Affe

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jwolsink
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 apr 2005, 18:59

Affe

Bericht door jwolsink »

Welke Duitse eenheden gebruikten de affe? Ik heb een hier een affe liggen met verschillende stempels, naam erin en jaartal. Meer info over een affe is zeer welkom.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Volgens mij werd elke Duitse soldaten uitgerust met een Affe (Tornistor). Dit kan je denk ik wel vergelijken met een Large pack van de Britten. Deze werden niet zo veel gedragen in het veld (hieruit stroomde dacht ik ook de rugzakken. Maar een tornistor werd voornamelijk gebruikt bij marsen en veldtochten, niet direct in een gevecht omdat dit erg oncomfortabel was in een gevecht.
Gebruikersavatar
jwolsink
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 apr 2005, 18:59

Bericht door jwolsink »

Dank je Guido. Een bevestiging van wat iemand mij al eerder vertelde, namelijk dat de affe in combat al snel aan de kant geknikkerd werd. Op foto's zie je ze ook niet vaak.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Precies. De affe was erg oncomfortabel! probeer zelf eens, je merkt al snel dat het niet gemakkelijk zit, kan je na gaan als je in een gevecht zit.

Mij is wel verteld dat Pioniers wel vaak dit soort dingen meedroegen voor namelijk voor springstof.
Gebruikersavatar
WO2 Joost
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mar 2005, 17:40
Locatie: Beek en Donk

Bericht door WO2 Joost »

Hier iemand met een affe achterop z'n rug in actie.
http://img125.imageshack.us/img125/8650 ... man9cn.jpg
ik hoop dat je er wat aan hebt :wink:
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

in actie? denk eerder een PK foto. Ik denk niet dat het bewijs kan zijn van een Tornistor gedragen in de strijd.
Gebruikersavatar
jwolsink
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 apr 2005, 18:59

Bericht door jwolsink »

Lijkt idd een geposeerde foto. Is dat een deken wat boven op de affe bevestigd is?
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Ja deze dekens werden er omheen gedaan bij voorbeeld verplaatsing van troepen of veldtochten. Kijk eens in het boek van Brian L Davis .

Hier de foto:

Afbeelding
Gebruikersavatar
jwolsink
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 apr 2005, 18:59

Bericht door jwolsink »

Wederom bedankt Guido! :)

Erg interresant.
Plaats reactie