Schoonmaken van hulzen

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

hahahaahha
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Gebruikersavatar
Lest we forget
Lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 30 dec 2004, 12:18
Locatie: Rumbeke- West Vlaanderen - België
Contacteer:

Bericht door Lest we forget »

E.T schreef:Zoutzuur in de winkels is lang zo sterk niet als scheikundit zoutzuur.
ik kan dit wel gaan uitleggen met behulp van concentraties, molair en mol. maar het komt erop neer dat het niet erg bijtend is.

(geconcentreed zoutzuur bijt door beton heen, verdund zoutzuur lost roest op)

Aangezien kruit alleen kan ontvlammen met een energietoevoeging (vuur/kwetsing) lijkt het me niet dat er een explosieve reactie kan ontstaan in zoutzuur.

maar mensen, waarom doen jullie gevaarlijk met zoutzuur terwijl je ook de hulzen kunt koken en daarna met gewoon koperpoetsbehandelen :P
Dus door de hulzen simpelweg te koken worden ze ook gereinigd ?
Als dit idd. waar is heb ik weer iets interresant bijgeleerd :P

Grtz,
jelle
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

met koken kan je wel hardnekkige aarde weghalen, roest niet..
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

vroeger gaf iemand me eens een tip; vuil koperen hulzen koken met aardappelschijven erin om ze mooi te krijgen -> resultaat -> 0,0 (bij mij toch)
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Catweazle
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 okt 2005, 21:55
Locatie: Babberich

Bericht door Catweazle »

Ik krijg bij hulzen die bodemvondsten zijn vaak een roze aanslag door het poetsen met brillo, heb je dat dan niet met zoutzuur?
verzamelaar hulzen, kogels en magazijnen wo2
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

soms verkrijg ik een echt heeeeeeeeel mooi resultaat, maar soms ook idd zo'n roze-rode uitslag (meestal in plekken) .Ik denk dat het te maken heeft in welke omstandigheden de huls al die jaren in de grond zat. Vorig jaar vond ik een bofor huls vlak onder de graszode op een weide waar heel veel mest werd gevoerd -> resultaat na het poetsen -> bijna volledig rood koper. Dus de zuurtegraad van de bodem speelt ook een rol. Oppervlakkige vondsten rond Ieper WOI kunnen zo ook rood uitslaan en vondsten van aan de Somme (noord Frankrijk) zijn dan bijna altijd veel mooier . Dierlijke mest wordt daar dan ook bijna niet gebruikt op de akkers.
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Plaats reactie