Tim's vondsten-topic

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Tim's vondsten-topic

Bericht door thrill me »

Zaterdag (24/09/'05) eens een tweedehandswinkel weesten doorsnuffelen, ik had er eerder al eens een US General Purpose Bag uit '43 en een Engelse munitiekist uit 1945 op de kop gescharreld, dan was het nu opnieuw prijs. Paar boeken gevonden die me wel aanstonden en dus meegenomen..voor maar 4 euro!

Afbeelding

1) Le Dossier De L'Armee Française, La Guerre De Cinquante Ans 1914-1962 door Jean Feller, 477 blz, 1966

2) Moordbrigade Dirlewanger door Will Berthold, 331 blz, 1961

3) Ersatz... Losse Invallen, Jacques Loar, 184 blz, 1944

4) Eene Star In Den Nacht (eerste deel) door Elise, 1861

5) Why I Am A Jew, door Edmond Fleg, 1943

Op boek nummer 3 wil ik wat dieper ingaan want dit boek is gedrukt bij Uitgevershuis Snoeck-Ducaju en Zoon te Gent in Oktober 1944, dus tijdens de bezettingsperiode. Het betrefd een anecdotenboek gevuld met grappen en bespottingen tegenover de bezetter. Volop verboden door de Duitse Censuur dus! De schrijver heeft hierover ook meer uitleg in zijn voorwoord; "Ik stond er op de eerste te zijn, of ten minste één van de eersten, om deze geschiedenissen bijeen te verzamelen en heb dat slechts kunnen doen dank zij de verlichte opvatting van den uitgever, die, om tijdig klaar te zijn, niet geaarzeld heeft, dit boek te laten zetten en drukken gedurende de bezetting.
En dat, gij zult het moeten erkennen, is nogal vermakelijk.
Natuurlijk was het gevaarlijk. Maar wat kon mij tenslotte overkomen, om deze geschiedenissen bijeenverzameld te hebben?
Tot 20 jaar dwangarbeid veroordeeld te worden?
...
Wilt ge oorlogsgeschiedenissen? Hier hebt U er : Er ontbreken er zeker aan; ik heb slechts die onthouden, die ik tot de beste reken. En denkt er aan, dat dikwijls gedurende de sombere jaren die wij doorleefd hebben, een goede mop meer gedaan heeft om het moreel op te houden, dan goed nieuws.
Eindelijk... "ze" zijn weg!
Dat de herinnering aan hen, spoedig uitgewischt moge zijn, maar dat het weinige plezier ons blijve, dat zij, zonder het te willen, ons hebben bezorgd.
J.L.


Ik zal er een paar uit noteren..

Hitler en Goering rijden in volle vaart in hun geblindeerde Mercedes-Benz. Bij een bocht overrijden zij een varken, dat op eenige meters van een boerderij op den weg liep.
De chauffeur stopt onmiddelijk en Hitler beveelt Goering, dat hij den boer moet gaan zien en hem een vergoeding voor het gedoode dier moet betalen.
Goering verdwijnt in het huis en komt pas na langen tijd terug, met een groot pak waardevolle levensmiddelen zooals: boter, versche room, spek, enz., enz.
Wel, vraagt Hitler, heb je hem de vergoeding betaald?
Adolf, antwoordt de andere, ik begrijp er niets van. Ik ben de boerderij binnen gegaan en ik heb gezegd: "Heil Hitler, het zwijn is dood." Voordat ik nog tijd had iets daaraan toe te voegen, heb ik al dit gekregen, uit dank voor het goede bericht...
---> Nadenkertje op Hitler bedoelt.


Kent gij het onderscheid tusschen een wekker en het Duitsche leger?
Wel dit is het : De wekker doet "Tik-Tak" om vooruit te gaan en het Duitsche leger doet "Tactiek" om achteruit te gaan.
--> Vluchten noemt den Duits dus tactiek! :)


De drie laatste generaals, die de Führer nog bezit, bespreken met hem den militairen toestand. En Hitler vraagt hun wat men had moeten doen om de catastrophe te voorkomen.
Wat men had moeten doen? antwoordt de eerste, dat is heel eenvoudig : men had tevreden moeten zijn met de verovering van Frankrijk.
Ik, zegt de volgende, ik denk dat men beter gedaan had, zich met de Poolsche campagne te vergenoegen.
Voor mijn part, komt de derde tusschenbeide, denk ik dat, om de catastrophe te voorkomen, het het eenvoudigste zou geweest zijn als Uw vader zich op tijd had teruggetrokken.
--> Spreekt voor zichzelf.. :roll:


De Duitschers hebben steeds van kernachtige 'slogans' gehouden. De kortste zijn trouwens de beste. Gij herinnert U zeker de beroemde "slogan" nog wel :
Ein Reich, ein Volk, ein Führer!
Maar thans hebben zij er nog iets beters op gevonden. Het schijnt dat op de muren van Berlijn nu de volgende aankondiging aangeplakt is :
Volk van Duitschland, denk niet...
De Führer denkt voor u.
Volk van Duitschland, spreek niet...
Goebbels spreekt voor u.
Volk van Duitschland, eet niet...
Goering eet voor U...!
--> Duidelijk bedoelt op de honger die het Duitse volk moet lijden tijdens de oorlogsperiode en rantsoeneringen.

Zo zie je maar dat de bevolking er toch maar het beste van probeerde te maken in deze moeilijke tijden, en dat een grapje soms de zware tijden kon verlichten.
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
WDRob
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 aug 2005, 14:23
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door WDRob »

Gent (in Belgie) werd toch begin september bevrijd, dus oktober 1944 is van na de bevrijding?
Plaats reactie