Prins Bernhard over zichzelf in WO 2 (Volkskrant 7/2/04)

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Prins Bernhard over zichzelf in WO 2 (Volkskrant 7/2/04)

Bericht door okke »

Bernhard slaat terug in open brief
Van onze verslaggevers Pieter Broertjes Remco Meijer

SOESTDIJK - Prins Bernhard (92) voelt zich doelwit van 'vele, vaak gemene en ongefundeerde aantijgingen in publicaties en in de media'. Dat schrijft hij vandaag in een brief in de Volkskrant. Hij reageert eenmalig 'om de reputatie van mijn ouders recht te doen' en 'uit eigen eergevoel'.

De brief is ongekend hard tegen een aantal publicisten, onder wie Tomas Ross, Hans Galesloot en J.G. Kikkert. Het zit de prins vooral dwars dat de goede naam van zijn moeder wordt bezoedeld. Ook zijn 'de grenzen van fatsoen' zijns inziens 'ver overschreden' met beschuldigingen dat hij zelf op twee momenten een dubieuze rol heeft gespeeld tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Prins Bernhard zegt zich jarenlang machteloos te hebben gevoeld, omdat hij als lid van het Koninklijk Huis moest zwijgen. 'Ik kreeg er langzamerhand een complex van.' Om tijdens zijn levensavond schoon schip te maken, heeft de prins Hans van der Voet, oud-hoofddirecteur van de Rijksvoorlichtingsdienst, het afgelopen jaar een uitgebreid onderzoek laten doen naar de achterliggende bronnen in gewraakte publicaties als Omwille van de troon . Die zijn flinterdun, concludeert Van der Voet in een rapport dat de brief van de prins ondersteunt. Het is te lezen op de website van de Volkskrant.

Brief en rapport handelen onder meer over het huwelijk van prins Bernhards ouders, over een gesuggereerde relatie van zijn moeder Armgard met familievriend Pantchoulidzew, over het vermeende verraad van de Slag om Arnhem (1944) en over de suggestie dat Bernhard in 1942 in een verder onbekende 'stadhoudersbrief' zijn diensten als stadhouder van Nederland zou hebben aangeboden aan het nazi-bewind. 'Ik loof een miljoen uit aan degene die mij die brief toont', zei de prins in een korte mondelinge toelichting op de brief, eerder deze week op paleis Soestdijk.

Tijdens dat gesprek ging hij ook in op de vraag waarom hij sommige zaken uit zijn verleden wel behandelt, en andere niet. Zo noemt hij het bestaan van twee door hem in de oorlog verwekte Engelse zonen een 'onzinverhaal'. Over het mogelijke bestaan van een Parijse dochter schrijft hij evenwel niets. Prins Bernhard: 'Ik heb kennisgenomen van alle publicaties over haar, maar juist in deze zaak verkeer ik niet in de positie om hierover iets te zeggen. En daarmee basta.' Op de vraag naar het recente verhaal over een verhouding met zijn persoonlijk assistente Gilles, antwoordt de prins: 'Onzin, maar hoe kan ik dat bewijzen? Ik zeg gewoon: nee, niet waar.'

In zijn brief refereert de prins ook aan de Hofmans-affaire, die zich tussen 1948 en 1956 op Soestdijk afspeelde. Greet Hofmans moest prinses Christina genezen van een oogkwaal, maar haar sterk pacifistische aanwezigheid dreef een wig in het huwelijk van Bernhard en Juliana. Een commissie onder leiding van toenmalig minister Beel stelde in 1956 een rapport op, dat concludeerde dat Hofmans moest verdwijnen. Het geheime rapport ligt in het Koninklijk-Huisarchief, waar het honderd jaar gesloten blijft.

Bernhard, in het gesprek: 'Wat mij betreft wordt het rapport morgen openbaar. Maar volgens afspraken met Beel indertijd kan dat niet. Ik heb er natuurlijk veel met hem over gesproken. ''Uw rol kon niet beter'', heeft Beel gezegd.' In het rapport-Van der Voet wordt bevestigd dat Bernhard destijds de escalerende situatie aan het hof naar de (buitenlandse) pers heeft laten lekken 'om iedereen, met name de regering, wakker te schudden'.

Volgens de prins leidde zijn moeder, van wie hij veel hield, geen losbandig leven. Zijn vader overleed toen Bernhard 12 was. Dat kolonel Pantchoulidzew in alle literatuur opduikt als 'levensgezel' is onterecht, zegt de prins. 'Dat komt nu juist omdat ik nooit iets heb mogen tegenspreken. Mijn moeder is als een Tolle Lola beschreven. Maar als de kolonel haar levensgezel was geweest, had ik daar zeker met hem en haar over gepraat. Ik kan met de hand op het hart verklaren dat hij haar zelfs nooit op de wang heeft gezoend.'

Prins Bernhard denkt niet dat hij met zijn brief alle in zijn ogen onware verhalen de wereld uit helpt. 'Dat zou heerlijk zijn, maar ik verwacht het niet. Ik vond het mijn plicht eindelijk iets te zeggen en daar ben ik zeer happy mee. Dat ik wellicht weer nieuwe reacties uitlok, interesseert mij eerlijk gezegd geen bal.'

© de Volkskrant
bron: http://www.volkskrant.nl/binnenland/1076048681979.html
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

good on ya bernhard!
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Ik snap wel dat hij een keer iets van zijn kant wil laten horen.

Ik heb persoonlijk niet zoveel op met de pers van tegenwoordig. Ze kunnen iemand geheel de grond in schrijven met gering bewijs en doen dat een beetje te graag. Ik hou niet zo van die Privé verhalen.

Ben eerder geneigd de prins te geloven dan die journalisten.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

idd in ieder geval is het beter om 2 kanten gehoord te hebben.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik weet niet of ik de prins moet geloven.

Wat betreft de buitenechtelijke kinderen maakt mij dat helemaal niets uit. Iemand in zo'n positie mag naast zijn functie als koninklijk echtgenoot zijn behoeften aan seksuele bevrediging wat mij betreft halen waar hij maar wil, zolang het discreet gebeurd en gezien het feit dat het slechts geruchten zijn en geen feiten lijkken ze mij - als ze waar zijn - discreet genoeg voor een pardon.

Wat betreft zijn daden in de tweede wereldoorlog; het is discutabel of de stadhoudersbrief bestaat (bestaan heeft), maar het gebaar zelf zou (in 1942) een mogelijke verbetering voor Nederland hebben kunnen betekenen in de ogen van de regering in ballingschap en zeker voor het koningshuis; die Duitsers leken de slechtste nog niet voor het Nederlandse volk; de maatregelen tegen Nederlanders vielen erg mee. Het Nederlandse volk had echter geen contact meer met haar koningshuis en het koningshuis geen contact meer met zijn volk. Ik weet niet of dit het (vermoede) hoofdmotief is van de (vermoede) brief, maar ik zie het niet als landverraad of erger.

Over de Slag om Arnhem en Bernhard weet ik te weinig af om te kunnen beoordelen; de meeste historici vinden het idee dat de Slag verraden zeer onwaarschijnlijk, wat in het voordeel van Bernhrad betuigt. Misschien moet ik het rapport van Van der Voet eens doorworstelen. Maar eerst andere zaken die mijn aandacht opeisen...
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Leeswijzer bij de brief van prins Bernhard

Leeswijzer bij de brief van Prins Bernhard. Wie is wie en wat is wat?

GERARD AALDERS (1946)
historicus. Auteur van De affaire-Sanders. Spionage en intrige in herrijzend Nederland (1996, met Coen Hilbrink) en Leonie. Het leven van een Nederlandse dubbelspionne (2003, over Leonie Pütz). Preoccupatie met Bernhard als nazi. Publiceerde over STADHOUDERSBRIEF (zie aldaar) en Bernhards NSDAP-lidmaatschap. Oud-verzetsman Joop Wolff zei indertijd over Aalders' handelwijze: 'De prins wordt gebruikt als publiciteitsstunt'. Recensent Gerard Mulder repte van 'gesol met Bernhard'.

BARONES ARMGARD VAN SIERSTORPFF-CRAMM (1883-1971)
prinses van Lippe-Biesterfeld, moeder van prins Bernhard. Leefde vanaf begin jaren vijftig in kasteel Warmelo. Was gescheiden vrouw toen zij in 1909 trouwde met Bernhards vader, prins Bernhard van Lippe-Biesterfeld sr (1872-1934). Door diverse publicisten is prinses Armgard onder meer beticht van losbandigheid, intrigepraktijken en nazi-sympathieën, volgens Bernhard onterechte beschuldigingen waarover hij zich zeer opwindt.

ARNHEM, SLAG OM, (1944)
Militaire operatie in september 1944 waarbij Brits luchtlandingsleger mislukte poging deed Rijnbrug bij Arnhem te veroveren. Noord-Nederland bleef hierdoor nog tot voorjaar van 1945 bezet. Geopperd is dat operatie zou zijn verraden. Volgens meeste historici onwaarschijnlijk, alleen al omdat veldmaarschalk Model vlak voor luchtlanding zijn hoofdkwartier nog naar Oosterbeek, dat het middelpunt van de strijd werd, had verplaatst.

Zie ook KING KONG

JAN PETER BALKENENDE (1956)
minister-president (CDA) sinds 2002. Politiek verantwoordelijk voor het Koninklijk Huis. Geeft prins Bernhard ruimte om zijn brief te publiceren, maar beschouwt diens weerwoord als privézaak.

KONINGIN BEATRIX (1938)
staatshoofd sinds 1980. Hoofd van het Huis van Oranje-Nassau. Stemt in met Bernhards brief, die past in assertievere houding Oranjes jegens onwelgevallige publicaties (zie de Volkskrant van 5 juli 2003). Zo loopt op dit moment een rechtszaak tegen Privé vanwege interieurfoto's van het huis van prins Willem-Alexander en prinses Máxima. Ook prins Claus procedeerde vlak voor zijn dood (2002) tegen dit blad.

LOUIS BEEL (1902-1977)
naoorlogs minister-president, minister van Binnenlandse Zaken en van 1959 tot 1972 vice-president Raad van State. Was trouw adviseur van de Oranjes. Stelde nimmer gepubliceerd onderzoek in naar de affaire rond Greet HOFMANS (zie aldaar). Tekst in Koninklijk Huisarchief, aldaar voor 100 jaar opgeborgen.

PRINS BERNHARD VAN LIPPE-BIESTERFELD (1911)
Prins der Nederlanden, pater familias van de Oranjes. Geboren in Jena (Duitsland), groeide op in Oost-Pruisen (thans Polen). Trouwde in januari 1937 met prinses Juliana, leeft sindsdien op paleis Soestdijk. Bracht oorlogsjaren gescheiden van vrouw en kinderen door, reden voor veel latere speculatie. Doelend op zijn naoorlogse promotierol voor bedrijfsleven en natuurbehoud noemde hij zich in 1995 'de grootste bedelaar van Nederland'.

EEF BROUWERS (1939)
zojuist gepensioneerde directeur-generaal van de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD). Tikte Tomas ROSS (zie aldaar) per brief op de vingers voor het debiteren van onwaarheden in woord en geschrift. Correspondentie lekte uit (zie de Volkskrant van 9 en 19 december 2002). Tot juridische stappen kwam het niet. Inmiddels opgevolgd door Gerard van der Wulp.

PHILIP DRÖGE (1967)
journalist. Schreef Beroep: meesterspion. Het geheime leven van prins Bernhard (2002) en overschreed daarmee volgens de prins de fatsoensgrens. Medewerker van Quote. Medeverantwoordelijk voor jaarlijks sterk wisselende schattingen in de 'Quote 500' van het Oranjevermogen. Exorbitante gissingen zijn al twintig jaar een steen des aanstoots voor Bernhard, die in 1987 over een miljardenschatting in Fortune zei 'weerloos' te zijn tegen deze 'flauwekul'. Telefonische interventie begin vorig jaar naar Forbes (dat zich weer mede op Quote baseert) reduceerde het vermogen op de lijst daar van 2,5 miljard dollar naar 250 miljoen dollar.

HANS GALESLOOT (1953)
(scenario) schrijver. Auteur van Moeder Majesteit (2002, roman over koningin Juliana.) Galesloot laat Juliana pas in 1952 Lady Ann ORR LEWIS (zie aldaar) ontmoeten, omdat Bernhard iets te verbergen had, maar op foto's staat zij al in 1946 met Juliana.

MEJ. C.M. (COCKIE) GILLES (1918)
particulier assistente van prins Bernhard sinds laatste oorlogsjaar. Thans in ruste. Recente geruchten over intieme relatie met de prins door Bernhard stellig ontkend.

GREET HOFMANS, 'GEBEDSGENEZERES' (1894-1968)
Naamgeefster aan de Hofmansaffaire. 'Medium' Hofmans werd eind jaren veertig door Bernhard naar Soestdijk gehaald om oogkwaal prinses Christina (geboren Marijke, 1947) te genezen. Kreeg in tijdperk van Koude Oorlog naar verluidt verregaande pacifistische invloed op koningin Juliana, manifest tijdens Amerikareis in 1952. Echtscheiding dreigde. Driemanschap onder leiding van BEEL (zie aldaar) deed onderzoek en bracht geheim rapport uit. Openbare conclusie: Hofmans verbannen, plus deel van Hofmans-getrouwe hofhouding. Publiciteit over de zaak, eerst alleen in buitenlandse media, kwam bij prins Bernhard zelf vandaan, geeft hij toe: zijns inziens 'de enige manier om iedereen, met name de regering, wakker te schudden' (rapport-Van der VOET, zie aldaar).

J.G. KIKKERT (1930)
publicist. Auteur van een reeks biografisch getinte Oranjeboeken, waaronder Bernhard, een leven als een prins (1998). Mede-verspreider van het verhaal over Bernhards Londense zonen (zie ORR LEWIS).

KING KONG
bijnaam van Christiaan Lindemans (1912-1946). De Slag om Arnhem in 1944 zou verraden zijn door dubbelspel van met Bernhard in contact staande Lindemans. Groot onderzoek in 1986, inclusief opgraven stoffelijk overschot Lindemans, leverde geen bewijs. Prins benadrukt: geen verraad Arnhem, en eerste ontmoeting tussen hem en Lindemans pas op 22 september 1944.

WIM KLINKENBERG (1923-1995)
journalist. Was redacteur van het communistische dagblad De Waarheid. Auteur van Prins Bernhard. Een politieke biografie (1979), een boek waartegen de prins, denkt hij nu, had moeten procederen.

LOCKHEED-AFFAIRE (1976)
genoemd naar Amerikaanse vliegtuigfabrikant. Begin 1976 verklaarden topmanagers van Lockheed dat een hoge Nederlandse regeringsfunctionaris steekpenningen zou hebben ontvangen, ten einde de verkoop van Lockheed-toestellen te bevorderen. Het zou gaan om prins Bernhard. Een commissie van drie zocht het uit en stelde vast dat Lockheed inderdaad heeft betaald, maar dat niet aantoonbaar is dat Bernhard geld heeft ontvangen. Het finale oordeel luidde dat de prins zich 'lichtvaardig' had begeven 'in transacties, die de indruk moesten wekken dat hij gevoelig was voor gunsten'. Bernhard betuigde spijt en legde enkele functies neer. Tot een strafrechtelijke vervolging kwam het niet, waardoor een constitutionele crisis werd afgewend. Op aanvullende informatie nadien wil de prins niet reageren.

NIOD
Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (voorheen RIOD, Rijksinstituut voor Oorlogsdocumentatie), waaraan Gerard AALDERS (zie aldaar) is verbonden. Diens publicaties verschijnen afwisselend wel en niet onder verantwoordelijkheid van het instituut.

LADY ANN ORR LEWIS (1906-1996)
Vrouw in Londen bij wie Bernhard in de oorlog twee zonen zou hebben verwekt. Onzin, zegt de prins.

ALEXEI PANTCHOULIDZEW (1888-1968)
Wit-Rus, voormalig officier in het tsaristische leger, aangeduid als 'de kolonel'. Zou minnaar zijn geweest van de moeder van prins Bernhard, prinses ARMGARD (zie aldaar), of zelfs de biologische vader van de prins zijn. Enige gemeenschappelijke liefde tussen die twee, volgens de prins, en pas na 1922, dus ver na zijn geboorte: paarden.

TOMAS ROSS (1945)
(thriller)schrijver. Pseudoniem van Willem Hogendoorn. Auteur van Omwille van de troon (2002), een boek waarin feiten en fictie uit Bernhards leven (bastaardkinderen, gedrag moeder) een mix aangaan die de prins zeer ergert. Ross' optreden in het RTL-programma Barend en Van Dorp op 21 oktober 2002, waarin hij het waarheidsgehalte van zijn boek verdedigde, was de spreekwoordelijke druppel.

STADHOUDERSBRIEF
Steeds terugkerend gerucht dat prins Bernhard in een brief uit 1942 aan Hitler of Himmler zou hebben aangeboden namens de bezetter Nederland te besturen. Brief is nooit gevonden. Het is 'ondoenlijk om bewijzen te verzamelen over een nooit geschreven brief', zegt Van der VOET (zie aldaar).

HANS VAN DER VOET (1930)
oud-hoofddirecteur RVD (tussen 1983 en 1995, toen de titel directeur-generaal nog niet was ingevoerd). Deed op verzoek van prins Bernhard de afgelopen maanden bronnenonderzoek naar 'kwetsende beweringen'.

bron: http://www.volkskrant.nl/denhaag/1076134224993.html
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

De brief van prins Bernhard zelf:

Ik acht het mijn plicht

Door een ongeluk belandde ik op 29 november 1937 met zwaar letsel in het Amsterdamse Burgerziekenhuis. Toen mijn schoonmoeder op ziekenbezoek kwam, vertelde ik haar dat ik degene die het ongeluk had veroorzaakt een proces wilde aandoen. 'Wij voeren geen processen', was haar even kordate als afdoende reactie.

Nu, 66 jaar later, zou een dergelijke reactie minder evident zijn. Immers, in recentere tijd zijn in zaken met voornamelijk een privé-karakter met medeweten van de bestuurlijke verantwoordelijken wel processen aangespannen door leden van het Koninklijk Huis. Dit mede om principiële grenzen te trekken ten aanzien van wat wel en niet toelaatbaar is.
Terugkijkend vind ik het soms wel jammer dat dit niet eerder mogelijk bleek te zijn. Ik denk dan met name aan de zogenaamde biografie van Klinkenberg uit 1979 waar veel publicisten uit putten en geput hebben onder het excuus dat ik dit boek nooit heb aangevochten. De gang naar de rechter werd mij destijds ontraden. Immers, niet reageren op verhalen met een onjuiste strekking gold algemeen voor premiers als wijs beleid.

Ook nu daarvoor met inachtneming van de ministeriële verantwoordelijkheid meer ruimte is, ben ik nog altijd terughoudend met het bewandelen van de weg naar de rechter, ondanks het feit dat ik nog steeds het doelwit ben van vele, vaak gemene en ongefundeerde aantijgingen in publicaties en in de media. Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind. Bovendien heb ik leren te leven met de beperkingen die mijn positie met zich meebrengt.


Ondanks die beperkingen kijk ik met voldoening terug op mijn leven. En nog steeds is dat de moeite waard ook al staan mijn levenslust en mijn fysieke gesteldheid nogal eens met elkaar op gespannen voet en ben ik mij ervan bewust dat een langetermijnplanning niet zinvol is.

Juist om die laatste reden acht ik het mijn plicht om aan de reputatie van mijn ouders recht te doen en mij mede uit eigen eergevoel over een aantal aantijgingen te uiten. Dat ik dat op dit moment doe, houdt mede verband met de hardnekkig terugkerende stelligheid waarmee beledigende onwaarheden in publicaties over mijn familie en mij worden uitgestort. De grenzen van fatsoen zijn door publicisten als Kikkert, Tomas Ross, Hans Galesloot en Philip Dröge mijns inziens ver overschreden.

Aangezien ik mij vooral concentreer op zaken uit het verdere verleden, acht ik een gang naar de rechter echter minder toepasselijk en bovendien erg tijdrovend. Ik wil niet het risico lopen dat ik de uitspraak niet meer meemaak.

Het is evident dat ik mij beperk tot de zaken die ik kan staven en tot de onderwerpen die ik als kwetsend en onwaar beschouw.

Ten aanzien van de zogenaamde Hofmanszaak roep ik in herinnering dat de Commissie-Beel hiernaar in 1956 een uitputtend onderzoek heeft ingesteld. Het rapport van deze commissie is om formele redenen nog niet openbaar, daarom volsta ik er hier mee mijn vertrouwen uit te spreken dat de openbaarmaking te zijner tijd de rol van alle betrokkenen in deze gecompliceerde aangelegenheid in het juiste daglicht zal stellen.

Voor alles wat Lockheed betreft wil ik hier verwijzen naar het uitvoerige rapport van de commissie die deze zaak onderzocht.

Wat betreft de verhalen over buitenechtelijke kinderen volsta ik met op te merken dat de hardnekkigheid waarmee het onzinverhaal over twee vermeende 'Londense zoons' recentelijk steeds weer bovenkomt mij echt heeft verbaasd. Deze 'zoons' zouden door mij in de oorlogsjaren zijn verwekt bij een goede vriendin, Lady Ann Orr Lewis.

Kennelijk wordt hier de bewijslast omgedraaid, in die zin, dat ik moet bewijzen wat er niet is. Een onmogelijke opgave. Toch heb ik laten vaststellen dat de Britse geboorteregisters uit die jaren geen inschrijvingen van kinderen van Lady Ann bevatten. Daarnaast heeft de beste vriendin van Lady Ann uit die jaren een beëdigde verklaring afgelegd met de verzekering dat haar vriendin in die jaren nooit zwanger is geweest.

Ook het verhaal dat mijn vrouw Lady Ann niet heeft gekend is onjuist. Zij was al in 1946 en volgende jaren ons beider gast tijdens de wintersportvakanties in familieverband.

Als een van de meest bizarre aantijgingen geldt voor mij een tweetal aangelegenheden die verband houden met de periode 1940-1945, namelijk een veronderstelde betrokkenheid bij verraad van de Slag om Arnhem en de zogenaamde Stadhoudersbrief.

Voor wat betreft het eerste onderwerp wil ik een bijzonder interessant nieuw document niemand onthouden. Het gaat om een beëdigde verklaring van een hoge officier die zelf aan Duitse zijde een belangrijke rol speelde bij de Slag om Arnhem. Ik verwijs daarvoor naar het beschikbare rapport en de daarbij behorende documenten.

Bij de zogenaamde Stadhoudersbrief gaat het om een vermeende brief van 1942, die door mij en volgens sommigen zelfs door mijn vrouw ondertekend zou zijn en waarin ik Hitler (volgens anderen Himmler) zou hebben aangeboden Nederland namens de bezetter te besturen.

Met deze onzin geconfronteerd tijdens zijn wekelijkse persconferentie op 8 december 1978 verwees toenmalig minister-president Van Agt het verhaal naar de prullenbak. Ook het NIOD blijft eenzelfde mening toegedaan. Zo schreef het NIOD begin 2003 dat 'er niets aan het licht gekomen (is) dat maar enigszins wijst in de richting van de aanwezigheid van deze brief in de NIOD-archieven.'

Na het verschijnen van het boek van Aalders over Leonie Pütz handhaaft het NIOD zijn mening dat er geen feiten of aanwijzingen aan het licht zijn gebracht die het bestaan van zo'n brief waarschijnlijk maken. Ten overvloede kan worden opgemerkt dat ook buiten de NIOD-archieven de bewuste brief of een kopie daarvan nooit is gevonden.

Nog geheel los van mijn integriteit en persoonlijke loyaliteit ten opzichte van Nederland en de geallieerden, behoeft het nauwelijks betoog hoe absurd óók deze aantijging weer is. In april 1942 - dat wil zeggen op het moment dat het in de 'geallieerde wereld' duidelijk is dat de oorlog zal eindigen met een Duitse nederlaag - zou ik mij hebben aangeboden landvoogd te worden over Nederland als verlengstuk van dit Duitse regiem? Onzin!

Over mijn moeder zijn vaker heel gemene fantasieën gepubliceerd, zoals het verhaal dat zij in haar jonge jaren een losbandig leven leidde en de suggestie dat zij pro-nazi was. Alle verhalen over danspartijen en dergelijke zijn onzinnig: mijn moeder kón niet eens dansen en was totaal a-muzikaal. De verzinsels over de nazi-gezindheid van mijn moeder zijn evenzeer kwalijk. Politiek lag niet in haar belangstellingssfeer en het nationaal-socialisme was totaal in strijd met haar karakter.

Ik wil daarbij nog wijzen op het feit dat mijn moeder in september 1944 uit haar huis werd gezet toen de SS Schloss Woynowo vorderde. (De kolonel - Pantchoulidzew - was toen al gedwongen tewerkgesteld bij de Duitse Spoorwegen.)

Zeer grievend en ontoelaatbaar acht ik de volgende niet te onderbouwen passage over mijn met naam en toenaam genoemde moeder in het boek van Ross:

'Ze herinnerde zich dat ze onder een brug, bij een van de pijlers in een roeibootje op een nacht de liefde had bedreven met twee officieren.' Dit is zonder meer gelogen. Het geeft een beeld van mijn moeder dat ook volgens iedereen die mijn moeder van nabij heeft gekend volledig onwaar is. Recent nog hebben twee goede vriendinnen van mijn moeder zich daarover uitdrukkelijk uitgesproken.

Dan wordt er ten onrechte nog beweerd dat mijn moeder er langdurig een intieme relatie op na hield met kolonel Pantchoulidzew met wie ze zelfs gehuwd zou zijn geweest. Ook is beweerd dat de kolonel mijn natuurlijke vader is en dat mijn ouders hem bij testament hebben aangewezen als voogd over mij en mijn broer. Kennelijk heeft de kolonel zonder daar zelf debet aan te zijn geweest de fantasie van menig auteur geprikkeld.

Laat ik beginnen met te stellen dat mijn ouders een heel gelukkig huwelijk hadden, waarin liefdevol met elkaar en ook met de kinderen werd omgegaan. Echtelijke spanningen, die er ongetwijfeld ook wel eens waren, bleven voor mijn broer en mij onzichtbaar. Mijn vader was op-en-top een gentleman in taal en gedrag en deelde met mijn moeder strenge normen.

Wat naast de kinderen mijn ouders in sterke mate bond was de liefde voor de paardensport, die het merendeel van hun contacten met vrienden en kennissen bepaalde. Ook het contact met de begenadigde ruiter- en paardensportliefhebber Pantchoulidzew kwam hieruit voort. Op 7 juli 1922 kwam hij als vriend voor het eerst bij ons in huis. Ik was toen inmiddels 11 jaar oud.

Na het overlijden van mijn - voor alle duidelijkheid: echte - vader in 1934 bleef de kolonel bij ons en was hij tevens meer en meer behulpzaam bij het beheer van Woynowo, het grote landgoed van mijn ouders.

Ook na de Tweede Wereldoorlog bleef de kolonel mijn moeder tot grote steun, maar hun onderlinge verhouding werd tot aan zijn einde toe gekenmerkt door een bepaalde mate van afstandelijkheid. Voor de kolonel bleef mijn moeder zowel naar binnen als naar buiten toe Prinzessin en Sie. Ieder die mijn moeder goed heeft gekend weet overigens dat zij een ontwikkelde vrouw was met nogal strenge normen en waarden en tegelijkertijd een lieve en verstandige moeder en grootmoeder.

En wat de kolonel betreft wil ik nog stellen dat hij door mijn ouders - zoals wordt beweerd - nooit tot voogd over mijn broer en mij is benoemd. Geheel volgens familietraditie werd in de laatste wilsbeschikking van mijn ouders het voogdijschap in handen van een familielid gelegd, te weten van mijn oom Julius Ernst dan wel bij diens ontstentenis van mijn vaders neef Georg von Sachsen-Meiningen.

Veel van de in deze reactie bedoelde auteurs hebben met elkaar gemeen dat hun verantwoording van de gedebiteerde aantijgingen volstrekt ondeugdelijk is. Veelal bestaat die verantwoording uit weinig anders dan het verwijzen naar eerdere soortgelijke publicaties, die bij nader inzien ook weer geen openbare bronnen vermelden. Ook het alibi van anonimiteit van de bron is een veel voorkomend verschijnsel.

Teneinde niet zelf ook deze fout te maken heb ik enige tijd geleden aan mr. M.J.D. van der Voet, voormalig hoofddirecteur van de Rijksvoorlichtingsdienst, gevraagd onderzoek te doen naar de achtergronden en beweerde bronnen van bovenstaande aangelegenheden. Zijn rapport is voorzien van bewijsmateriaal, namelijk beëdigde verklaringen en archiefbronnen.

Om volledige openheid te geven en om te voorkomen dat men bij gebrek aan duidelijkheid nog ongestraft genoemde aantijgingen als 'de waarheid' kan blijven herhalen, heb ik besloten het betreffende rapport inclusief het bronnenmateriaal openbaar te maken. Samen met deze verklaring vormen ze een geheel waarvan vrijelijk gebruik kan worden gemaakt.

Ik leef ondanks mijn leeftijd nog altijd met relatief veel plezier en dat om twee redenen. Toen mij in 1995 het eredoctoraat van Nijenrode werd toegekend, noemde ik mezelf de grootste bedelaar van Nederland. Daar zit een kern van waarheid in want 'gebedeld' heb ik, maar altijd ten behoeve van goede doelen. Het succes van het door mij opgerichte Prins Bernhard Natuurfonds ten behoeve van kleinschalige projecten op het terrein van natuurbehoud, biedt mij nog altijd veel voldoening. De strijd ten gunste van een gezonde natuurlijke omgeving voor mens en dier is immers een van de belangrijkste uitdagingen van dit moment. Dat verklaart ook mijn betrokkenheid bij en inzet voor de Peace Parks Foundation en African Parks.

Het belangrijkste element voor mijn voldoening echter wordt gevormd door de contacten met mijn vele gezins- en familieleden. Ik zie het als iets kostbaars op 92-jarige leeftijd tegelijkertijd echtgenoot, vader, grootvader en overgrootvader te zijn. En ook dat ik nog steeds in staat ben om op te komen voor mijn dierbaren, voor mijn ouders en voor mezelf.

Prins der Nederlanden

Soestdijk, februari 2004

bron: http://www.volkskrant.nl/denhaag/1075961323636.html
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

ben je een fan van het koningshuis okke?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik vind het koningshuis belangrijk voor Nederland,

Ik heb de verhalen over de moeder altijd met een korreltje zout genomen,

feit is wel dat bernard bizar veel connecties heeft daarom geloof ik over lockheed het meeste wel,

de buitenechtelijke kinderen, daarover kan ik me niet zo druk maken!

en de stadshoudersbrief, laat eens wat bronnen zien, laat eens een brief zien, etc etc
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik ben te moe om een samenhangende post te maken, sorry :)
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

benmaf schreef:ben je een fan van het koningshuis okke?
Een fan? Bij fan denk ik aan kritiekloos aanbidden. In dat opzicht ben ik zeker geen van fan van het Nederlandse koningshuis.

Ik ben als Nederlands burger wel ten dienste van onze koningin en accepteer (en heb waardering voor) het koningshuis als onze staatsvorm.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Leve de koningin. Hoera hoera hoera
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

zo bedoelde ik het niet. het ging mij meer om positief of negatief
positief dus
ikzelf niet.
het koningshuis is iets wat volledig niet in mijn anarchistische idealen past.
en het is iets dat eigenlijk nooit bestaan zou moeten hebben.
daarentegen vind ik prins Bernhard een zeer integere man en een voorbeeld voor ons allen.
ik vond 1 van zijn treffendste uitspraken : Niet alles wat je doet hoeeft in openbaardheid te komen; maar het moet wel zo gedaan zijn dat het in openbaarheid gebracht kan worden.

anyway van de rest van het koningshuis weet ik weinig behalve dat willempie een mazzelaar ;)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

hij heeft iig. niet Arnhem verraden... het was gewoon puur toeval dat die Duitse tanks en troepen zich daar net op dat moment bevonden. het 2de pantserkorps had namelijk de driehoek Arnhem en omgeving (voornamelijk het noorden en oosten daarvan) als uitrustplek voor hun legereenheden uitgekozen... ondanks een aantal foto's die de Britse inlichtingendienst had werd dit niet gelooft door de geallieerden en zijn ze toch gesprongen...
Bernard, King Kong en eventuele anderen hebben hier helemaal niets mee te maken!!
"Arnhem bridge. And hold it!"
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik sluit me bij Yorick aan wat betreft Arnhem.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Plaats reactie