vreemde veldfles

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Onbekende veldfles

Bericht door asjemenou »

Als ik de foto zo eens bekijk dan ziet de (aluminium) veldfles er vrij nieuw uit. Mogelijk na oorlogs? Staan er geen merkjes of iets dergelijks in? Dit zou het één en ander kunnen verklaren.
Er wordt gespeculeerd over een evt. veldfles uit een (voormalig) Oostblokland. Best mogelijk maar een (WOII) Russische is het in ieder geval niet. Ter verduidelijking 2 foto's van Russische WOII veldflessen. De moderne Russische veldfles ziet er overigens bijna hetzelfde uit als het WOII model.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
GliderRider
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 25 apr 2005, 13:35
Contacteer:

Bericht door GliderRider »

hey asjemenou,

Is die rechtse een glazen veldfles?
"Never tell people how to do things. Tell them what to do and they will surprise you with their ingenuity."

http://www.tommy-talk.com
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Russische veldflessen

Bericht door asjemenou »

GliderRider schreef:hey asjemenou,

Is die rechtse een glazen veldfles?
Ja, dat klopt de rechtse is van glas. Misschien wel interessant om er wat over te vertellen.
De linkse veldfles is wel Russisch maar ik durf niet met zekerheid te zeggen of dat deze van voor of tijdens WOII is. Z'n foedraal in ieder geval wel.
De middelste is gefabriceerd in 1937 en is afkomstig uit de Oekraïne. Heel opmerkelijk is dat het kettinkje tussen de fles en de afsluitdop nog intact is. Bij de meeste is het kettinkje kapot of niet meer aanwezig. Uitrustingsstukken waren nogal eens te meer een zeldzaamheid voor de Russische soldaat. Daarom zijn veel aluminium veldflessen voorzien van Cyrillische initialen. De rechtse veldfles is van glas. Niet gedateerd maar deze glazen veldflessen zijn gemaakt tussen 1941 en 1943. In die periode had men in Rusland gebrek aan alles dus ook aan grondstoffen. In die periode gebruikte men het kostbare aluminium liever om er vliegtuigen van te maken. Dus maakte men de veldflessen van glas. De kleur van het glas varieerde van wit tot groen/blauw tot zelfs paars glas!
Gebruikersavatar
GliderRider
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 25 apr 2005, 13:35
Contacteer:

Re: Russische veldflessen

Bericht door GliderRider »

asjemenou schreef:
GliderRider schreef:hey asjemenou,

Is die rechtse een glazen veldfles?
Ja, dat klopt de rechtse is van glas. Misschien wel interessant om er wat over te vertellen.
De linkse veldfles is wel Russisch maar ik durf niet met zekerheid te zeggen of dat deze van voor of tijdens WOII is. Z'n foedraal in ieder geval wel.
De middelste is gefabriceerd in 1937 en is afkomstig uit de Oekraïne. Heel opmerkelijk is dat het kettinkje tussen de fles en de afsluitdop nog intact is. Bij de meeste is het kettinkje kapot of niet meer aanwezig. Uitrustingsstukken waren nogal eens te meer een zeldzaamheid voor de Russische soldaat. Daarom zijn veel aluminium veldflessen voorzien van Cyrillische initialen. De rechtse veldfles is van glas. Niet gedateerd maar deze glazen veldflessen zijn gemaakt tussen 1941 en 1943. In die periode had men in Rusland gebrek aan alles dus ook aan grondstoffen. In die periode gebruikte men het kostbare aluminium liever om er vliegtuigen van te maken. Dus maakte men de veldflessen van glas. De kleur van het glas varieerde van wit tot groen/blauw tot zelfs paars glas!
Ah Ok, weer wat bijgeleerd. Heel hartelijk bedankt voor je uitleg.
"Never tell people how to do things. Tell them what to do and they will surprise you with their ingenuity."

http://www.tommy-talk.com
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Lekker als je met zon glaze fles valt :O Of er komen splintertjes in je drankje te zitten.

Overigens lijkt die middelste op zon ddr veldfles kwa model.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Veldfles

Bericht door asjemenou »

pionier schreef:Lekker als je met zon glaze fles valt :O Of er komen splintertjes in je drankje te zitten.

Overigens lijkt die middelste op zon ddr veldfles kwa model.
Dat valt wel mee hoor volgens mij. De veldfles is van dik glas en omdat de fles bol is kan hij best wel een stootje hebben. Ik heb er zelf nog nooit mee rondgelopen dus ik weet ook niet of hoe het is om er mee te vallen.
Zelf vind ik dit model niet op een DDR veldfles lijken (zie foto's). Deze veldflessen hebben meer iets weg van een Duitse WOII veldfles. Drinkbekertje erop enzo. Dit hebben Russische veldflessen niet.

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie