Belgische F-16 crasht bij waddeneiland Vlieland
- PPL
- Lid
- Berichten: 1889
- Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
- Locatie: Amsterdam
Belgische F-16 crasht bij waddeneiland Vlieland
vr 09/09/05 - Een F-16 van de Belgische Luchtmacht is neergestort in de buurt van de Nederlandse Waddeneiland Vlieland.
Vier Belgische straaljagers waren bezig aan een oefenvlucht toen een van hen in zee stortte.
Over de omstandigheden van de crash en het lot van de piloot is nog niet veel bekend.
De Nederlandse kustwacht heeft de plek van de crash bereikt en vond de brokstukken een vijftal kilometer voor de kust.
Ons land heeft 72 F-16's.
Zestig daarvan zijn toegewezen aan de Navo.
De toestellen zijn allemaal gecentraliseerd op de luchtmachtbasissen van Kleine Brogel en Florennes.
(Bron: www.vrtnieuws.net)
(Bron: NOS Teletekst)
Vier Belgische straaljagers waren bezig aan een oefenvlucht toen een van hen in zee stortte.
Over de omstandigheden van de crash en het lot van de piloot is nog niet veel bekend.
De Nederlandse kustwacht heeft de plek van de crash bereikt en vond de brokstukken een vijftal kilometer voor de kust.
Ons land heeft 72 F-16's.
Zestig daarvan zijn toegewezen aan de Navo.
De toestellen zijn allemaal gecentraliseerd op de luchtmachtbasissen van Kleine Brogel en Florennes.
(Bron: www.vrtnieuws.net)
(Bron: NOS Teletekst)
Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
- PPL
- Lid
- Berichten: 1889
- Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
- Locatie: Amsterdam
De Telegraaf
Een Belgische F16 is vrijdag aan het eind van de ochtend in zee neergestort bij het oefenterrein De Vliehors op Vlieland.
Volgens bronnen op Vlieland heeft reddingsboot De Leng inmiddels menselijke resten gevonden.
De kans is dus groot dat de piloot is overleden.
Twee helikopters van vliegbasis De Kooy in Den Helder zijn nog op zoek naar de piloot.
Ook de reddingsdiensten van Vlieland, Texel en Terschelling zijn zogezegd uitgevaren.
Ongeveer 5 kilometer buiten de kust werden brokstukken ontdekt.
Vanuit Leeuwarden assisteert een gele SAR (Search and Rescue)-helikopter bij de reddingsoperatie.
Dat toestel is speciaal uitgerust om drenkelingen uit het water op te pikken.
Reddingsboten zoeken binnen een straal van 5 mijl van de plek waar het laatst contact is geweest met de Belgische piloot.
Helikopters speuren tot een afstand van 10 mijl naar de mogelijke overlevende.
Bij de oefening waren volgens Defensie nog drie Belgische toestellen betrokken.
De vier vliegtuigen zouden in formatie hebben gevlogen.
De F-16's zijn afkomstig zijn van vliegbasis Florennes in België.
Op 24 april 2002 stortte bij het Groningse Sellingen eerder een Belgische F16 neer.
Toen kwam het toestel in aanraking met een ultralight-toestel van een plaatselijke vliegclub.
Een van de twee Belgische piloten kwam daarbij om het leven.
Ook de bestuurder van het ultalight-toestel overleefde het ongeval niet.
Een Belgische F16 is vrijdag aan het eind van de ochtend in zee neergestort bij het oefenterrein De Vliehors op Vlieland.
Volgens bronnen op Vlieland heeft reddingsboot De Leng inmiddels menselijke resten gevonden.
De kans is dus groot dat de piloot is overleden.
Twee helikopters van vliegbasis De Kooy in Den Helder zijn nog op zoek naar de piloot.
Ook de reddingsdiensten van Vlieland, Texel en Terschelling zijn zogezegd uitgevaren.
Ongeveer 5 kilometer buiten de kust werden brokstukken ontdekt.
Vanuit Leeuwarden assisteert een gele SAR (Search and Rescue)-helikopter bij de reddingsoperatie.
Dat toestel is speciaal uitgerust om drenkelingen uit het water op te pikken.
Reddingsboten zoeken binnen een straal van 5 mijl van de plek waar het laatst contact is geweest met de Belgische piloot.
Helikopters speuren tot een afstand van 10 mijl naar de mogelijke overlevende.
Bij de oefening waren volgens Defensie nog drie Belgische toestellen betrokken.
De vier vliegtuigen zouden in formatie hebben gevlogen.
De F-16's zijn afkomstig zijn van vliegbasis Florennes in België.
Op 24 april 2002 stortte bij het Groningse Sellingen eerder een Belgische F16 neer.
Toen kwam het toestel in aanraking met een ultralight-toestel van een plaatselijke vliegclub.
Een van de twee Belgische piloten kwam daarbij om het leven.
Ook de bestuurder van het ultalight-toestel overleefde het ongeval niet.
Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
- Sjoerd
- Lid
- Berichten: 3362
- Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
- Locatie: Dronten (Flevoland)
Net als de twee helikopters van de Koninklijke Marine...Vanuit Leeuwarden assisteert een gele SAR (Search and Rescue)-helikopter bij de reddingsoperatie.
Dat toestel is speciaal uitgerust om drenkelingen uit het water op te pikken.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Stephen E. Ambrose
-
- Lid
- Berichten: 1470
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
- Locatie: Arendonk België
- Proos
- Technisch beheerder
- Berichten: 8132
- Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
- Gegeven: 14 keer
- Ontvangen: 35 keer
- Contacteer:
F16's zijn uitgerust met een Pratt & Whitney-aandrijving, ook wel bekend als "Pruttel-en-Wilniet". Die dingen vallen met enige regelmaat uit de lucht, zo schijnt het.... die toestellen zijn vervangbaar, maar ontzettend spijtig dat de piloot is komen te overlijden.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
-
- Lid
- Berichten: 1470
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
- Locatie: Arendonk België
- dvaupell
- Lid
- Berichten: 1606
- Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
- Locatie: Zwijndrecht
- Contacteer:
...En een topic in het discussiedeel van het forum gaat over het halveren van het Belgsiche leger....
Effe serieus: Dit is natuurlijk heel verschrikkelijk voor de familie van deze piloot, maar het is een bedrijfsongeval en bedrijfsrisico. Als je in het leger gaat loop het het risico op één of andere wijze om het leven te komen.
Nogmaals: Ik leef mee met de familie.
Effe serieus: Dit is natuurlijk heel verschrikkelijk voor de familie van deze piloot, maar het is een bedrijfsongeval en bedrijfsrisico. Als je in het leger gaat loop het het risico op één of andere wijze om het leven te komen.
Nogmaals: Ik leef mee met de familie.
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
- Shifty
- Lid
- Berichten: 2215
- Lid geworden op: 31 okt 2004, 22:10
- Locatie: Heist od Berg - België
- Contacteer:
-
- Lid
- Berichten: 576
- Lid geworden op: 19 sep 2004, 20:35
- Peter M
- Lid
- Berichten: 6271
- Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09
-
- Lid
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:43
erg veel is veel gezegd! maar ja, kleine jachtvliegtuigen zijn van nature onstabiele vliegtuigen, en alle moderne toestellen zijn uitgerust met het "fly by wire"- systeem, hetgeen de piloot helpt bij het besturen en stabiliseren van het toestel zodat hij andere zaken kan doen,
en niet opgescheept zit met een té hoge werkdruk. Je kan het al raden, als dit systeem faalt, dan heb je fouten! (dat is wrsl niet de oorzaak, maar ik wou toch even uitleggen waarom er een groter risico is om met kleine, snelle toestellen te vliegen).
en trouwens, veel van die crashes zijn botsingen. één van de 34 neergestorte, is van een monteur die een toestel gestolen heeft, maar het niet lang in de lucht kon houden.
en niet opgescheept zit met een té hoge werkdruk. Je kan het al raden, als dit systeem faalt, dan heb je fouten! (dat is wrsl niet de oorzaak, maar ik wou toch even uitleggen waarom er een groter risico is om met kleine, snelle toestellen te vliegen).
en trouwens, veel van die crashes zijn botsingen. één van de 34 neergestorte, is van een monteur die een toestel gestolen heeft, maar het niet lang in de lucht kon houden.
Hell no, we don't die, We just go to hell to regroup