Hongaarse Parka's

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Hongaarse Parka's

Bericht door Peter M »

Betreffende de nieuwste aankoop van Sinister:
SiNiStEr schreef:Waarschijnlijk wordt dit mijn nieuwste aankoop:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

De laatste is een foto van hoe hij o.a. gedragen werd aan het Oostfront. :)
Ik zal proberen hier eens enkele hypthesen samen te vatten, aanvullingen en verbeteringen meer dan welkom!

Ik vermoed dat ze zowat gebaseerd zijn op het Duitse model en waarschijnlijk dus erna zijn uitgegeven, vanaf winter '43/'44 of de late winter '42/'43.

Hetzelfde model zonder 'ruitenpatroon' heb ik ook al eens gezien.

Door wie ze allemaal gedragen werden is mij onbekend, maar ik denk niet dat ze ooit op georganiseerde wijze onder de Duitsers zijn uitgedeeld. Het lijkt mij eerder om hier en daar tekorten in de eigen distributie op te vangen. Omdat de ruiten versies wel wat weg hebben van de met Luftwaffe/Fallschirmjäger geassocieerde Duitse parka's, is het volgens mij het verhaal ingevoerd dat dit 1: uitsluitend door FJ werd gedragen, 2:zelfs een geheel Duits model was. Ik moet de eerste foto uit de oorlog van gelijk wie in deze parka nog tegenkomen.

Moest iemand hier nog meer infomatie over tegenkomen, ik zie het graag!
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Bedankt alvast voor deze info Peter, ik ben er alweer een stuk wijzer van geworden. _/-\o_ Maar hoezo is het eigenlijk een Hongaarse parka, Hongarije viel toen toch onder het reich Duitsland en had zelf geen leger, waarom wordt het dan toch een Hongaarse parka genoemd? :?

(P.S. deze zin van je snap ik trouwens niet: "Ik moet de eerste foto uit de oorlog van gelijk wie in deze parka nog tegenkomen." Beetje rare zinsvolgorde. ;))
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

SiNiStEr schreef:Bedankt alvast voor deze info Peter, ik ben er alweer een stuk wijzer van geworden. _/-\o_ Maar hoezo is het eigenlijk een Hongaarse parka, Hongarije viel toen toch onder het reich Duitsland en had zelf geen leger, waarom wordt het dan toch een Hongaarse parka genoemd? :?
Het land was een As-mogendheid van november 1940 tot maart 1944, en ging dus niet integraal op in Duitsland. Het waren gewoon bondgenoten.
(P.S. deze zin van je snap ik trouwens niet: "Ik moet de eerste foto uit de oorlog van gelijk wie in deze parka nog tegenkomen." Beetje rare zinsvolgorde. ;))
Anders gesteld: ik heb nog nooit een oorlogse foto van dit soort parka's gezien :)
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Ah zo, owkay. Nou ik heb ook nog nooit een oorlogse foto gezien van deze parka's maar vele bronnen zeggen dat ze wel door fallschirmjager zijn gebruikt in de oorlog. Daarnaast is het ook zo dat de fallschirmjager net als de rest van de Wehrmacht allerlei spul ging gebruiken naarmate het standaardspul schaarser werd. Ook zijn de fallschirmjager niet meer op grote schaal gebruikt waarvoor ze eigenlijk bedoeld waren namelijk luchtlandingen uitvoeren. Daar heb je namelijk niet veel aan in de verdediging. Het bleven natuurlijk wel elite-eenheden, maargoed dat terzijde, het zou niet verwonderlijk zijn als er aan het eind van de oorlog een boel van deze parka's naar de fallschirmjagers zijn gegaan.
Ik heb trouwens ook wel eens gelezen dat Duitsland bezig was om Hongaarse en Bulgaarse divisies weer opnieuw uit te rusten voor de strijd tegen de Russen, maar deze heruitrusting is niet af gekomen voor de oorlog. Slechts 2 Hongaarse en 1 Bulgaarse divisie waren weer volledig uitgerust en gevechtsklaar bij het einde van de oorlog. :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Een kennis heeft mij verteld dat dit gewoon een leger model is wat zeer zeker niet speciaal aan aparte troepen is uitgegeven. Gewone soldaten hebben het dus ook kunnen dragen.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

pionier schreef:Een kennis heeft mij verteld dat dit gewoon een leger model is wat zeer zeker niet speciaal aan aparte troepen is uitgegeven. Gewone soldaten hebben het dus ook kunnen dragen.
Owkay, nou hij komt in eerste instantie ook nog gewoon op mijn Luftwaffe Flak-soldaat te zitten dus dat komt mooi uit. :P Later zal hij op mijn Fallschirmjager komen. :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Met neppe of echte helm :P?

Maarja, leuke aankoop voor niet te veel geld. Heb je de rest van de spullen van die man ook gezien? Hij had toen nog meer aardige dingen te koop.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Hahaha :lol:, zover ben ik nog niet, als het een helm wordt, wordt het ook een neppe om dezelfde redenen die Niels heeft aangesleept maargoed zover ben ik nog niet dus ik kijk eerst wel hoe en wat. En ik heb de rest ook gezien jah, hij bied zeker lache spul aan en staat nu ook bij mijn favoriete verkopers. :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
SignalH
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:10

Bericht door SignalH »

Voor alle duidelijkheid!

Hongarije was GEEN deel van het Reich en had een eigen leger.

Vriendelijke groeten,
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Voor de gelukkigen die Hongaars kunnen: http://www.hadakutjan.hu/egyenruhak_felderito.php
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Uit een ander topic:
SiNiStEr schreef: Feit blijft dat deze gebruikt is door onder andere FSJ.
Zou je dat AUB willen aantonen? Ik persoonlijk heb er nog nooit oorlogse foto's/ raporten van gezien, als jij me zou kunnen helpen ben ik een gelukkig mens.

Verwar deze modellen trouwens niet met de zuivere Duitse met ruitmotief, die zeker wél door de Luftwaffe zijn gebruikt (fotografisch bewijs genoeg). Die verwarring is hier gebeurd: http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=9651&start=30
Gebruikersavatar
killingspree
Lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 21 nov 2004, 18:19
Locatie: None

Bericht door killingspree »

Anders gesteld: ik heb nog nooit een oorlogse foto van dit soort parka's gezien
ik vanavond effe een scan maken van fallschirmjagers met deze jas !
een oorlogse foto waar mee ik dit kan bewijzen !

niels

peter die broek die ik heb is wel 100000% orgineel en orgineel duits fallschirmjäger gebruikt !
Gebruikersavatar
killingspree
Lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 21 nov 2004, 18:19
Locatie: None

Bericht door killingspree »

vanavond word lastig dan ben ik niet thuis ;) haha
:P
Gebruikersavatar
killingspree
Lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 21 nov 2004, 18:19
Locatie: None

Bericht door killingspree »

Afbeelding

en deze dan ?

niels
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

killingspree schreef:http://img368.imageshack.us/img368/6359/scannen9wo.jpg

en deze dan ?

niels
Al de parka's op die foto zijn Duits. Ze verschillen in het ruitmotief (kleinere ruiten of rechthoeken), missen de extra flap aan de kap en hadden geen gevoerde kap (veldgemaakte uitzonderignen buiten beschouwing gelaten).
Plaats reactie