ook eens nagaan of dit type draad (wire) reeds bestond in wo2.
Dat op zich is al leuk om te onderzoeken.


thanz voor de tip :wink:

Goed dat je hieraan aandacht hebt besteedt.
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

hé, sorry maar zoals Nick zei, het liner is een gekende fake, je ziet die overal op de legerbeurzen bij de 'sjoemelaars'.

De toestand van de wire klopt niet met de toestand van je helm, je wire 'zou' en bodembondst kunnen zijn en de helm net nieuw. Zoals ik ook al eerder zij, ze werden behaldeld tegen roets.
Franz
Lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 18 aug 2005, 18:52
Locatie: Emblem

Bericht door Franz »

sander vw schreef:hé, sorry maar zoals Nick zei, het liner is een gekende fake, je ziet die overal op de legerbeurzen bij de 'sjoemelaars'.
.
Wel,onderwijs die jongen dan.
Wat zijn de kenmerken van deze gekende fake liner?
Wat is er verkeerd aan?
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

wat ik me wel afvraag patton is waarom je de helm hier plaatst? Op deze manier wil je toch meningen van anderen horen? Maar het lijkt erop dat je alleen maar positieve dingen wil zien. Maar goed het is jou helm
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Franz
Lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 18 aug 2005, 18:52
Locatie: Emblem

Bericht door Franz »

sander vw schreef:ik wil niet m'n eigen 'ik' weer bovenhalen, maar helmen met kippedraad zijn meestal fake, ook van deze foto zie ik dat de draad kompleet roest is en de helm niet. de draad mag normaal niet erg roestig zijn want die werden gegalvaniseerd in de oorlog, maar laten we eerst op betere foto's wachten
In dit geval mogen we niet spreken van een kippendraad.
Het is gewoon een zelfgevlochten draad.

Punt twee,ik heb al meer roestige draden gezien dan wat anders.

Maar jij spreekt enkel over kippendraden en in dit geval begrijp ik dat niet omdat het in de verste verte gene kippendraad is.
Dat je dat als EXPERT niet ziet. :shock:
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

Het lijkt heel goed op kippedraad, sowat de draad is fake punt uit!

Als je toch van je zelf denk veel van kippdraad te weten, ga in een ijzerwinkel werken!

Owja, waar staat er vernoemd dat ik een expert ben? Ik probeer alleen te helpen.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Het heeft absoluut geen nut om in deze (en in andere natuurlijk)discussie persoonlijk te worden, daar leert niemand iets van bij.
Franz
Lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 18 aug 2005, 18:52
Locatie: Emblem

Bericht door Franz »

Peter Moelans schreef:Het heeft absoluut geen nut om in deze (en in andere natuurlijk)discussie persoonlijk te worden, daar leert niemand iets van bij.
Dat is juist Peter.
Maar ik hou er niet van dat mensen die denken dat ze veel weten,totaal verkeerde informatie doorgeven.
Daar heeft niemand iets aan.
Gesloten