'Een website over onze Airborne? Gaaf zeg'

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

'Een website over onze Airborne? Gaaf zeg'

Bericht door Nick »


Gepubliceerd op: 7 september 2005

Door ERIC WIJNACKER

OOSTERBEEK - De Tweede Wereldoorlog is al 'hééééééél lang geleden', valt te lezen op een nieuwe scholierenwebsite over de Airborne. Voor Oosterbeekse jeugd is de Airborne nog dichtbij, maar de flitsende site vinden ze 'gaaf zeg'.

Het is de vrees van menig veteraan en oudere: wordt er nog wel stilgestaan bij de verschrikkingen van 1940- 1945 als de generatie 'die de oorlog heeft meegemaakt' er niet meer is? In ieder geval in de gemeente Renkum kan die toekomst met vertrouwen tegemoet gezien worden. Gisteren, bij de presentatie van een fonkelnieuwe website voor basisscholieren. ([url class="artikel-tekst" target="_blank">www.airborne-jeugd.nl), bleek dat de jeugd al heel veel weet over de strijd van ruim zestig jaar geleden. Groep zeven van de Mariënbornschool in Oosterbeek kreeg de primeur en liet meteen de betrokkenheid al merken. Bijna alle scholieren hebben zaterdag de Airborne Wandeltocht gelopen en ze zullen zondag 18 september als 'Bloemenkinderen' fungeren bij de officiële Airborne Herdenking op de Oosterbeekse begraafplaats. "Een site over onze Airborne? Gaaf zeg."

"En foto's van die bloemlegging kunnen jullie een paar dagen later vinden op deze nieuwe site, die speciaal voor jullie gemaakt is", zei Jos Rouwen, woordvoerder van de Stichting Airborne Herdenkingen.

De nieuwe website is een uitvloeisel van het scholierenevenement van vorig jaar in Gelredome, waar duizenden scholieren uit de gemeenten Renkum, Arnhem, Ede en Overbetuwe aanwezig waren. Hans Schumacher en Pouwel Vos, die gisteren ook bij de presentatie aanwezig waren, hebben namens de Stichting Airborne Herdenkingen meegeholpen een brug te slaan naar de jeugd.

Op basis van de lespakketten die vorig jaar gemaakt zijn heeft de Arnhemse student Ernest Kuiper met hulp van anderen een flitsende, speels met veel parachutes weergegeven, website gemaakt. "Je moet kinderen wel wat laten doen met zo'n site, niet alleen laten lezen. Er zijn dus ook spelletjes en een quiz. En we zorgen voor een regelmatige update en iedereen mag activiteiten en foto's insturen. Het moet een levende site worden", aldus Kuiper.

Er is een gastenboek, er kunnen heel veel foto's geplaatst worden en ook zijn er diverse links gemaakt naar relevante andere websites. Voor docenten is er de mogelijkheid om via de site aanvullend lesmateriaal op te vragen en uit te wisselen.

De website voor basisscholieren is te vinden via
Bron: De Gelderlander
Infanterie: Königin aller Waffen!
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Waarom heb je de internetlink weggehaald? :P
De website voor basisscholieren is te vinden via
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Hehe :P
Dan moest je kunnen klikken op De Gelderlander, dan zou je via die site naar de link vinden van die Airbornesite.

In iedergeval, dit is de link voor geïnteresseerden:
http://www.airborne-jeugd.nl
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Wist je dat...

... er in de oorlog 13 miljoen Joodse mensen zijn vermoord,
... bla bla,
... bla bla.
http://www.airborne-jeugd.nl/wistjedat.htm

Nee, geweldige website :roll:
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

Harro schreef:
Wist je dat...

... er in de oorlog 13 miljoen Joodse mensen zijn vermoord,
... bla bla,
... bla bla.
http://www.airborne-jeugd.nl/wistjedat.htm

Nee, geweldige website :roll:
Tja, alles wat ze bijleren is mooi meegenomen toch ??
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Dean- schreef: Tja, alles wat ze bijleren is mooi meegenomen toch ??
Wat valt er dan te leren van "bla bla bla" en van onjuiste beweringen?
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

Het is een goed idee, maar dan moet het wel beter aangepakt worden ipv bla bla bla. Wel leuk dat "jeugdjournaalschrift"
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

KevinP schreef:
Dean- schreef: Tja, alles wat ze bijleren is mooi meegenomen toch ??
Wat valt er dan te leren van "bla bla bla" en van onjuiste beweringen?
Sorry, misschien beetje verkeerd geformuleerd. Ik bedoel dat als de site zonder fouten is ze er misschien wat van leren, ook al gaat het maar om hele kleine dingetjes...
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Dean- schreef:Sorry, misschien beetje verkeerd geformuleerd. Ik bedoel dat als de site zonder fouten is ze er misschien wat van leren, ook al gaat het maar om hele kleine dingetjes...
Het het absoluut een goede zaak dat er initiatieven ondernomen worden om kinderen meer bij de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog te betrekken. Het is alleen belangrijk dat men de informatie die aangeboden wordt gewoon goed controleerd voordat de website on-line gaat. Blijkbaar is dat hier niet goed genoeg gebeurd.
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

KevinP schreef:
Dean- schreef:Sorry, misschien beetje verkeerd geformuleerd. Ik bedoel dat als de site zonder fouten is ze er misschien wat van leren, ook al gaat het maar om hele kleine dingetjes...
Het het absoluut een goede zaak dat er initiatieven ondernomen worden om kinderen meer bij de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog te betrekken. Het is alleen belangrijk dat men de informatie die aangeboden wordt gewoon goed controleerd voordat de website on-line gaat. Blijkbaar is dat hier niet goed genoeg gebeurd.
Inderdaad, heb ze net ook even een emailtje gestuurd om ze op hun fout te wijzen, kleine moeite :D hopelijk doen ze er nog wat mee !!
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Heb je verteld dat ze hier best langs mogen komen? Kunnen ze allicht wat van opsteken. ;)

Ik vind het trouwens echt slecht dat er staat dat er 13 miljoen joden zijn vermoord. Dat is geen kleine vergissing, maar een flinke misstap. Ze hadden de site wel even af mogen werken en controleren voordat ze hem online gooiden.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Nog los van de idiote fout, erger ik mij vooral aan het "... bla bla,
... bla bla" dat erop volgt.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Dat is zo vreselijk fout, dat ik daar geen woorden aan vuil wilde maken. ;)
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Ik ben inderdaad erg nieuwsgierig wat ik uit die Bla bla bla moet concluderen... Dat het de makers van deze site eigenlijk niet kan interesseren ??

Gemengde gevoelens hierover. Enerzijds is ieder initiatief de jeugd iets te leren over WO2 toe te juichen, maar op deze manier ??
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Philip,ABRG
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 26 mar 2005, 16:33

Bericht door Philip,ABRG »

bla bla bla, is al bijna net zo erg als Airborne, je flikkert tegenwoordig ergens Airborne voor en hopa, het moet leuk zijn.

wat zag ik laatst nou weer , oja the Airborne Solextocht, nou vraag ik je:

Airborne wandeltocht, kan ik mij nog mee vinden
Airborne Fietstoertocht
Airborne Solex tocht
Airborne beer
Airborne wijn

welke ben ik nog vergeten?, er zijn vast nog wel een stel te vinden
Plaats reactie