Prins Bernhard over zichzelf in WO 2 (Volkskrant 7/2/04)

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

ik niet dat er in arnhem tanks stonden was natuurlijk geen toeval maar een gedegen plan.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

-ff offtopic-

Op het nieuws zag je beelden van duitse soldaten die in de luchtschoten (waarschijnlijk op de para's) maar wat was dat precies en waar
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Dat was geloof ik in de omgeving van arhem,want daar hadden ze het over toen dat stukje film kwam.


Robin.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Bij dropzone X bij Heelsum schoten Duitse soldaten vanaf de bosrand op Britse parachutisten:
Afbeelding
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

benmaf schreef:ik niet dat er in arnhem tanks stonden was natuurlijk geen toeval maar een gedegen plan.
Het gedegen plan was om de twee vermoeide, uitgedunde panzerdivisies in de bosrijke omgeing van de (oostelijke) Veluwe tot rust te laten komen en te versterken met materieel uit Duitsland.
Het versterken ging in de praktijk juist omgekeerd, want doordat de divisies niets te doen leken te hebben werd al het materieel dat nog operationeel was op de trein gezet om vanuit Duitsland te herdistribueren. Verschillende panzervoertuigen zijn bij Arnhem achtergebleven door ze van hun rupsbanden te ontdoen, waardoor ze niet meer operationeel waren, maar "in reparatie".

De panzermacht van de twee divisies bestond in eerste instantie uit de 30 halftracks en gepantserde voertuigen van Graebner. Tanks waren er niet; die werden later van de treinwagons gehaald waar ze klaar stonden om naar Duitsland vervoerd te worden.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

dit keer mag ik me bij okke aansluiten, hij is me voor :)

@ benmaf: maar het is dus met gemakt te bewijzen dat het puur toeval was! kijk er al de verschillende naslag werken maar op na: vooral 'De slag om Arnhem, de Snelle Duitse reactie" van Paul Berends: dit boek laat heel duidelijk zien dat het puur toeval was en dat de Duitsers nergens vanaf wisten!! en als je het dan nog niet gelooft mag je nog verder gaan doorspitten en de officiele verslagen van de Duitse legerleiding erop nagaan!!

die pic was trouwens van de 2de dag: en het was niet alleen bij heelsum dat ze op de Britten schoten, ook bij de LZ van de Polen werd er vanaf de grond met handwapens geschoten (28 gliders met Pools materieel landde noordelijk van de rijn op de 3de dag maar zij kwamen midden tussen een crossfire van Duitsers en Britten terecht waardoor er uiteindelijk maar 3 jeeps met AT-kanonnen heel uit de Gliders kwamen!!!)

maar volgens mij dwalen we een beetje af :)
Yorick
Laatst gewijzigd door Yorick op 10 feb 2004, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

okke schreef:
benmaf schreef:ik niet dat er in arnhem tanks stonden was natuurlijk geen toeval maar een gedegen plan.
Het gedegen plan was om de twee vermoeide, uitgedunde panzerdivisies in de bosrijke omgeing van de (oostelijke) Veluwe tot rust te laten komen en te versterken met materieel uit Duitsland.
Het versterken ging in de praktijk juist omgekeerd, want doordat de divisies niets te doen leken te hebben werd al het materieel dat nog operationeel was op de trein gezet om vanuit Duitsland te herdistribueren. Verschillende panzervoertuigen zijn bij Arnhem achtergebleven door ze van hun rupsbanden te ontdoen, waardoor ze niet meer operationeel waren, maar "in reparatie".

De panzermacht van de twee divisies bestond in eerste instantie uit de 30 halftracks en gepantserde voertuigen van Graebner. Tanks waren er niet; die werden later van de treinwagons gehaald waar ze klaar stonden om naar Duitsland vervoerd te worden.
Wat een sukkels zeg.
Was dat dan omdat von Rundstehd niet dacht dat de geallieerden zo snel konden zijn?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

hoe kon hij nou weten dat de geallieerden met zo'n gedurfde operatie zouden komen? Arnhem was naar zijn inzicht een erg veilige plek zo ver achter de linies!

wel waren er FLak's opgesteld en zo zat er bij de spoorbrug bijvoorbeeld al sinds dat ze het gebied innamen een groepje Duitsers die die brug moesten beschermen tegen eventuele aanvallen van het verzet en zo nodig als het moest de brug ook meteen konden opblazen.

ook zaten er in dat gebied troepen die net een anti-parachutisten training achter de rug hadden..

maar dit alles was puur toeval, niet met verdere voorbedachte rade geplaatst omdat ze een aanval van de Britten verwachten: ze wisten nergens van af!

vele tanks werden zelfs nog op de 17de, de dag van de eerste landingen op de trein gezet!!! ze werden diezelfde dag of een dag later nog weer van de trein gehaald om weer ingezet te worden, sommige tanks moesten zo ver rijden dat velen het niet haalden vanwege mankementen ed.
"Arnhem bridge. And hold it!"
Plaats reactie