Israël ontruimt de nederzettingen in de Gaza-strook

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

Is het ontruimen van de nederzettingen een stap vooruit richting vrede?

Peiling eindigde op 29 aug 2005, 13:31

Absoluut - Zodra Israël zich uit de bezette gebieden terugtrekt zal het geweld verdwijnen
5
20%
Vermoedelijk verandert er niets. Radicale palestijnse groepen blijven strijden tegen Israël
16
64%
Slechte zaak, zonder de controlerende rol van Israël in dat gebied wordt het chaos.
4
16%
 
Totaal aantal stemmen: 25

Gebruikersavatar
carl1944
Lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 24 jul 2005, 15:20
Contacteer:

Bericht door carl1944 »

Hehe, als iedereen Hem nu eens gewoon God zou noemen 8)
It would make life much more easy...

Carl
"106: the hungry and the sick"
IN PRODUCTION<<<VISIT>>>
http://www.goldenlionsthemovie.be.tt
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Ik heb niet gestemd, want ik vond de antwoorden allemaal net iets te.

Persoonlijk denk ik dat het geweld in de regio zal gaan verminderen door het ontruimen van de nederzettingen. Ik heb bewondering voor Sharon, dat hij dit keer voet bij stuk durft te houden.

Het komt op mij over alsof Sharon heeft besloten een soort van containment politiek te gaan voeren:
Door de nederzettingen te ontruimen en te vernietigen brengt hij alle Israeliërs in Israel, binnen de muur die ze aan het bouwen zijn. Het komt op mij over alsof hij de Israeliërs en de Palestijnen van elkaar probeert te scheiden om meer bomaanslagen te voorkomen.

Ik hoop in elk geval voor de mensen in de regio dat het nu eindelijk eens wat rustiger en vrediger wordt.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
siggel
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 jun 2005, 19:17
Locatie: Assendelft

Bericht door siggel »

ik hoop van harte dat de vrede daar dichterbij komt. maar zolang er nog groeperingen zijn die de staat israel willen vernietegen, zie ik het somber in.

ron
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Ik denk ook dat het een stap is naar de goede richting, maar dat wil niet zeggen dat het plots zo vredig gaat zijn.
Bomaanslagen aan de checkpoints zullen er de orde van de dag worden...
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik vind het een ingewikkelde materie. Ik vind het dapper van Israël dat ze zich eenzijdig terugtrekken uit de Gazastrook. Het gaat hier om het terugtrekken van een fractie van het aantal kolonisten dat op Palestijns grondgebeid woont. Ook gaat Israël onverminderd door met het bouwen van de muur. De Palestijnen daarentegen zijn nu wijzen nu fel naar de grenslijnen die in 1948 door Israël voorgesteld zijn, maar tegelijkertijd hebben de Palestijnen deze grensen nooit geaccepteerd; de staat Israël in zijn geheel werd niet erkend en een aantal oorlogen en blijvend geweld zijn het gevolg.

Is het een goede zaak dat Israël zich terugtrekt uit de nederzettingen in de Gazastrook?

Ja, want het gebied hoort toe aan de Palestijnen. En ja, want het kost erg veel om de nederzettingen te beschermen. En ja, Israël heeft geen economisch voordeel bij het behouden van deze nederzettingen. De overige nederzettingen en bezette gebieden opgeven is een ander verhaal. Ik denk dat er afspraken moeten komen over grensen, die beide partijen moeten onderschrijven. Zolang beide partijen over gebieden beiden zeggenschap eisen kan er niets opgelost worden.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik volg het nieuws niet zo in deze maar als het waar is wat jij zegt Okke, dat "de palestijnen" wijzen op de in 1948 voorgestelde grenzen, dan is nu HET moment bij uitstek om die grenzen te bezelegen.

Ik hoop dat het inderdaad zoals ik ook vermoed een hoop slechte emoties scheelt in het midden-oosten.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Wel gatverdamme, wat ik gister op Nova (of was het nou Netwerk?) zag...

Over de ontruiming van (een van de laatste) nederzettingen: Een vrouw woonde al jaren in een nederzetting. Toen duidelijk werd dat er plannen waren om het te ontruimen, laaide het geweld op. Palestijnen pleegden meer en meer aanslagen, maar niemand wilde weten van wijken. Zelfs toen allebei haar kinderen beide benen verloren bij een aanslag, bleef ze in de nederzetting. De interviewer vroeg haar waarom ze niet voor haar kinderen koos en vertrok. "Omdat wij Joden zijn en dit Joods grondgebied is!"

Wat een smerige, zielige, lage vorm van patriottisme is dat zeg... Ik heb die nederzettingen überhaupt nooit begrepen: ik zie het als grote mensen die zich gedragen als kinderen. "Kijk, nu zitten wij hier, kom ons maar halen vieze Palestijnen! Lekker puh!"

Ik kies geen zijde, zowel de Israeli's als de Palestijnen zitten hier fout. Maar de mate van naïviteit, kinderachtigheid tot op het waanzinnige toe... ik begrijp het nog steeds niet...
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Ach, het is allemaal een kwestie van perceptie.

Deze kolonisten vinden dat ze in Israël wonen en natuurlijk is dit gebied ook daadwerkelijk Israëlisch geweest. Bovendien zijn deze kolonisten, vrijwel zonder uitzondering, diep religieuze mensen die zich vasthouden aan het feit dat (Groot) Israël voor hen het beloofde land is.

Het is meer dan patriottisme. Zo zie je maar dat religie en pragmatisch denken elkaar vaak uitsluiten.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Plaats reactie