Erekruis

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door luc »

Lexy schreef:
Roel R. schreef:Hier als voorbeeld Witzig. EKI, EKII RTKdesEK voor Eben Email,

Afbeelding
Dat ziet er wel naar uit dat hij alles inééns gekregen heeft, anders zou hij nooit het EK2 op deze manier dragen.

greetz
dus wat bewijst dat .............? dat ze eerst het EKII kregen dan het EKI en dan het riderkruis ofwel alles in èèn keer
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Nogmaals, het kon heel goed zijn dat EK2 en EK1 of EK1 en Ritterkreuz, of andere combinaties tegelijkertijd gekregen werden. HEt kan zelfs zijn dat ze voor dezelfde operatie verkregen werden. Het is echter pertinent niet zo dat ze voor dezelfde afzonderlijke actie verkregen konden worden. Ook dient ten alle tijde eerst een EK2, vervolgens een EK1 en vervolgens Ritterkreuz enz verkregen te worden.
Indien een actie zo bijzonder was dat hij volgens ingewijden bijvoorbeeld voor Ritterkreuz in aanmerking kwam, maar de EK1 nog niet verkregen was, voor een minder belangrijke actie in dezelfde operatie, voorafgaand aan de Ridderkruis actie een EK1 werd verleend. Voor het Ridderkruis moest je namelijk voorgedragen worden en die verlening kwam achteraf. Er werd eerst nagekeken of je EK2 en EK1 al had.
De foto's bewijzen inderdaad dat de uitreiking op hetzelfde moment kon. Dit zegt echter totaal niets over de verlening ervan. Die was dan wel degelijk voor andere acties, die overigens wel tijdens dezelfde operatie konden plaatsvinden.
Zoals ik in een veel eerdere post dus al eens heb gesteld, er is een belangrijk verschil tot de verleningsdatum/reden en de uitreikingsdatum. Die zijn nagenoeg nooit op dezelfde dag.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

Kwam een foto tegen van Generaal Friedrich August Schack. Foto komt uit een boek gedrukt in 1981. Heb geen scanner dus de foto is niet zo duidelijk. Maar ik kan hier geen lintje (tweede knoopsgat) van het ek2 ontdekken. Werd het lintje van het ek2 ook weleens gedragen boven de linkerborstzak ipv tweede knoopsgat? Meen dat ik dat ook een keer gehoord of gelezen heb.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Heeft deze toevallig een EKII spange?
Dan hoefde je toch geen EKII lint te dragen of wel?
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Het dragen van de EK II was uberhaupt geen verplichting. Je zal dus wel vaker foto's tegenkomen waar de EK I gedragen wordt oznder de EK2.

Inderdaad kon de EK II ook als spange/ribbonbar gedragen worden. Net zoals ook de Ostmedaille wel als lint in het knoopsgat werd gedragen ipv de EK II.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Shaft, in dit geval zal de EK2 er wel ergens tussen zitten in die ribbon bar.
Ziet er uit zoals de linkse op deze foto:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Gezien de foto heeft hij EK2 en EK 1 in Wo1 verkregen. Hij draagt namelijk de adelaar bovenop de EK 1 op zijn borst.
Ik verwacht dan dat hij de EK2 als ribbon bar op tussen de reeks heeft zitten.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

Is moeilijk te zien op deze foto.
Thx voor de info. Weer iets geleerd
Plaats reactie