"Jan Campert niet fout in oorlog"

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

"Jan Campert niet fout in oorlog"

Bericht door Roel R. »

DEN HAAG De gemeente-archivaris van Den Haag heeft geen bewijs gevonden voor de stelling dat verzetsdichter Jan Campert fout was in de oorlog.

De gemeente liet de zaak onderzoeken na een stuk in NRC Handelsblad. De krant schreef dat Campert in 1943 was gedood door medegevangenen in concentratiekamp Neuengamme, omdat hij met de Duitsers had gecollaboreerd. De archivaris noemt dat "onwaarschijnlijk".

Voor de gemeente Den Haag is er geen reden meer om de Jan Campertstichting een andere naam te geven. De gemeente richtte de stichting in 1947 op om literaire prijzen toe te kennen.
Gebruikersavatar
Boroskov
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 18 feb 2005, 12:23
Locatie: Vlaardingen

Bericht door Boroskov »

Wat zal Remco blij zijn :)
Hic manebimus optime
Gebruikersavatar
thedutchdevilo
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 apr 2005, 23:08
Locatie: Groningen

Bericht door thedutchdevilo »

Ik kan me niet voorstellen dat de man fout was hoor maar ik heb een vraag......
Als de gemeente-archivares van mening is dat hij niet fout was,dan is dat automatisch waarheid ?
There can be only one...!
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Het maakt helemaal niet uit hoe goed of fout hij was. Deze man staat symbool voor het Nederlands verzet.
Zijn verzetsgedichten zijn heel belangrijk voor ons collectieve gevoel dat we allemaal GOED waren in de oorlog.

Wij weten natuurlijk wel beter. Het verzet bestond helaas uit maar een handje vol mensen die om allerlei motieven in verzet kwamen.

Helemaal schoon is Campert natuurlijk niet. Om wat centjes te verdienen heeft hij in het begin van de oorlog een aantal boekjes van de Wehrmacht van het Duits naar het Nederlands vertaald vernam ik vandaag.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Met gepaste trots wil ik toch even opmerken dat Jan Campert uit Spijkenisse komt en dus een plaatsgenoot is 8)
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Boroskov
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 18 feb 2005, 12:23
Locatie: Vlaardingen

Bericht door Boroskov »

thedutchdevilo schreef:Als de gemeente-archivares van mening is dat hij niet fout was,dan is dat automatisch waarheid ?
Garantie heb je natuurlijk nooit, maar op die manier kan je ieder onderzoek wantrouwen. Je bent onschuldig zolang het tegendeel niet bewezen is.... :)
Hic manebimus optime
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Mijn mening is dat een algemeen gedragen symbool soms belangrijker is dan wat achter het symbool zit.

Zhukov, ik ken ook wat mensen uit Spijkenisse en daar ben ik niet altijd trots op..........

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Hopelijk is hiermee een onverkwikkelijke discussie afgesloten die nooit gevoerd had mogen worden zoals het de afgelopen maanden heeft plaatsgevonden. Een schande.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Boroskov
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 18 feb 2005, 12:23
Locatie: Vlaardingen

Bericht door Boroskov »

Blijft prachtig:

Een cel is maar twee meter lang
en nauw twee meter breed,
wel kleiner nog is het stuk grond,
dat ik nu nog niet weet,
maar waar ik naamloos rusten zal,
mijn makkers bovendien,
wij waren achttien in getal,
geen zal de avond zien.

O lieflijkheid van licht en land,
van Hollands vrije kust,
eens door de vijand overmand
had ik geen uur meer rust.
Wat kan een man oprecht en trouw,
nog doen in zulk een tijd ?
Hij kust zijn kind, hij kust zijn vrouw
en strijd den ijlden strijd.

Ik wist de taak die ik begon,
een taak van moeite zwaar,
maar ‘t hart dat het niet laten kon
schuwt nimmer het gevaar;
het weet hoe eenmaal in dit land
de vrijheid werd geëerd,
voordat de vloekbre schennershand
het anders heeft begeerd.

Voordat die eeden breekt en bralt
het miss’lijk stuk bestond
en Holland’s landen binnenvalt
en brandschat zijnen grond;
voordat die aanspraak maakt op eer
en zulk Germaans gerief
ons volk dwong onder zijn beheer
en plunderde als een dief.

De Rattenvanger van Berlijn
pijpt nu zijn melodie, -
zoo waar als ik straks dood zal zijn,
de liefste niet meer zie
en niet meer breken zal het brood
en slapen mag met haar -
verwerp al wat hij biedt of bood
die sluwe vogelaar.

Gedenk die deze woorden leest
mijn makkers in den nood
en die hen nastaan ‘t allermeest
in hunnen rampspoed groot,
gelijk ook wij hebben gedacht
aan eigen land en volk -
er daagt een dag na elke nacht,
voorbij trekt iedre wolk.

Ik zie hoe ‘t eerste morgenlicht
door ‘t hooge venster draalt.
Mijn God, maak mij het sterven licht -
en zoo ik heb gefaald
gelijk een elk wel falen kan,
schenk mijn dan Uw genâ,
opdat ik heenga als een man
als ik voor de loopen sta.
Hic manebimus optime
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

dvaupell schreef:Wij weten natuurlijk wel beter. Het verzet bestond helaas uit maar een handje vol mensen die om allerlei motieven in verzet kwamen.
'Het verzet' bestond niet en het 'handjevol' hangt helemaal af van je definitie van verzet.
Er waren honderdenduizenden mensen die zich verzetten tegen de duitse bezetter, niet alleen schieten en bommen plaatsen is verzet plegen.

Of, en zo ja, hoe fout Campert was is een interessante discussie maar het neemt inderdaad niets weg van zijn prachtige gedicht.
Weinigen waren 100% goed en zuiver en persoonlijk zal ik iemand niet snel iets kwalijk nemen dat hij of zij gedaan zou hebben in Duitse gevangenschap.
werner vuijk
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 aug 2005, 17:27
Locatie: den haag

Bericht door werner vuijk »

Het gedicht van Jan Campert is door vele koren uitgevoerd.
Het gedicht is op muziek gezet door Jos Vranken Sr. toenmalid dirigent van Die Haghe Sanghers.
Dit koor heeft het ruim 60 keer uitgevoerd tijdens herdenkingen van WO2. Ook dit jaar stond het op het programma terwijl net de nieuwe discussie kwam over Jan Campert. Toch is het uitgevoerd op 4 mei omdat het niet ging over de persoon Campert maar meer over de inhoud van het gedicht. En dat zal altijd zo blijven, met woorden een beeld treffen. Het het was pas 1943 toen hij het schreef.
Het gedicht is uitgegeven in jan.1944 bij toen nog als onderduik blaadje De Bezige Bij te Amsterdam.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Marloes, ik heb altijd begrepen dat ca. 25 duizend Nederlanders zich met verzetsactiveiten bezighielden.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Harro schreef:Marloes, ik heb altijd begrepen dat ca. 25 duizend Nederlanders zich met verzetsactiveiten bezighielden.
Dat hangt helemaal af van de definitie van 'verzetsactiviteiten'.
Bij die 25.000 heeft men bijvoorbeeld niet de mensen meegeteld die onderduikers in huis namen of hen die onderdoken.
Dat is zeker een daad van verzet en een die door ruim 300.000 mensen gepleegd werd.
En dan hebben we het nog niet eens over de ondergrondse krantjes, zij die ze maakten, verspreidden, lazen.
Allemaal verzetsdaden.
Dus als je heel streng bent en alleen hen meerekent die daadwerkelijk gewapend de duitsers bestreden dan hou je inderdaad weinig mensen over.
Maar kijk naar de definitie van de Duitsers zelf, wat zagen zij als verzetsdaad?
Waar gooide zij mensen de gevangenis voor in, waarvoor kon je tijdens de bezetting allemaal doodgeschoten worden of naar een concentratiekamp gestuurd worden?
Als je kijkt naar hoeveel mensen zich bezig hielden met daden waar zware straffen op stonden dan kom je al heel snel op veel grotere aantallen.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Duidelijk. Bedankt voor de uitleg :)
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

graag gedaan!
Natuurlijk was niet heel nederland dapper genoeg om in het verzet te gaan (en ik kan ze dat niet kwalijk nemen, geen idee of ik zelf dapper genoeg zou zijn) maar zo negatief als de nederlanders af en toe over zichzelf, hun landje en hun geschiedenis denken hoeft ook weer niet.
Ik kom het vaak tegen tijdens optredens in musea dat mensen bijna een mini-minderwaardigheidscomplexje hebben over nederland tijdens de oorlog, een soort plaatsvervangende schaamte.
Maar door ze even uit die droom (nachtmerrie) te helpen krijgen ze hopelijk weer een iets ander beeld van het verleden.
We mogen best een beetje trots zijn op nederland tijdens de bezetting en we hoeven ons in ieder geval niet te schamen.
Zegt het voort ;)
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Plaats reactie