Duitse veteranen tijdens herdenking Slag Om Arnhem?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

Duitse veteranen tijdens herdenking Slag Om Arnhem?

ja, zij hebben toch ook hun aandeel aan die slag geleverd?
29
74%
mowh, zolang er maar geen SS-ers tussen zitten..
5
13%
nee, dan ver**** je alleen maar de ouwe dag van die heldhaftige Britse veteranen!!
1
3%
mooi niet! stelletje zieke varkens zijn het!!
4
10%
 
Totaal aantal stemmen: 39

Gebruikersavatar
Devilmorfose
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 dec 2003, 23:46

Bericht door Devilmorfose »

ehm.. ze waren wel SS.. dus vrijwilligers.. dus dat argument van 'ze moesten ook maar' lijkt me een beetje fout :|

maar goed.. van mij mogen diegenen van wie de meningen zijn bijgedraaid best komen, het is idd ook een belangrijke strijd voor hen geweest met de bijbehorende drama's, ook voor hen kan het verschrikkelijk zijn geweest en ik denk dat juist DAT herdacht moet worden
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

ze waren SS DUS vrijwilligers......vrij kort door de bocht

Het waren Duitsers, die sowieso in het leger moesten, dus waarom zouden ze zich dan niet inschrijven in een eenheid die aangesmeerd werd als elite?

Het argument 'ze moesten ook maar' vind ik dus ook niet meer dan gerechtvaardigd.
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

ik denk dat wij niet hoeven te beslissen of SSers wel of niet mogen komen.. denk dat ze dat zelf heel goed kunnen! als hun mening is bijgedraaid en ze graag hun verontschuldigingen willen aanbieden, of als ze gewoon met anderen willen samenkomen en deze slag die ook voor hun erg aangrijpend is geweest willen herdenken is dat no problemo....

en de SSers vanwie de mening nog steeds hetzelfde is zullen denk ik nou niet echt snel naar zo'n herdenking komen? denk dat ze zelf ook wel zullen snappen dat ze niet echt hartelijk zullen worden ontvangen als ze nog steeds diezelfde mening hebben!
maar aan de andere kant: die mening staat er ook helemaal los van! dit was een slag tussen Britten en Duitsers, en er kwamen zo goed als geen Joden in voor.. dus ik denk dat de ervaringen van beide 'soorten' Duitsers hetzelfde zijn geweest en dat de Britten gewoon 'de vijand' waren..

vanuit publiekelijk oogpunt denk ik echter dat men liever geen SSers ziet (en dan vooral geen SSers die hun standpunt niet hebben herzien), dit soort zaken word door de massa nogal oppervlakkig bekeken naar mijn mening: Duiters? owh die zijn slecht en blablabla en dan ook nog is SS? dat zijn al helemaal duivels... zo denkt de massa toch wel denk ik en daarom denk ik dat de Duitsers door het grote publiek niet openhartig zullen worden ontvangen!
"Arnhem bridge. And hold it!"
Gebruikersavatar
Daan
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 okt 2003, 23:01
Contacteer:

Bericht door Daan »

Wie is dit?

Afbeelding


Juist, SS-Brigadefuhrer Heinz Harmel
* 29.06.1906 Metz/Lothringen
+ 02.09.2000 Krefeld

Commandant van 10.SS-Pz.Div Frundsberg (27/4/44- ? /4/45)
Drijvende veer achter de direkte tegenakties van de samengevoegde eenheden van 9.SS-Hohenstaufen en 10.SS-Frundsberg. Hij zorgde er o.a. voor dat het bataljon van Col. Frost bij de brug geisoleerd werd.



En wie zijn dit????

Afbeelding

:shock: Juist ja vijanden van weleer...

Links toenmalig kolonel Johnny Frost en recht toenmalig SS-Generaal Heinz Harmel.

1. Dus waarom mogen er van "ons" geen duitse veteranen bij aanwezig zijn? Zij vochten en bloedden voor hun idealen (goed/fout), vaderland, overtuiging en zichzelf en hun kameraden. Ook de vroegere Afrika-veteranen hebben jaarlijks een herdenking met elkaar :!:

2. Net als Afrika werd de slag om Arnhem beschreven als een "schone" slag. Er werd verbeten gevochten om het enkele huisje, maar hierdoor respecteerden zowel de para's als de Waffen-SS soldaten elkaar.
Harmel stond een vuurpauze toe om de doden en gewonden van beide zijden te bergen, dit is na de oorlog nog bevestigd door de aanwezige engelse arts terplekke.
Laatst gewijzigd door Daan op 15 feb 2004, 14:10, 2 keer totaal gewijzigd.
"Klagt nicht, kämpft!"
Info gezocht over Wiking en de nederlandsche vrijwilligers van de Waffen-SS.

http://www.wiking-ruf.com
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Het valt me op dat de veteranen er veel minder moeilijk over doen dan de generatie van na de oorlog en nu.
Als die "vets" er geen problemen mee hebben,wie zijn wij om de mierreneukers uit te hangen.
Gebruikersavatar
Daan
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 okt 2003, 23:01
Contacteer:

Bericht door Daan »

I rest my case...

Zelfs in Normandie zijn alle landen aanwezig, dus wie zijn wij nou? De generatie ruim na de oorlog.... :?
"Klagt nicht, kämpft!"
Info gezocht over Wiking en de nederlandsche vrijwilligers van de Waffen-SS.

http://www.wiking-ruf.com
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Er is een groot verschil tussen oorlogvoeren enerzijds en oorlogsmisdaden/genocide anderzijds. Duitse soldaten/SS-ers die voor hun land gevochten hebben, verdienen respect en zijn wat mij betreft meer dan welkom op deze herdenking.
Duitsers die zich schuldig hebben gemaakt aan genocide en ernstige oorlogsmisdaden zijn wat mij betreft minder welkom. Het onderscheid maken is echter moeilijk want in een oorlog doen mensen dingen die ze in het normale leven nooit zouden doen.
"Vergeven, niet vergeten", vind ik een belangrijke boodschap. Duitse veteranen moeten ook de kans krijgen te herdenken, hun doden te eren en hun respect te tonen voor hun voormalige vijand. Het is nu 60 jaar geleden...
laurens
Lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:02

Bericht door laurens »

Goed gesproken Daan!

Laurens
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

wie hebben het onderste gestemd? daar zou ik graag de mening eens van willen horen?!
"Arnhem bridge. And hold it!"
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

ik ben der een van.

het kan best zijn dat de duitsers eerlik gevochten hebben tegen de engelse maar zo eerlijk waren ze niet tegen de burgers.

ik noem verkrachting , met een hamer iemand tenen kapot slaan ect. ect.
Verzamelaar_Freak
Lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 27 dec 2002, 19:07
Locatie: kattttttttt

Bericht door Verzamelaar_Freak »

nee de geallieerde bombardeerde duitse steden, wie weet hoeveel personen er zijn omgekomen.....
Gebruikersavatar
Daan
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 okt 2003, 23:01
Contacteer:

Bericht door Daan »

Maximus schreef:ik ben der een van.

het kan best zijn dat de duitsers eerlik gevochten hebben tegen de engelse maar zo eerlijk waren ze niet tegen de burgers.

ik noem verkrachting , met een hamer iemand tenen kapot slaan ect. ect.
Ach, ik zat te twijfelen om te reageren :|

Wat had je dacht van de talloze duitse burgers en militairen die door de geallieerden zonder enige vorm van proces afgeschoten zijn?

De plundering, verkrachting en moorden begaan door de russen in Duitsland als zgn. "vergelding" voor wat het duitse leger had gedaan?

Ik vind het een simpele redenering van je. Aan BEIDE zijden zijn zulke excessen geweest. Geen van de zijden hielden zich geheel aan de Conventie van Genève :(
"Klagt nicht, kämpft!"
Info gezocht over Wiking en de nederlandsche vrijwilligers van de Waffen-SS.

http://www.wiking-ruf.com
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Verzamelaar_Freak:Bombardeerde de duitsers dan geen steden?Dacht het toch wel.En iedereen mag toch een eigen mening geven,ik heb op de 2de van boven gestemd,omdat ik vind dat er nog steeds Oud-SS'ers zijn die niet van hun standpunt zijn veranderd en het nog steeds goed vinden wat die SS'ers vroeger hebben gedaan.(Jodenvervolging enz)Natuurlijk niet elke SS'er,maar vraag maar eens aan oudere mensen die de 2de wereldoorlog hebben meegemaakt,of ze mensen die bij de SS's goedkeurden.Dan zeggen ze meteen NEE.Ook nu nog bijv met die ene waar het proces is van gestopt,daar kunnen die mensen toch kwaad om worden.(Die mensen die de oorlog hebben meegemaakt)


Robin.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Maximus schreef:ik ben der een van.

het kan best zijn dat de duitsers eerlik gevochten hebben tegen de engelse maar zo eerlijk waren ze niet tegen de burgers.

ik noem verkrachting , met een hamer iemand tenen kapot slaan ect. ect.
Deze praktijken werden zelfs door het verzet gebruikt..........al de verzetslui dan ook maar ineens verbieden op herdenkingsplechtigheden?
Laatst gewijzigd door Peter M op 19 feb 2004, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Verzamelaar_Freak
Lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 27 dec 2002, 19:07
Locatie: kattttttttt

Bericht door Verzamelaar_Freak »

Hey robin

ben het met je eens, maar ik vond dat de meeste mensen de Duitsers alleen oorlogsmisdaden aanrekenden, zoals Rotterdam.

SS-ers mogen komen, alle andere Duitsers ook. Zolang ze maar......och laat maar zitten krijg ik weer gezeik.
Plaats reactie