Verzamelen, hoe te starten?

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
borgh
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 sep 2005, 19:30
Locatie: Antwerpen - Bornem

Verzamelen, hoe te starten?

Bericht door borgh »

Ik zou graag wel enkele spullen van WO2 in mijn bezit krijgen.
Maar de vraag is hoe kan je er aan beginnen???
En hoe geraak je er aan?
United we stand, Divided we fall!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Re: Verzamelen, hoe te starten?

Bericht door Dodo »

borgh schreef:Ik zou graag wel enkele spullen van WO2 in mijn bezit krijgen.
Maar de vraag is hoe kan je er aan beginnen???
En hoe geraak je er aan?
Je kijkt eerst even voor jezelf wat je interessant vind en ook wat je budget is. Dus je kiest eigenlijk voor jezelf een land wat je interessant vind.
Bijv. Duitsland, VS of UK. Als je dit hebt gedaan koop je een boek over de militaria. Bijv. The Canadian Soldier in WW2 of The British Soldier. Deze boeken kan je allemaal vinden op Amazon of Bol...

Dan ga je even kijken naar de prijzen. Er staan op dit forum verschillende topics met links naar web-winkels waar ze al dit materiaal aanbieden. Ik zal er zometeen een voor je opzoeken.

Even later koop je je eerste item!
Succes!

//edit
Dit (klik!) topic bedoelde ik..
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Ebay is idd een goede manier, maar ik denk dat het beter is als je begint met verzamelen om je items te kopen op een beurs. Kopen wat je in je had hebt is nl fijner dan iets op internet.
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Zoek eerst je interesse gebied. Want het heeft geen zin om alles te gaan verzamelen want er is erg veel namaak op de markt en dan ga je zo de fout in. Dus het is verstandig om je te verdiepen op een bepaald gebied.

Referentie boeken zijn ook erg handig. 40 euro voor een boek is nooit te veel betaald want het kan je vele tientalle of zelfs wel honderden euro's besparen.

Luister ook veel naar verzamelaars die al vele jaren verzamelen. Die kunnen je veel leren.

Wees niet te enthousiast met het kopen van dingen. Door te overhaast te kopen is de kans ook groter dat je de mist in gaat. Luister ook niet te veel naar de handelaren die jou iets willen aansmeren, want ze willen tenslotte wel hun geld verdienen.

Zelf ben ik niet iemand die al me spul van internet haal. Ik vind het fijn om het spul eerst in handen te hebben op een beurs, verzamelaar of handelaar. Dan kan ik alles goed bekijken en weet ik ook precies wat ik koop.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Wil je US gaan doen????

Hier iets uit een vorig leven...
johan willaert schreef:
DE basis van elke US collectie is de Amerikaanse infanterist in volledige M1941 tenue. Dit is hier al meermaals beschreven in andere topics.
earlymb schreef:M1941 jas
M1937 broek ("mustards")
M1936 hemd
M1938 leggings
M1938 broekriem
service shoes
Ik zou voor het bovenstaande opteren afgewerkt met een M1 helm met vaste haken.
HET basisgeweer voor de GI is de M1 Garand.
Een volledige Amerikaanse GI, zoals deze die België en Nederland bevrijdden, kost je toch wel een 1500-2000Euro als je alles origineel wilt.......

Voor je begint met Amerikaans, schaf je de volgende boeken aan:

GI Collectors Guide door Henri Paul Enjames ( ISBN 2-913903-87-8 )
WW2 GI in Colour Photgraphs door Windrow and Hawkins ( ISBN 1-872004-74-1 )
M1 Helmet door Mark Reynosa ( ISBN 0-7643-0074-1 )
US Infantry Weapons of WW2 door Bruce Canfield ( ISBN 0-917218-67-1 )

De bovenstaande boeken zijn online verkrijgbaar of bij Boekhandel 'De Krijger' te Erpe-Mere tussen Gent en Brussel in België.
Deze relatief goedkope boeken geven je een schat aan informatie. Denk eraan dat ook in het Amerikaans spul tegenwoordig ALLES gekopieerd wordt. Doe dus je huiswerk!!!
Het goede nieuws is echter dat het gewone materieel nog voorhanden is.
Velen zullen dit niet graag horen, maar Ebay.com is een Grot van Alibaba wat US Mat betreft. Dagelijks staan er zo'n 20.000 items te koop.......
Ik heb daar al hele mooie dingen op gekocht........ Als je op Ebay koopt, kijk naar de feedback van de verkoper en bepaal voor jezelf een maximumprijs; anders laat je je meeslepen en ga je boven je budget.....
De zesmaandelijkse beurs in Ciney, België is zeker de moeite om iets op te pikken. De eerstvolgende is op zondag 30 oktober 2005.
Bepaal voor jezelf GEEN tijdslimiet om je mannequin af te werken. Er zal altijd materieel te koop zijn.

Veel succes
29th Let's Go!!!!!
AtroX
Lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 23 jun 2005, 13:14
Locatie: Tongeren, België
Contacteer:

Bericht door AtroX »

Je kan ook aan je grootouders vragen of ze nog materieel bij hun thuis op zolder hebben liggen, of mensen kennen die materieel hebben ...

Een groot deel van men collectie is gevonden bij men grootvaders huis :)
"Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand, hoop op den oogst o vlaanderland"
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
Plaats reactie