Bomber Harris held of oorlogsmisdadiger?

De gevechten en operaties tijdens WOII

Ik vind Bomber Harris een oorlogsmisdadiger

Ja, jammer dat hij niet voor het gerecht gebracht is.
61
47%
Nee, absoluut niet hij gaf de Duitsers "hun verdiende loon"
26
20%
Moeilijk, heb me er nog niet goed in verdiept
43
33%
 
Totaal aantal stemmen: 130

Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Bericht door Paul Siemons »

Hallo,

Ze zullen wel gemoeten hebben ; de druk van de bevolking op de machthebbers om hen ook te beschermen.

Daar draait het toch om: afleiding.



Mvg,

Paul Siemons
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

oorlogsmisdadiger, geen twijfel over mogelijk.
"maar de duitsers deden het ook!" inderdaad, en ze zijn er ook voor gestraft.
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

Paul Siemons schreef:Hallo,

Ze zullen wel gemoeten hebben ; de druk van de bevolking op de machthebbers om hen ook te beschermen.

Daar draait het toch om: afleiding.
Dresden= afleiding ?????????????
Hitler en z'n nazi bonzen gaven geen zier meer om hun eigen bevolking. Dresden heeft het verloop van de oorlog 0,0 beinvloed. Alleen een hoop slachtoffers meer.
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Bericht door Paul Siemons »

Hallo,

Dat risico moest men wel nemen.
Wordt er "toegehapt" heeft men succes anders pech: tactisch plannetje werkte wel of niet.


Mvg,

Paul Siemons
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

mja, ge zou eens een topic moeten openen: "was Dresden een tactisch plan of niet?"
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

In mijn ogen is Montgomery ook een "butcher".
Er is zoveel misgelopen dat (makkelijk) verholpen kon worden.

Bomber Harris en Dresden zal altijd een heet hangijzer zijn.
Het is hetzelfde als Hiroshima/Nagasaki en de A-bom ..... daar kan men ook zeggen "wat als ....".

Dresden was een ramp die niet hoefde, evenals andere steden in Europa waar burgerslachtoffers vielen door zowel USAAF, RAF en Luftwaffe.
Maar het is oorlog en dan neemt men beslissingen die fataal kunnen aflopen.
Wat hun motieven zijn ..... tja, daarvoor moet je in hun geest kunnen kruipen.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Toch, de Duitsers wilden de Totalen Krieg. De duizenden bezoekers in het Berliner Sportpalast waren uitzinnig toen Goebbels dit aankondigde.
Der Führer hat befohlen, wir werden ihm folgen. Wenn wir je treu und unverbrüchlich an den Sieg geglaubt haben, dann in dieser Stunde der nationalen Besinnung und der inneren Aufrichtung. Wir sehen ihn greifbar nahe vor uns liegen; wir müssen nur zufassen. Wir müssen nur die Entschlußkraft aufbringen, alles andere seinem Dienst unterzuordnen. Das ist das Gebot der Stunde. Und darum lautet die Parole: Nun, Volk, steh auf und Sturm brich los!
Het is wat zwart-wit, maar de totale oorlog hebben ze gekregen. Dresden is een oorlogsmisdaad, natuurlijk, maar van de kant van de Duitsers is het gejammer erover hypocriet.
Laatst gewijzigd door Harro op 12 sep 2005, 09:21, 2 keer totaal gewijzigd.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Wel, eigenlijk kan je stellen - cru gezegd - dat ze "Totalen Krieg" wilden ..... en ze hem ook gekregen hebben :!:
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Precies, dat was ik juist in mijn edit aan het schrijven terwijl jij op dezelfde gedachte kwam :)
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Harro schreef:Precies, dat was ik juist in mijn edit aan het schrijven terwijl jij op dezelfde gedachte kwam :)
Oops, sorry :oops:
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Nee, jij kon toch niet weten dat ik aan het editten was? :)

"Sturm brich los", dat hadden ze zich gewoon anders voorgestelt.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

ontsporen

Bericht door koos24 »

Zoals jullie hebben kunnen lezen ben ik op weg richting Wolfschanze en zit nu in een internetcafe in het voormalige Danzig(GDANSK)
Even wat opmerkingen, deze poll gaat over Bomber Harris!! ,dat de Duitser zijn begonnen is een ander overduidelijk verhaal!
Om daar over te praten zijn er genoeg "draden" op dit forum de poll is niet eenzijdig dus.

Probleem op dit forum is aan het worden dat alle misdrijven van geallieerde kant meteen worden afgedaan met "De Duitsers begonnen" en lijsten voorbeelden van hun misdrijven.
Laten we hier nu eens mee stoppen en gewoon bij het onderwerp blijven, bevalt een onderwerp je niet sla hem dan over!!

nog even een antwoord op Harro, die duizenden menzen in Berlijn, staan die symbool voor de Duitse bevolking? Deze aanwezigen waren partijleden en speciaal genodigden!!

Als morgen de CDA een paar duizend man in de Arena zet en Balkenende roept "Wilt u de totale oorlog?" en de mensen roepen JAAAAAAAAAAAAAAA dan is dat het antwoord van heel Nederland???????
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Als de rest dan zwijgt en niks doet, dan kan dat inderdaad overkomen als zijnde heel Nederland die "ja" zegt.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Re: ontsporen

Bericht door Harro »

koos24 schreef:Probleem op dit forum is aan het worden dat alle misdrijven van geallieerde kant meteen worden afgedaan met "De Duitsers begonnen" en lijsten voorbeelden van hun misdrijven.
Laten we hier nu eens mee stoppen en gewoon bij het onderwerp blijven, bevalt een onderwerp je niet sla hem dan over!!
Ik denk dat je Bomber Harris niet los kunt koppelen van het feit dat de Duitsers begonnen zijn. Zoals het gedrag van het Rode Leger in 1945 niet los te koppelen is van het gedrag van de Duitsers in het oosten, zo zijn zijn tactiek en zijn morele opvattingen ten opzichte van het bombarderen van Duitse burgerdoelen voortgekomen uit de Blitz van 1940 en de bombardementen op Britse steden. Het zijn oorlogsmisdaden maar niet onafhankelijk te beschouwen. "Zij zijn begonnen" is de context.
koos24 schreef:nog even een antwoord op Harro, die duizenden menzen in Berlijn, staan die symbool voor de Duitse bevolking? Deze aanwezigen waren partijleden en speciaal genodigden!!
Dus?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
smaug
Lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 27 dec 2004, 22:43
Locatie: Tilburg

Bericht door smaug »

Graag zie ik alles wel een beetje in gelijke proporties,
maar als we het tonnage bekijken wat op Duitsland is gekiepert,
dat gaat toch echt alle vergelijk teboven.
Dus dit is niet aftedoen met "jullie zijn begonnen"
Daar komt ook nog de duidelijke gedachtengang achter het bombardements offensief van Harris.Het vernietigen van zoveel mogelijk
Duitse levens
Voor mij persoonlijk ging Harris te ver. dus stem ik A.
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
Plaats reactie