Willis A. Utecht (begraven in Margraten)

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Willis A. Utecht (begraven in Margraten)

Bericht door YPPY »

Afgelopen weekend waren mijn vriend en ik in Zuid-Limburg. Daar zijn we ook naar het Amerikaanse oorlogskerkhof in Margraten geweest.

We waren verbaasd over een kruis dat helemaal alleen stond, met vlaggetjes erbij. Daar hebben we dus een ook foto van gemaakt.

Op het kruis stond "Willis A. Utecht" en daarbij, net als bij de anderen, een staat en een overlijdensdatum. Verder niet bijzonder dus. Maar wel die vlaggetjes en als enig daar begraven. Nu heb ik net op internet gezocht en iets over deze soldaat gevonden.
WILLIS UTECHT's siblings from Marysville, Kan., finally laid him to rest at the Netherlands American Military Cemetery in Holland last fall, almost 50 years after he was killed in action and on the eve of the 50th anniversary of Operation Market Garden.

On Sept. 17, 1944, the 82nd and 101st Airborne divisions, the British 1st Abn. Div. and the Polish Parachute Brigade conducted a parachute and glider assault into Holland as part of that operation.

During the battle of the "Mook Plain," 2nd Lt. Utecht and his platoon came under heavy fire from German forces. Utecht, a glider pilot from the 82nd's 325th Glider Infantry Regiment, was hit by enemy fire. It was the last time anyone saw him alive.

Along with several others, he had been listed as missing in action following the Oct. 2, 1944, battle near the German border.

"For years, my mother always thought he would walk in the door some day," said Utecht's sister, Ellen Becker.

The mystery of what happened to Utecht was answered in early November when Dutch farmer Harry Lamers unearthed a shallow grave while plowing a meadow. He believed the remains were those of a paratrooper because of the jump boots he found with them.

U.S. Army Central Identification Laboratory officials in Hawaii identified the remains through dental records, and the family was notified.

The American Battle Monuments Commission approved the family's request that Utecht be buried at the NAMC. He was buried with full military honors, with paratroopers from the 325th Inf. Regt. serving as color guard and family, friends and soldiers from the 82nd Abn. Div. present.

Until his burial, Utecht's name had been among those listed on the Wall of Missing at the cemetery. -- Spec. Scott Gentilcore, 49th Public Affairs Det.

Van: http://www.army.mil/soldiers/may95/p48.html

Als ik het goed begrijp is zijn lichaam dus pas 50 jaar later gevonden en toen alsnog begraven.
Ik vraag me nu af waarom hij dan niet in een rij is begraven, maar alleen en waarom er bij hem vlaggetjes staan. Is dat omdat hij er korter ligt? Krijgen anderen die nu nog worden gevonden ook vlaggetjes?

Iemand die wat meer weet over deze soldaat? :)
PaulJohan
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2004, 21:11

Bericht door PaulJohan »

YPPY,

Omtrent het apart begraven zijn ben ik nog niet achter. De vlaggetjes kunnen duiden op recentelijk familiebezoek.

:) Paul
PaulJohan
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2004, 21:11

Bericht door PaulJohan »

Overigens staat hij op de ABMC Home Page http://www.abmc.gov/ nog steeds als MIA te boek. Ambtelijke molens draaien nu eenmaal langzaam....

Paul
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Het apart begraven is denk ik omdat:Alles nou op een rij staat en er geen plaats meer is voor nieuwe graven,ze hebben ook ergens een apart plekje gemaakt voor soldaten die later zijn begraven.Tenminste ik dacht dat het daarom was.


Robin.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
PaulJohan
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2004, 21:11

Bericht door PaulJohan »

Hi,

Ik meen dat Margraten thans gesloten is voor nieuwe bijzettingen en dat dit alleen nog in België kan.

Paul
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Het kan natuurlijk goed zijn dat er pas familie op bezoek is geweest en dat er daarom vlaggetjes bij stonden. Ik vond het vooral zo toevallig dat het graf apart stond en dat het 1 van de weinige graven was met iets erbij. Net of het een symbolische betekenis had.
nielsoudshoorn
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jul 2011, 17:53

Re: Willis A. Utecht (begraven in Margraten)

Bericht door nielsoudshoorn »

Afgelopen week ook op de begraafplaats in Margraten geweest. Mij viel het eenzame kruis ook op van soldaat Utecht. Mij viel op dat hij ook op de muur van vermisten stond, met een koperen bloemetje achter zijn naam wat inhoud dat hij later is teruggevonden. Er was vast geen plek meer over in een rij. Er stonden nu geen vlaggetjes of bloemen bij.
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Re:

Bericht door Cas »

PaulJohan schreef:Hi,

Ik meen dat Margraten thans gesloten is voor nieuwe bijzettingen en dat dit alleen nog in België kan.

Paul
Dat is al een aantal jaren zo, omdat de begraafplaats in Belgie de vorm heeft van een kruis en zodoende "eindeloos" kan worden uitgebreid, ipv de situatie op Margraten
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Bertus61
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jun 2017, 19:58

Re: Willis A. Utecht (begraven in Margraten)

Bericht door Bertus61 »

Vandaag een rondleiding gehad op de Amerikaanse begraafplaats in Margraten met daarbij ook uitleg over het graf van Willis A. Utrecht. De reden dat Utecht alleen ligt is de volgende.
Nadat de familie was ingelicht over de vondst van de overblijfselen van Utecht, gaf zijn broer aan dat men wilde dat Willis in Margraten begraven moest worden. Men weigerde dit aanvankelijk. Het kerkhof was vol en Utecht moest maar begraven worden in België waar, zoals eerder hier aangegeven, door de kruisformatie van het plaatsen van de graven, eindeloos nieuwe graven konden worden aangelegd. Utecht's broer liet het er echter niet bij zitten. Hij schreef een brief naar het Amerikaanse Congress en gaf daarbij aan dat Utecht al 50 jaar op Nederlandse bodem begraven lag, zijn voorvaderen waarschijnlijk uit Nederland kwamen (de r uit de achternaam is in de loop der tijd verloren gegaan) en dat Willis voor hij op missie vertrok uitdrukkelijk had aangegeven dat hij, mocht hij niet meer terugkeren, bij zijn kameraden begraven wilde worden.
Het Congress stemde hiermee in en gaf opdracht om Willis in Margraten te begraven. Er was echter geen plek meer in de formatie zoals men die gekozen had. Daarom ligt hij alleen.
Plaats reactie