hoeveel joden hebben overleeft?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
angerfist

hoeveel joden hebben overleeft?

Bericht door angerfist »

halo ik wil grag weten hoeveel joden de tweedewereld overleeft hebben ik denk niet veel ik weet wel dat er 6 miljoen dood zijn gegaan laat het me z.s.m weten alstublieft
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

kan je Engels lezen?
http://www.answers.com/topic/jewish-population

een korte samenvatting:
Het is onmogelijk om het exacte aantal joden te schatten, deels te danken aan de verspreidheid van het jodendom en de definitie van een jood.

een quote van de site:
"It is estimated that die Endlösung der Judenfrage (the Final Solution of the Jewish Question), as the Nazis called it during the Wannsee conference of January 1942, saw the murder of 60 percent of all the Jews in Europe, and 35 percent of the world's Jewish population."

na een snelle berekening kom ik uit op een totale bevolking van 15.789.000 joden
dus op jouw vraag, hoeveel joden hebben de oorlog overleeft: ca. 9,8 miljoen
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Het is idd een hele moeilijke vraag. Want wie is een Jood ? Iemand die bij een Synagoge is aangesloten? Er waren genoeg Joden die geboren waren uit Joodse ouders maar zich absoluut niet Joods voelde.

Daarnaast stelde de Duitsers bepaalde rassenregels in waardoor heel veel mensen die niet eens wisten dat ze ergens Joods bloed hadden plotseling Joods werden bestempeld. Moeten die ook bij het aantal geteld worden ?
Gebruikersavatar
symen
Lid
Berichten: 540
Lid geworden op: 29 sep 2005, 20:57

Bericht door symen »

Kheb wel eens een keer gelezen, dat er in Europa 12 en half miljoen joden leefden die Hitler nog allemaal dood wou hebben.
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Op de Wannsee conferentie werd 11 miljoen gezegd en mijn berekening zegt 10 miljoen, dus 10/11/12 miljoen lijkt me ongeveer kloppen.
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Mike Hazeleger
Lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:06
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike Hazeleger »

Ja als je 1/8e jood was, dan was je volgens de Duitsers echt Jood, wel apart... je zou maar mooi de sjaak zijn als je net 1/8e jood was...

Greetz Mikey ;)
'From my rotting body, flowers shall grow and I am in them and that is eternity'
Gebruikersavatar
Bigshot
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 12 sep 2005, 21:03
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Bericht door Bigshot »

Mike Hazeleger schreef:Ja als je 1/8e jood was, dan was je volgens de Duitsers echt Jood, wel apart... je zou maar mooi de sjaak zijn als je net 1/8e jood was...

Greetz Mikey ;)
Weet je dat héél zeker? Dat is één van overgrootouders Jood... Dat lijkt mij stug, kijk de schema's van de rassenwetten even na.
Beste kinderen, jullie moeten later proberen de wereld zo mooi te maken als de gevallenen die voor jullie hadden willen maken! Prinses Wilhelmina (maart 1960)
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Nurnberger wetten (1935):

-jood (totale jood) = drie of vier grootouders waren joods
-jood (totale jood) = kruizing in de eerste graad maar praktiserend jood
-jood (totale jood) = kruizing in de eerste graad, getrouwd met een jood
-kruizing in de eerste graad (half-jood) = twee grootouders waren joods
-kruizing in de tweede graad (kwart-jood) = één grootouder was joods
-ariër = van Duits bloed of daaraan verbonden, zonder joodse afstamming.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
rik3445
Lid
Berichten: 514
Lid geworden op: 02 mei 2006, 19:03

Bericht door rik3445 »

Is het ook zo dat er uit Nederland ong. 10.000 zijn
weggevoert?
Pamflettenverzamelaar: Vliegende Hollanders en de Wervelwind.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

er waren geloof ik 5,5 miljoen joden weggevoer, of 5,1 miljoen. heeft iemand die prcse cijfers niet?
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Er zijn veel documenten vernietigd door de nazi's in een poging om de sporen van de holocaust te wissen, er wordt geschat dat er tussen de 5 en 6 miljoen joden zijn vermoord.
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

... Waarvan ca. 110.000 uit Nederland
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Plaats reactie