Amerikaans leger vervangt Humvee

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

goeie zet dan, dan moeten ze het zo blijven doorgaan hé...
maar alleen al om die oorlog te begingen moet je echt gek zijn!
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

idd, een dictator weghalen en de een democratie geven is wel het ergste wat je kan doen hè!
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Shifty
Lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 31 okt 2004, 22:10
Locatie: Heist od Berg - België
Contacteer:

Bericht door Shifty »

vincent schreef:idd, een dictator weghalen en de een democratie geven is wel het ergste wat je kan doen hè!
Niemand zegt dat dat slecht is .. de achterliggende reden is wat anders.
Iedereen weet dat hij dat als denkmantel gebruikt voor zen "olie-honger" (bestaat dat woord ? in ieder geval niet smakelijk :P )
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Shifty, dat noemen ze een win-win situatie ;)
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Gebruikersavatar
Shifty
Lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 31 okt 2004, 22:10
Locatie: Heist od Berg - België
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Als jij het zegt :)
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

"Iedereen weet dat hij dat als denkmantel gebruikt voor zen "olie-honger""

en heb je feiten die dat ondersteunen?
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

vincent schreef:idd, een dictator weghalen en de een democratie geven is wel het ergste wat je kan doen hè!
Dan moeten ze het natuurlijk wel afmaken en niet zoals in Afghanistan eerst de 'dictatuur afschaffen en democratie installeren' en vervolgens het land aan z'n lot over laten. Afghanistan is nog geen spat veranderd sinds de VS (en bondgenoten natuurlijk) daar binnen gevallen zijn, ik voorspel dat het met Irak precies hetzelfde zal gaan. Amerika zal zich richten op Iran of Noord-Korea ofzo, daar flink 'freedom and democracy' prediken, terwijl in Irak de democratie nooit goed van de grond kan komen, dat aanslagen aan de orde van de dag blijven en dat de werkelijke macht niet bij de Amerikaanse hulpjes van de regering ligt, maar bij plaatselijke krijgsheren die á la Afghanistan mensen trainen, clans vormen en terreur uitoefenen op de gewone Irakese bevolking.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

Zhukov schreef:
vincent schreef:idd, een dictator weghalen en de een democratie geven is wel het ergste wat je kan doen hè!
Dan moeten ze het natuurlijk wel afmaken en niet zoals in Afghanistan eerst de 'dictatuur afschaffen en democratie installeren' en vervolgens het land aan z'n lot over laten. Afghanistan is nog geen spat veranderd sinds de VS (en bondgenoten natuurlijk) daar binnen gevallen zijn, ik voorspel dat het met Irak precies hetzelfde zal gaan. Amerika zal zich richten op Iran of Noord-Korea ofzo, daar flink 'freedom and democracy' prediken, terwijl in Irak de democratie nooit goed van de grond kan komen, dat aanslagen aan de orde van de dag blijven en dat de werkelijke macht niet bij de Amerikaanse hulpjes van de regering ligt, maar bij plaatselijke krijgsheren die á la Afghanistan mensen trainen, clans vormen en terreur uitoefenen op de gewone Irakese bevolking.
Sorry Shukov, ik ben het meestal met je eens maar deze keer niet.

Afghanistan is wel degelijk veranderd, de Taliban is afgezet en wordt tot op de dag van vandaag opgejaagd door Amerikaansen en Coalitietroepen. Zelfs Nederlanders maken jacht op de Taliban..
Het is dus grote onzin om te stellen dat het land aan zijn lot wordt overgelaten..

Amerika heeft vanzelfsprekend een olie-motief. Geen twijfel over mogelijk maar tegelijkertijd is er wel een dictator afgezet en wordt er geprobeerd van Irak een democratie te maken. Win-win situatie toch??
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Jelle H. schreef:Sorry Shukov, ik ben het meestal met je eens maar deze keer niet.

Afghanistan is wel degelijk veranderd, de Taliban is afgezet en wordt tot op de dag van vandaag opgejaagd door Amerikaansen en Coalitietroepen. Zelfs Nederlanders maken jacht op de Taliban..
Het is dus grote onzin om te stellen dat het land aan zijn lot wordt overgelaten..

Amerika heeft vanzelfsprekend een olie-motief. Geen twijfel over mogelijk maar tegelijkertijd is er wel een dictator afgezet en wordt er geprobeerd van Irak een democratie te maken. Win-win situatie toch??
Ja, er wordt ook nog wel op de Taliban gejaagd, maar de vraag is of Afghanistan nu een veiliger land is geworden voor de gewone bevolking?? Ik ben geneigd te zeggen dat het onveiliger is geworden. Afghanistan is een speeltuin voor terroristen, krijgsheren plunderen dorpen, vallen andere clans aan en ondertussen kun je ook een zwaar bewapend peloton Commando's tegen het lijf lopen die Taliban zoeken. Je kunt veel zeggen, maar niet dat dat nu zo'n goede basis is om een democratische samenleving op te bouwen.

Ik wil overigens best geloven dat de VS écht graag democratie in deze landen zou zien hoor, maar ik denk dat ze teveel hooi op hun vork nemen/hebben genomen. Ze hebben nu de (in ieder geval morele) verantwoordelijkheid voor twee landen die momenteel tot de gevaarlijkste ter wereld gerekend kunnen worden; Afghanistan en Irak. Bovendien dreigen ze Iran, Syrië en anderen met militair ingrijpen als deze 'terrorisme' promoten. Dat is nu een dreigement waar die landen geen boodschap aan hebben, daar de meerderheid van de bevolking al dermate anti-VS is dat een gewapend ingrijpen zal uitmonden in Iraakse taferelen (wat betreft Amerika dan), dwz; continu aanslagen, geen vaste sterke voet aan de grond krijgen, niet weten wie je wel en wie je niet kunt vertrouwen, ondermijning van de nieuwe door de VS geïnstalleerde macht.

De aandacht van de VS wordt zo steeds naar andere landen getrokken, waar ze in een avontuur stappen zonder het vorige tot een goed einde is gebracht. Er mag dan nog steeds worden gejaagd,. maar je bent het toch met me eens dat de aandacht van de VS momenteel op Irak is gericht ipv op Afghanistan? Ik ben bang dat als het zo door gaat, dat het hele Midden-Oosten zometeen één groot oorlogsgebied wordt, één grote broeiplaats voor anti-Westerse sentimenten en één groot probleem voor Amerika en in hun kielzog Europa.
Вместе мы непобедимы
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

Tank Destroyer schreef:Voor een land met een enorm begrotingstekort en schulden is het wel vreemd dat ze zoveel geld uitgeven aan oorlogsmaterieel, oorlogen in Irak en Afghanistan etc etc..

Kijk nu wat er gebeurd in New Orleans... lijkt dit op een westers land? Nee... nu komt de aap uit de mouw. Amerika lijkt wel een derde wereld land.
zoveel geven ze niet uit aan Defensie
Military expenditures - dollar figure:
Definition Field Listing Rank Order
$370.7 billion (FY04 est.) (March 2003)

Ter vergelijking, dit geeft Nederland uit
Military expenditures - dollar figure:
Definition Field Listing Rank Order
$9.408 billion (2004)
bron: CIA
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

je kan de militaire uitgaven niet vergelijken met nederland, hun geven geld uit op koude oorlog niveau en de 370.7 miljard wordt steeds hoger (ze moeten toch nieuw (vervangend) materiaal inkopen en de next-generation vliegtuigen zijn ook niet gratis. Verder is ook een belangrijk punt hun schulden, hun schulden lopen al tegen de 8000 miljard aan! dan zijn de nederlandse schulden slechts zakgeld van een peuter.
Ik heb er geen kracht meer voor
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

vincent schreef:je kan de militaire uitgaven niet vergelijken met nederland, hun geven geld uit op koude oorlog niveau en de 370.7 miljard wordt steeds hoger (ze moeten toch nieuw (vervangend) materiaal inkopen en de next-generation vliegtuigen zijn ook niet gratis. Verder is ook een belangrijk punt hun schulden, hun schulden lopen al tegen de 8000 miljard aan! dan zijn de nederlandse schulden slechtszakgeld van een peuter.
zelfs 3de wereldlanden hebben geld aangeboden aan Amerika na die orkaan (bangladesh, armste land ter wereld wilde 1 miljoen dollar schenken)
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

ik begrijp niet helemaal wat dat met mijn bericht te maken heeft :|
Ik heb er geen kracht meer voor
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

vincent schreef:ik begrijp niet helemaal wat dat met mijn bericht te maken heeft :|
Jij hebt het over hun schulden, en ik zeg dat ze zelf niet eens kunnen zorgen voor goede hulpverlening in New Orleans, snap je???
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

De VS gaat de Hummer vervangen en Bangladesh biedt een miljoen dollar aan voor noodhulp... Wat is daaraan niet duidelijk ? :?

Inderdaad. Ik snap er ook geen PIEP van.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Plaats reactie