Behandelen van mijn EK2

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Behandelen van mijn EK2

Bericht door LHek »

Ik heb een tijdje terug een EK2 gekocht voor 20 euro. Er zitten hier en daar wat roestplekjes op. Hoe kan ik die weg werken zonder de verf te beschadigen?
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik heb er geen ervaring mee, maar probeer het eens met citroensap op een wattestaafje? daarna met water afspoelen en goed afdrogen!

Wacht wel ff tot iemand deze tip bevestigd, wil niet voor de "vernietiging" van je ek verantwoordelijk zijn :)
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

met citroensap op een wattenstaafje kom je niet ver, het citroensap moet goed in kunnen branden op de roest, bijgevolg moet je de roestige stukken bij wijze van spreken laten baden in het sap. Maar een EK is delicater dan bijvoorbeeld de schede van een bajonet....
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

cola werkt heel goed! mischien wat duur maar het lukt wel
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

ga er niet mee klooien


Cola werkt goed als je het item voor een maand ofzo in een bad van cola kan laten liggen.


Misschien kan je een foto posten van je ek2 zodat we kunnen zien hoe erg de "schade" is.

Over het algemeen is het meer dan genoeg om het EK2 droog te bewaren in een niet vochtige omgeving.

NOOIT afspoelen met water..........daardoor vererger je de roest alleen maar
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ernst-H schreef:ga er niet mee klooien

NOOIT afspoelen met water..........daardoor vererger je de roest alleen maar
Dit kan toch geen kwaad? als je het goed afdroogt, je moet toch ergens de stof mee naturaliseren

-edit- hoe kom ik nu bij naturaliseren :?:

ik laat hem staan omdat ik hem zo leuk vind :)
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Als er al roest zit op een metalen voorwerp.................wat moet je dan dus NOOIT doen...........die roest in contact laten komen met water :!:

Wat je eventueel zou kunnen doen is met een doekje, wattenstaafje of een kwastje, wat zuurvrije vaseline op het hele centre van het kruis aanbrengen. Doe dit nadat je met een wattenstaafje de losse roest hebt verwijderd.
De zuurvrije vaseline zorgt er voor dat er geen zuurstof meer bij de roestplek kan komen. Breng het heeeeeel dun aan, laat het even intrekken en veeg daarna voorzichtig maar zorgvuldig de overtollige vaseline weg.


ECHTER

als eerst kan je gewoon proberen de losse roestdeeltjes te verwijderen met een wattenstaafje (NIET schuren, krabben of andere gekkigheid). Daarna het kruisje in een droge plek leggen. Laat het niet in contact komen met water. In een droge ruimte stabiliseert roest zich over het algemeen. Hoe het kruisje echter in de gaten......mocht de roest zich toch uitbreiden doe dan de procedure met de vaseline.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Bedankt voor de tips! :D
Een foto... Wat was die picserver ook alweer?
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

ik bedoelde eigenlijk die picserver in plaats van picturetrail maar ik zal eens kijken of ik een foto online kan zetten hierop. Rond het hakenkruis en bij de jaartallen zit wat roest. Het is niet veel maar het kruis word er niet mooier op. Het oppervlakte van mijn ek2 is nogal hobbelig met putjes. Hoort dit zo?
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

bdankt, die bedoelde ik
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Plaats reactie