Emotioneel bezoek voor 'Indische jongen' Bot

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Emotioneel bezoek voor 'Indische jongen' Bot

Bericht door Roel R. »

DEN HAAG/JAKARTA - Minister Bot heeft een speciale band met het voormalige Nederlands-Indië: hij werd er op 21 november 1937 geboren in Batavia en zat tijdens de oorlog enige jaren in een jappenkamp. Minister Ben Bot van Buitenlandse Zaken gaf het gisteren in Jakarta eerlijk toe: zijn bezoek aan de viering van zestig jaar onafhankelijkheid van Indonesië was ,,emotioneel''.


Directeur van het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie Hans Blom noemde Bot eerder deze week ,,een Indische jongen met eigen kampervaring''. Volgens Blom was Bot daarom dé aangewezen persoon om namens Nederland spijt te betuigen voor het geweld tijdens de politionele acties en om 17 augustus 1945 ,,politiek en moreel'' te aanvaarden als onafhankelijkheidsdatum. Bot deed dat maandag in een toespraak ter herdenking van de capitulatie van Japan in de Tweede Wereldoorlog. Hij herhaalde zijn boodschap dinsdag tijdens een toespraak in Jakarta.

In redes ging de CDA-minister deze week uitgebreid in op zijn persoonlijke relatie met Indonesië. Hij sprak maandag in het Congrescentrum in Den Haag als minister van Buitenlandse Zaken, maar ook als ,,een kind van Indië''.

Bot vertelde over zijn kamptijd in Tjideng: ,,Als kind word je misschien iets minder snel geraakt door het leed en de ontbering om je heen, vat je de dingen wat makkelijker op. Maar je wordt ook sneller volwassen. Een verblijf in het weeshuis, toen mijn moeder in het ziekenhuis was opgenomen, maakte mij, zoals dat heet, vroeg 'streetwise'.''

Bot verhaalde over zijn herinneringen aan de internering, aan het gedwongen vertrek van zijn vader naar de Birma-spoorlijn, aan het urenlang wachten en daarna buigen voor de kampcommandant en aan de honger. Dat is iets dat ,,denk ik, bij mijn generatie sterk voortleeft in de zin dat je niet snel iets weggooit wat nog enigszins eetbaar is'', zei Bot.

In een interview met de Volkskrant beschreef Bot vorig jaar al eens de dagelijkse gang van zaken in het kamp. ,,De Jappen konden geweldig tekeergaan. Mensen werden uit de rijen gehaald en geslagen, maar onthoofdingen bleven ons bespaard. Onze kampcommandant was Soni, de enige die later ter dood werd veroordeeld. Hij was maanziek. Tegen de tijd dat het volle maan werd, waren we echt de klos. Dan stond je halve dagen in de schroeiende hitte.''

Bot beschreef ook hoe hij en zijn medegevangen in het kamp juichten toen het bericht binnenkwam dat de Amerikanen atoombommen hadden gegooid op Hiroshima en Nagasaki. ,,Ik denk nog steeds dat het een goede beslissing was van de Amerikanen. Anders was mijn vader niet teruggekeerd en waren wij er zelf ook aangegaan. Het zou veel meer slachtoffers hebben gekost.''

Het kamp in Tjideng werd bevrijd door de sikhs en ze gaven de achtjarige Bot ,,het lekkerste eten dat ik mijn hele leven lang heb gehad. Cornedbeef met eieren. Ik at het in grote hoeveelheden en werd natuurlijk onmiddellijk ziek'', zei Bot vorig jaar in de Volkskrant.

Toen Bot na de oorlog als negenjarige jongen in Nederland aankwam, was hij ,,nog behoorlijk analfabeet''. De inhaalrace die hij toen begon, leidde hem tot een lange carrière als diplomaat bij Buitenlandse Zaken, en - na zijn pensioenering uit de diplomatieke dienst - uiteindelijk tot het ministerschap op datzelfde departement.

ND
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Zo! en terecht dat we onze spijt zijn gaan betuigen. Ik heb het nooit begrepen: we zijn net onder het juk van de duitse bezetting uit en we gaan gelijk in nederlands indië de bevolking daar met geweld onderdrukken.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Wel, de Nederlanders zaten al eeuwen in Indie. Na de caputilatie van Japan brak er onrust uit. Nederlands was bezorgt om de miljarden guldens aan bezittingen die ze daar hadden. Ik denk dat geld, en niet willen beseffen dat kolonie's in een veranderende wereld niet meer passen de hoofdoorzaken zijn.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Dat snap ik wel maar jij als soldaat bent toch gewoon een burger die net als de rest pas een paar jaar weer vrij is? Hoe kun je dat dan een ander aan doen?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

ik heb me speciaal geregistreerd om te reageren op dit topic.

Ik werd furieus toen ik hoorde dat Bot zijn excuses had aangeboden. WAAR HAALT DIE VENT HET LEF VANDAAN

Hij heeft zeer veel veteranen verdriet gedaan met deze uitspraken en ik vind dat Bot hen per direct excuses moet aanbieden.

Ik ben gedeeltelijk van Molukse afkomst, en ik weet niet of jullie iets weten over de geschiedenis tussen Nederland en de Molukken, maar dit soort uitspraken zijn gebasseerd op pure domheid.
De KNIL soldaten stonden in 1945 klaar voor Nederland, dat Nederland de oorlog 'verloor' door toedoen van de USA doet er niet toe. De KNIL soldaten hebben altijd hun eer gehouden, en nu worden ze in de grond gestampt?

bespottelijk gewoon.


Sowiezo vind ik dat Nederland te weinig aandacht besteed aan haar koloniale verleden. een feitje wat bijna niemand weet:

de grootste groep allochtonen in Nederland zijn de INDO's met 300.000 mensen. Ook 60.000 Molukkers wonen in Nederland, een direct gevolg van het kolonialistisch optreden van Nederland.
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Sowiezo vind ik dat Nederland te weinig aandacht besteed aan haar koloniale verleden
ze besteden genoeg aandacht aan het verleden, maar wat gebeurt is valt nu eenmaal niet terug te draaien. vooral niet omdat veel nederlanders zich schuldig voelen tegenover Indonesië.
Ik heb er geen kracht meer voor
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

genoeg aandacht besteden aan het verleden?
dat wil ik weleens aan een testje onderwerpen:

1 Van welke eilanden werden de nootmuskaat vruchten gehaald?
2 Wanneer werk Surinama onafhankelijk?
3 Wie was Westerling en waarom is hij berucht/beroemd?

dit valt natuurlijk allemaal op te zoeken, maar vraag dit maar aan willekeurige mensen op straat, misschien kunnen ze 1 vraag beantwoorden maar echt niet meer
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Nu heb je het over specifieke vragen van een gedeelte van de nederlandse geschiedenis. Dan kan je net zo goed vragen op welke dag Anton Mussert werd omgebracht.
Ik heb er geen kracht meer voor
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

wat moet je dan vragen mbt koloniale verleden?

1 wat is VOC?
2 wie was jan pietszoon coen?

zoiets?
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

ja, de gemiddelde nederlander moet in mijn ogen weten wat zich wanneer afspeelde. De VOC, WIC, Nederland die zich tegen de spanjaarden keerde, WOI en II, Indonesische revolutie. dat zo'n beetje.
Ik heb er geen kracht meer voor
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

vind ik ook..
ik weet het wel, maar geloof me dat als je willekeurig 20 mensen kiest, misschien maar 1 genoeg weet van NL koloniaal verleden
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Plaats reactie