vage verf op m42, help!

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

vage verf op m42, help!

Bericht door Drs. S. »

Ik heb laatst voor een prikkie een overgeverfde bodemvonst m42 gekocht. Ik heb de verf erafgehaald met hier het resultaat:

http://members.home.nl/worldwar2/index.htm
(gewoon de op linkjes klikken)
Excuses voor de wat slechte kwaliteit foto's.

Op het eerste gezicht lijkt de helm zwaar verroest. Dit komt omdat er een menie/roest achtige verf op zit. Deze verf zit over de witte verf. Onder de witte verf zit groen.
Nu is mijn vraag: Is het bruin menie, of is het een camo kleur? Ik dacht eerst dat het menie was, maar bij nadere inspectie zit het niet op de plekken waar de splitpennen hebben gezeten.
Wie kan mij helpen?
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Wij kunnen geen nadere inspectie plegen vanaf zulke slechte foto's, laat staan kleuren goed onderscheiden. :P ;) :roll:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

zo erg is het toch niet. Je ziet een groene helm, met plekken wit en met grotere plekken bruin. Aan dit soort reacties heb ik niks, dus aub ook geen reply posten.
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
german collector
Lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 aug 2005, 14:46
Locatie: gelderland

Bericht door german collector »

Als het camo, is dan is het in ieder geval een camo die ik nog nooit eerder gezien heb.
Het lijkt me toch roest.
Als je de helm in eerste instantie bekijkt, zou je zeggen dat het wintercamo is, waar grote roestplekken doorheen zitten.
Maar nogmaals dat is zo op het eerste gezicht mijn mening! :lol:
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

ik dacht dus eerst ook dat het roest was, maar het is toch echt verf. Het witte is wintercamo, daar ben ik vrijwel zeker van. De reden waarom ik twijfelde tussen menie of camo is omdat er op de plekken waar de nieten normaal zitten geen menie/camo zit. Maar aan de andere kant heb ik deze kleur camo ook nog nooit gezien, laat staan over 80% van de helm.
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
german collector
Lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 aug 2005, 14:46
Locatie: gelderland

Bericht door german collector »

Het kan zijn dat er een soldaat zelf heeft lopen smeren met menie of iets dergelijks??(om op die manier een camo te maken?)
Het is in ieder geval geen oficiele camo
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Bericht door Sbas »

Wat zou officele camo dan zijn? :?

De meeste camo werd in het veld aangebracht door de soldaat zelf dus iets als officiele camo lijkt me ver gezocht! ;)

Mij lijkt het trouwens een soort winter camo maar de fotos zijn erg slecht!

Sebas
german collector
Lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 aug 2005, 14:46
Locatie: gelderland

Bericht door german collector »

met officiele camo, bedoel ik dus een camo-helm die je regelmatig ziet!
zoals ik al zei, deze camo heb ik dus nog nooit eerder gezien. :lol:
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Het vreemde is ook dat het op 80 % van de helm zat. Ik denk dat het zelfs 100% was, maar dat door het verwijderen van de bovenste lagen verf ook een beetje van het bruine is verwijderd. Het hoort niet bij een wintercamo lijkt me, aangezien het witte onder het bruine zit. Het gaat er iniedergeval moeilijk af en het wordt nog een hele toer om de witte verf laag zoveel mogelijk te behouden.
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ikzelf denk dat het witte een vorm van roest is, omdat ik al vaker bodemvondst helmen heb gezien en die zagen er kwa oppervlak hetzelfde uit.

maar ook ik kan het fout hebben.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

het is geen roest. De helm is op wat kleine plekjes na vrij van roest. Onder de witte verf zit trouwens gewoon groen. Ik ben zo goed als zeker dat het witte een wintercamo is.
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ik denk dat er met betere foto's beter over geoordeeld kan worden
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

klopt, maar als ik een paar keer zeg dat het geen roest is, dan is het 'grappig' dat mensen het toch beter weten :roll:
Voor de kwaliteit van de foto's heb ik me al verontschuldigd, ze zijn met een webcam gemaakt bij gebrek aan een echte digitalecamera. Tis niet anders :(
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
SignalH
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:10

Bericht door SignalH »

Misschien een beetje een stomme opmerking. 8)

Als je er zelf van overtuigd bent als het "Camo" is en geen roest waarom stel je dan de vraag? :?

Vriendelijke groeten,
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

ben je serieus?
de vraag was: camo of menie
omfg (and not in a good way)
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
Plaats reactie