Anekdotes...

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

ik heb ook eens een keer iets gehoord
over dat een tekenfilm ook iets met de oorlog te maken had.
namelijk tommy en jerry


tommy: engelse jerry: duitsers

weet iemand hier iets meer over??
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Lijkt me niet logisch. Denk even na en je weet waarom 8)
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Uuuuuhm... De Duitsers waren de kat, de Engelsen de muis? :)
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Het lijkt mij idd. niet logisch dat ze een tekenfilm maken in Amerika waarin de grote, domme Engelsen (Tom) het steeds verliezen van de kleine, snuggere Duitsers (Jerry).
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Harro schreef:Het lijkt mij idd. niet logisch dat ze een tekenfilm maken in Amerika waarin de grote, domme Engelsen (Tom) het steeds verliezen van de kleine, snuggere Duitsers (Jerry).
Juist :)
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

D'r is ook zoiets met Bugs Bunny en een adelaar die Hitler moet voorstellen of zo.
Denk zelfs dat het een cartoon van in WOII was.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Jeeper704 schreef:D'r is ook zoiets met Bugs Bunny en een adelaar die Hitler moet voorstellen of zo.
Denk zelfs dat het een cartoon van in WOII was.
Of Donald Duck met een WW2 cartoon... 'the animal farm' is ook een mooi voorbeeld, of Alfred J. Kwak met Dolf....
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Was Animal Farm niet meer op Stalin en de Sovjet Unie gericht, ipv op Hitler?? Maakt op zich niet zoveel uit natuurlijk, denk dat je er ook best veel van Hitler in terug kunt vinden, maar er staat mij iets bij dat het meer over Stalin ging. :)

En die zoeklichten... Tja... Als het had gewerkt had het heel leuk geweest!! Dat hij het zowieso al geprobeerd heeft is al prachtig natuurlijk, ik denk dat de meerderheid van alle overige officieren (Russisch, Duits, Engels, allemaal) waarschijnlijk nieteens op het idee gekomen zouden zijn, laat staan dat ze het nog uit probeerden te voeren ook.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Tijdens de start van het Ardennenoffensief hebben de Duitsers ook schijnwerpers gebruikt, ditmaal om het front te "verlichten".
Ik dacht aan de Luxemburgs-Duitse grens.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Nog een paar leuke Zhukov-anekdotes (nou we toch bezig zijn ;) )

In 1939 zat Zhukov in het Verre Oosten, om daar met z'n leger tegen de Japanners te vechten. Het Japanse Kwantung Leger was sterk en bereidde een aanval op de Sovjets voor. Zhukov deed hetzelfde, maar wilde niet dat de Japanners argwaan zouden krijgen. Speciaal om de Japanners te verwarren schreef hij toen een kort boekje; "Wat de Sovjet soldaat moet weten van de verdediging". Dit liet hij vervolgens 'per ongeluk' boven Japanse stellingen droppen. De Japanners dachten dat de Sovjets zich ingroeven, en maakten zich geen zorgen, totdat Zhukov onverwacht toesloeg en de Japanners overrompelde.

Een andere leuke;

Zhukov reed eens in zijn stafwagen richting het front, toen hij langs de weg een paar gewonde Sovjet-soldaten zag lopen. Hij stopte en vroeg de soldaten wat ze aan het doen waren, waarop ze hem mededeelden dat ze naar een ziekenhuis liepen, omdat niemand ze een lift wilde geven. Zhukov werd witheet, beval de soldaten geen stap verder meer te zetten en te wachten op een lift. Vervolgens ging hij zelf een halve kilometer verderop staan en hield hij elke passerende auto aan om te zien of ze de soldaten een lift hadden gegeven. Iedereen die de soldaten had laten staan werd door Zhukov persoonlijk van zijn strepen ontdaan en gedegradeerd (en als je de verhalen moet geloven ging dit niet zachtzinnig ;) ).
Вместе мы непобедимы
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Zhukov schreef:Was Animal Farm niet meer op Stalin en de Sovjet Unie gericht, ipv op Hitler?? Maakt op zich niet zoveel uit natuurlijk, denk dat je er ook best veel van Hitler in terug kunt vinden, maar er staat mij iets bij dat het meer over Stalin ging. :)
Mr. Jones is als eigenaar van de boerderij gebaseerd op Tsaar Nicolas II. De dieren komen onder invloed van het oude varken 'Old Major' en het door hem uitgedachte Animalisme in opstand: de Russische Revolutie. Het karakter van 'Old Major' werd gebaseerd op Karl Marx en ook op Lenin. Dit varken overlijdt en vervolgens neemt het varken 'Napoleon' de leiding over de dieren van de boerderij en dit doet hij op dezelfde manier als Josef Stalin. Hij zaait terreur met een groep honden die het leger (of de geheime dienst) vertegenwoordigen, en bovenal veranderd hij de regel: "All animals are equal" in "All animals are equal, but some animals are more equal than others". Uiteraard zijn het juist de varkens die meer gelijk zijn dan anderen.

Het personage dat Hitler vertegenwoordigt is de eigenaar van de nabij gelegen boerderij: Mr. Frederick. Een andere buurman vertegenwoordigt de VS en Engeland.

Dit is "Animal Farm" in een notendop. Onlangs uitgekomen op DVD en ik denk dat ik deze aan ga schaffen. Wat lijkt op een kinderachtige tekenfilm is juist een zeer volwassen verbeelding van de negatieve aspecten van het regime van Stalin. Het leuke is ook dat je zelf de vergelijkingen moet maken, want Orwell heeft in zijn boek niet exliciet vermeld wat hij met bepaalde personages en gebeurtenissen eigenlijk bedoelde.
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Zhukov schreef: En die zoeklichten... Tja... Als het had gewerkt had het heel leuk geweest!! Dat hij het zowieso al geprobeerd heeft is al prachtig natuurlijk, ik denk dat de meerderheid van alle overige officieren (Russisch, Duits, Engels, allemaal) waarschijnlijk nieteens op het idee gekomen zouden zijn, laat staan dat ze het nog uit probeerden te voeren ook.
Misschien heb ik wat gemist, maar heb je het hier over de slag om de 'Seelow'-heuvels?
Het schijnt namelijk dat Zhukov de zoeklichten inzette omdat hij wist van de Duitse Infra-Rood uitgeruste tanks en soldaten, die niet lang daarvoor voor het eerst tegen de Soviets vochten in het donker. Men beweert dat Zhukov zo bang was van die IR-uitrusting (hij wist natuurlijk niet dat die maar heel mondjesmaat werden ingezet aan het oostfront) dat hij de schijnwerpers gebruikte om de IR teniet te doen...

Overigens vind ik die slag uitermate interessant. Een handjevol Duitsers, bewapend met wat '88-er en '75-er en een hele berg PanzerFausten, ondersteund door een paar Stuka's en ME109's weten golf na golf Soviet-tanks volledig te vernietigen en per dode/gewonde 5 tot 10 Russen te doden/verwonden.
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Iedereen die de soldaten had laten staan werd door Zhukov persoonlijk van zijn strepen ontdaan en gedegradeerd (en als je de verhalen moet geloven ging dit niet zachtzinnig ).
Was het niet zo dat ze naar een strafeenheid werden gestuurd?
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

vincent schreef:Was het niet zo dat ze naar een strafeenheid werden gestuurd?
Tja, het blijven anekdotes he, zeg het maar...??
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Gino
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 sep 2005, 18:53
Locatie: Den Haag

Bericht door Gino »

Zhukov schreef:Vervolgens ging hij zelf een halve kilometer verderop staan en hield hij elke passerende auto aan om te zien of ze de soldaten een lift hadden gegeven. Iedereen die de soldaten had laten staan werd door Zhukov persoonlijk van zijn strepen ontdaan en gedegradeerd (en als je de verhalen moet geloven ging dit niet zachtzinnig ;) ).
Prachtig! Prachtig!!! :lol:
"Een atoomoorlog heeft ook zijn voordelen. Volgens deskundigen zou die maar acht uur duren. 's Avonds zijn we dus terug thuis.
Plaats reactie