Schoonmaken van hulzen

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Lest we forget
Lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 30 dec 2004, 12:18
Locatie: Rumbeke- West Vlaanderen - België
Contacteer:

Bericht door Lest we forget »

AtroX schreef:
RelicHunter44 schreef:Hehehhe, ja dat brillo is super handig, alleen niet alle hulzen poets ik, sommige zijn te slecht of gewoon leuk om in de gevonden staat te bewaren.
Om roest te verwijderen neem ik altijd 1/2 terpentijnolie en 1/2 lijnolie, deze meng ik en smeer ze op het voorwerp, laat ze een dag drogen en de dag erna goed schrobben. Zo wordt de roest verwijderd en is het ineens beschermd tegen verdere roest :)
Hallo Relichunter,

Kan je even een foto plaatsen van een voorwerp dat je op deze manier gereinigd hebt ?

Grtz,
Jelle
Gebruikersavatar
Lest we forget
Lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 30 dec 2004, 12:18
Locatie: Rumbeke- West Vlaanderen - België
Contacteer:

Bericht door Lest we forget »

pionier schreef:
RelicHunter44 schreef:Brillo schuursponsje doet wonderen :)
100% mee eens.

Je krijgt wel die nieuwglans niet. Dan moet je ff cillit bang of (gebruik ik altijd) Hg hagesan of roestoplosser gebruiken. Hoeft er nie zo lang in, eruithalen en oppoetsen met brillo doekje.

Maar zelf vind ik die bruine patina op hulzen het mooist. Oja brillo laat ook een soort laagje achter. Haleluja!
Voor het reinigen van hulzen gebruik ik altijd een mengeling van zoutzuur(oogbescherming gebruiken!) en water.Verhouding = een half glas water + eetlepel zoutzuur. (afhankelijk van de staat het koper kan je meer of minder zoutzuur toevoegen)
achteraf dan wat oppoetsen met staalwol.

Ik zal vanavond eens een foto van voor en na plaatsen om het verschil even te tonen. :wink:

Grtz,
Jelle
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

Afbeelding
ook VOOR en NA, ook met zoutzuur en daarna gepolijst
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Dus ook hulzen met punt kunnen probleemloos in een bak met zoutzuur? Zonder dat je problemen krijgt zeg maar... :P

779
Gebruikersavatar
Lest we forget
Lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 30 dec 2004, 12:18
Locatie: Rumbeke- West Vlaanderen - België
Contacteer:

Bericht door Lest we forget »

Yep,
Ik heb al menig aantal kogels gereinigd zonder dat ik enige problemen ondervonden heb :wink:
Ik raad u wel niet aan om ze in de omgeving van een vuurtje te leggen 8)

Grtz,
Jelle
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Waar koop je zoutzuur dan? Bij de bouwmarkt gewoon..?

779
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Dat zou ik ook graag willen weten, daarnaast is het spul ontzettend bijtend zover ik weet. Hoe pak je dat aan? Moet je nog speciale handschoenen o.i.d. aan, of is het zo erg verdunt dat, dat niet meer hoeft?
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Lest we forget
Lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 30 dec 2004, 12:18
Locatie: Rumbeke- West Vlaanderen - België
Contacteer:

Bericht door Lest we forget »

hey,

Antwoord op de vraag van Bob:
Zoutzuur kan je normaalgezien in elke bouwmarkt terugvinden.Ik koop het in een verpakking van 5L omdat ik het zeer regelmatig gebruik, maar het is natuurlijk ook verkrijgbaar in kleinere hoeveelheden.met 1 zo'n mix (half glas water + eetlepel zoutzuur) kan je normaalgezien 5 tot 10 kogels reinigen.Je kan er natuurlijk ook andere koperen voorwerpen mee reinigen.
Belangrijk is dat je het voorwerp na dat je het uit het zoutzuur haalt eerst zeer goed afspoeld met water, anders bestaat de kans dat het zoutzuur verder het metaal aantast en dan krijg je rode vlekken op het koper.

Antwoord op de vraag van Sinister:
Ik persoonlijk draag geen handschoenen.Ik neem het voorwerp wel altijd uit het zoutzuur met een oude tang.Daarna spoel ik het af, dus het zoutzuur krijg bijna geen kans om op mijn huid te komen.Als je zoutzuur gebruikt dat niet verdunt is is het wel aan te raden om handschoenen te gebruiken.Ook altijd oogbescherming gebruiken!

Grtz,
Jelle
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

Die rode vlekken, kan dat ook afkomstig zijn door de bemesting van de akkers? Ik denk het wel want bodemvondsten van bvb Noorden van Frankrijk zijn doorgaans veel mooier.
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Een patroon kan niet afgaan in zoutzuur. Het slaghoedje heeft een klap nodig namelijk. Misschien wel als je kruit in zoutzuur gooit.

Overigens krijg je zoutzuur in verschillende sterktes. In België is zwaarder te krijgen dan hie rin de winkels. Of je moet bij een meubelzaak langs gaan en vragen voor een verzoek.
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Zien er wel goed uit!
Moet ik ook eens proberen!
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Lest we forget
Lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 30 dec 2004, 12:18
Locatie: Rumbeke- West Vlaanderen - België
Contacteer:

Bericht door Lest we forget »

pionier schreef:Een patroon kan niet afgaan in zoutzuur. Het slaghoedje heeft een klap nodig namelijk. Misschien wel als je kruit in zoutzuur gooit.

Overigens krijg je zoutzuur in verschillende sterktes. In België is zwaarder te krijgen dan hie rin de winkels. Of je moet bij een meubelzaak langs gaan en vragen voor een verzoek.
Het kruid heeft een warmtebron nodig om te ontsteken, dus er bestaat geen gevaar dat kruid zal oplichten in zoutzuur :wink:

jelle
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

Zoutzuur in de winkels is lang zo sterk niet als scheikundit zoutzuur.
ik kan dit wel gaan uitleggen met behulp van concentraties, molair en mol. maar het komt erop neer dat het niet erg bijtend is.

(geconcentreed zoutzuur bijt door beton heen, verdund zoutzuur lost roest op)

Aangezien kruit alleen kan ontvlammen met een energietoevoeging (vuur/kwetsing) lijkt het me niet dat er een explosieve reactie kan ontstaan in zoutzuur.

maar mensen, waarom doen jullie gevaarlijk met zoutzuur terwijl je ook de hulzen kunt koken en daarna met gewoon koperpoetsbehandelen :P
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

omdat we allemaal heel lui zijn en pijn aan onze handen krijgen als we koper oppoetse :P
Plaats reactie