Israel eist sluiting tentoonstelling Anne Frank Huis

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Israel eist sluiting tentoonstelling Anne Frank Huis

Bericht door Roel R. »

http://www.guardian.co.uk/arts/news/sto ... 93,00.html
Israel has demanded the removal of a "horrifying" exhibit at the Anne Frank museum in Amsterdam that includes caricatures comparing Ariel Sharon to Adolf Hitler.
The museum has defended the exhibit, saying it is intended to explore the limits of free speech and includes criticism of the caricatures, which appear in video footage of a demonstration against Israel.

"It is a horrifying exhibition," said Israel's president, Moshe Katzav. "The attempt to attribute to Israel's leaders acts which contravene humanitarian values is a distortion and is offensive."

Natan Sharansky, a minister in Mr Sharon's cabinet, said it was further evidence of anti-semitism in Europe. "When at the home of Anne Frank, one of the archetypal symbols of the tragedy of the Jewish people, Hitler, is compared to prime minister Ariel Sharon, it is not a debate on freedom of expression. It is showing contempt for the memory of the 6 million who were murdered in the Holocaust," he said.
Wat vinden jullie, kan dit? ik zelf ben niet bepaald pro israel, maar ik snap ook dat dit als een grove belediging gezien word door israel.

Het anne frank huis is immers een van de belangrijkste plaatsen geworden in de holocaust herdenking!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Daar gebeurd iets stinkends: politiek vermengen met geschiedenis.

Ik ben ook van mening dat het daar gedaan moet zijn met die tentoonstelleing, dat is misbruik maken van een bekende plek om propaganda te voeren! :frownno:
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Iemand van jullie al wezen kijken naar die tentoonstelling?
Of oordelen jullie net als de Israelies zonder het zelf gezien te hebben.
Ik ben er geweest en moet zeggen dat het een tentoonstelling is die heel goed laat nadenken.
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Sneevliet schreef:Iemand van jullie al wezen kijken naar die tentoonstelling?
Of oordelen jullie net als de Israelies zonder het zelf gezien te hebben.
Ik ben er geweest en moet zeggen dat het een tentoonstelling is die heel goed laat nadenken.
En nadenken is iets wat tegenwoordig wat meer mensen zouden moeten doen.

Het is in een situatie als deze heel makkelijk om één schets, één quote of één foto ergens uit te pakken en daar een heel pleidooi aan op te hangen. Gaat Israel straks misschien nog protesteren als het AnneFrank Huis een foto zou hebben hangen waarop een hakenkruis is te zien "Ze laten een hakenkruis zien,.....dat is propaganda.....verheerlijking van die tijd" :? :cry: :x

Helaas zijn de meeste mensen zijn zo kortzichtig.


Website van het Anne Frank Huis schreef:Actuele tentoonstelling
Actuele en interactieve tentoonstelling in het Anne Frank Huis

Grensgevallen
In deze tentoonstelling staan twee grondrechten centraal: de vrijheid van meningsuiting en recht om beschermd te worden tegen discriminatie, dat wil zeggen het verbod om te discrimineren. In Westerse democratieën zijn dat vandaag de dag fundamentele en voor de meeste burgers vanzelfsprekende rechten. Maar wat te doen als deze twee grondrechten botsen? Welk recht weegt dan zwaarder? Bezoekers van de tentoonstelling kunnen zich daarover uitspreken.

Keuze maken
Wij vragen aan u als bezoeker om in concrete gevallen van botsende grondrechten een keuze te maken en een standpunt in te nemen. Kent de vrijheid van meningsuiting in een democratie een grens - en zo ja, waar ligt die grens voor u in de praktijk? In deze tentoonstelling bepaalt u, aan de hand van twaalf voorbeelden, samen met andere bezoekers, waar de grens getrokken moet worden.

Botsende grondrechten
De tentoonstelling 'Grensgevallen' toont een aantal uiteenlopende voorbeelden van uitingen met een discriminerend of racistisch karakter. Sommige daarvan zijn verwerpelijker dan anderen. De vraag bij elk voorbeeld is: wat weegt hier zwaarder? Het recht op vrije meningsuiting of het recht om niet gediscrimineerd te worden?
verdere website als ondersteuning van de tentoonstelling:
http://www.annefrank.nl/grensgevallen/
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Die website had ik al bekeken, ik vind gewoon dat het anne frank huis niet aan politiek en dergelijke moet doen, Ik vind iedere rel over het anne frank huis beschamend aan de nagedachtenis van anne frank, haar familie en alle andere slachtoffers!

Er zijn genoeg andere plaatsen waar zo'n boodschap of les verkondingt kan worden.
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Ik vind het vreemd dat zoiets in het Anne Frank huis te zien is. Dat is voor mij juist bedoeld om het verleden te laten zien en je daarover te laten nadenken. Ik kan me echter wel voorstellen dat de Anne Frankstichting hier mee bezig is. Zij hebben meer gedaan mbt vrijheid van meninguiting, al was het denk ik handiger geweest hier een andere loccatie voor te zoeken. Nu is het wel dubbel dat ze het in een museum doen dat juist laat zien hoe het was, niet hoe het nu gaat.
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Geschiedenis moet uitnodigen tot nadenken. Indien de geschiedenis wordt vergeten is deze gedoemd zich te herhalen.
In dat licht is het mijns inziens heel logisch dat het Anne Frank huis een dergelijke tentoonstelling organiseert; vrijheid van meningsuiting en tolerantie in de huidige samenleving.

Confronteer mensen maar lekker met hun eigen gedrag en hun eigen intolerantie. De mensen die hiertegen het meest fel in het geweer gaan zijn vaak die mensen die niet zien dat in de huidige maatschappij een hoop fouten van 60 jaar geleden worden herhaald.

Ik denk dat een museum daarvoor een goede plaats is.

En dat Israel nu zo over de rooie is.............geeft alleen maar aan dat ze geen enkel besef hebben van waar ze nu zelf in Israel/Palestina mee bezig zijn.

maar dat is slechts mijn mening ;) :roll:
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
thePiano
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 jan 2004, 13:28
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door thePiano »

Ernst-H schreef:Geschiedenis moet uitnodigen tot nadenken. Indien de geschiedenis wordt vergeten is deze gedoemd zich te herhalen.
In dat licht is het mijns inziens heel logisch dat het Anne Frank huis een dergelijke tentoonstelling organiseert; vrijheid van meningsuiting en tolerantie in de huidige samenleving.

Confronteer mensen maar lekker met hun eigen gedrag en hun eigen intolerantie. De mensen die hiertegen het meest fel in het geweer gaan zijn vaak die mensen die niet zien dat in de huidige maatschappij een hoop fouten van 60 jaar geleden worden herhaald.

Ik denk dat een museum daarvoor een goede plaats is.

En dat Israel nu zo over de rooie is.............geeft alleen maar aan dat ze geen enkel besef hebben van waar ze nu zelf in Israel/Palestina mee bezig zijn.

maar dat is slechts mijn mening ;) :roll:
Ik ben het volledig met je eens, maar toch één opmerking.

Bedenk ook dat Sharon niet het Israelische Volk vertegenwoordigt, maar slechts een (radicaal) deel ervan. Ook in Israel bestaat er een zeer actieve vredesbeweging die om de regelmaat 100.000 mensen op straat berengt om te protesteren tav het beleid van Sharon. Laat ons niet het gehele Israelische volk veralgemenen naar Sharon toe, want ook dat zou een grote fout zijn.

Zelfs ik wordt door extreem-rechts uitgescholden als zou ik een anti-semiet zijn, omdat ik tegen het extreem-nationalisme van Sharon ben. Ook in België bestaan er vriendschapsbanden tussen bepaalde joodse (Zionistische) verenigingen en het Vlaams Blok. Kort gezegd: ben je in Antwerpen tegen het VB, dan ben je (volgens een bepaald deel van de joden alhier) ook tegen Israel en ben je bijgevolg antisemiet. Vermits ik ook extreem-rechts op de korrel neem, is die logica weer rond gemaakt.

Dit maar om te vertellen hoe extreemrechts er inslaagt alles op zijn kop te zetten, en zelfs de joden voor haar kar weet te spannen. Dit met het enige doel stemmen te ronselen om als ooit de kans zich zou voordoen, haar racisme en discriminatie dat zich nu vooral tot de moslimbevolking richt, haar racistisch discours tav de joden andermaal uit de kast te halen.

Over het VB: "Als de vos de passie preekt, boer let op je kippen."

Ik heb bvb nooit begrepen hoe Sharon zo mooi is weggekomen van de slachtpartij in Sabra & Shatila, waar zelfs het Hooggerechtshof in Israel hem voor verantwoordelijk achtte en hem toen een tijdje op inactief zette, maar nooit veroordeeld heeft.
Nieuw op mijn website:
- Nieuwe Orde 10: Vlaams Blok veroordeeld. Het Arrest.
- Collaboratie 8: De DeVlag van Jef Van de Wiele.
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

thePiano schreef:Ik ben het volledig met je eens, maar toch één opmerking.
Bedenk ook dat Sharon niet het Israelische Volk vertegenwoordigt, maar slechts een (radicaal) deel ervan. Ook in Israel bestaat er een zeer actieve vredesbeweging die om de regelmaat 100.000 mensen op straat berengt om te protesteren tav het beleid van Sharon. Laat ons niet het gehele Israelische volk veralgemenen naar Sharon toe, want ook dat zou een grote fout zijn.
Ben ik met je eens!! Die nuance had ik inderdaad kunnen aanbrengen.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

thePiano schreef:
Dit maar om te vertellen hoe extreemrechts er inslaagt alles op zijn kop te zetten, en zelfs de joden voor haar kar weet te spannen. Dit met het enige doel stemmen te ronselen om als ooit de kans zich zou voordoen, haar racisme en discriminatie dat zich nu vooral tot de moslimbevolking richt, haar racistisch discours tav de joden andermaal uit de kast te halen.

Over het VB: "Als de vos de passie preekt, boer let op je kippen."
Is dat niet een klein beetje te veralgemenend? Elke politieke partij probeert zoveel mogelijk bevolkingsgroepen voor haar kar te spannen, dat moet nu niet alleen aan het Blok toegeschreven worden....

Denk daarbij ook aan de PVDA hier in België, die door een samenwerking met de AEL de moslims gebruikt om hun extreem-linkse ideën door te drukken
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

antwerpx schreef:Denk daarbij ook aan de PVDA hier in België, die door een samenwerking met de AEL de moslims gebruikt om hun extreem-linkse ideën door te drukken
Peter :) Weet je wel, wie die 'ThePiano' is? Hij wordt kwaad als je zijn echte naam vermeld, maar hij was vroeger een links-extremistische militant van de PVDA. Je moet zijn postings dan ook door die bril zijn, en natuurlijk zijn constante aanvallen op het blok. Hij heeft pech dat ik het hier toevallig nog eens lees :roll:
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

oei word nog gevaarlijk hier
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Directe aanvallen op iemand als persoon zijn niet gewenst Thomas.

Meer informatie per pb.

-edit- tekst in pb gezet.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Plaats reactie