SS markeringen

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Mmm ja ik weet dat het word gemaakt en ik weet niet dat het word na gemaakt dus ik denk wel origineel. Maar dit zijn weer zon items als haal een stuk bestek uit je la en graveer er waffen ss in.
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Oke, tot zover alvast bedankt! :)
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

german collector schreef:dat weet ik zo niet Pioneer ik zal eens kijken of daar wat van bekend is.
Het lijkt mij dat als gewone koppels ss gestempeld werden, dat het ook wel mogelijk is dat DAK koppels ook gestempeld werden.
Nogmaals ik zal eens rondkijken :)
wat vind jij trouwens van die stempeling op het stukje bestek dat hier getoond wordt?(Pioneer)
Ik heb daar wel een btj mijn twijfels bij, wat is jouw mening?
In het DAK hebben nooit SS eenheden gezeten... Veel succes met je zoektocht naar SS gemarkeerde DAK webbing ...

En ook jij moet je stellingen onderbouwen.
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door luc »

DAK niet , wel Italie
http://meetjesland1940.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
german collector
Lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 aug 2005, 14:46
Locatie: gelderland

Bericht door german collector »

Giel jij was een btj te snel met je oordeel.
Als je goed gelezen had dan had je gezien dat ik het op wou zoeken, of hier wat over bekend was.
Tenminste ik neem aan dat je het tegen mij had, dat ik mijn dingen moest onderbouwen?
Dus als iemand info. gaat zoeken, dap probeert ie het te onderbouwen lijkt me :?
Maar ik heb er i.d.d niks over kunnen vinden.
En arie je had gelijk, in Italie wel.
En Giel probeer het de volgende keer op een andere manier te brengen. :lol:
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Ik weet niet of de SS-eenheden in Italië tropenuniformen droegen maar de Sturmbrigade 'Reichsführer-SS' droeg ze zeker en vast in Corsica. En ze werden ook gedragen door SD-mannen in Afrika.

Michael
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Waffen SS uniformen werden over het algemeen niet gestempeld met een SS-stempel, Schirmmützen en andere hoofdbedekking als Schiffchen soms wel. Partijkleding daarintegen wel, daaraan zat een RZM (Reichs Zeug Meisterei) etiket. Koppelsloten van de SS werden o.a. gestempeld met Gez. Ges. (wettelijk beschermd). Ander materiaal werd over het algemeen niet gestempeld (denk aan laarzen, gasmaskerbus, schep, riem[soms wel], Y-riem, helm[behalve de plaatjes op de helm was de helm zelf niet speciaal SS gestempeld], bajonethouder enz.)

De Waffen SS is naar mijn weten niet ingezet in Afrika, daar was het korps onder Rommel voor. In Italie en andere zuidelijke landen als Griekenland en Joegoslavie is de Waffen SS WEL ingezet. Tropenuniformen zijn er voor de Waffen SS dan ook wel geweest (er staat een voorbeeld in het boek van Andrew Mollo) maar er werd ook erg veel geimproviseerd.

Maar dat stukkie bestek is echt hoor ;)

Groetjes Stijn
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Okay, thanks Stijn! :)
Infanterie: Königin aller Waffen!
german collector
Lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 aug 2005, 14:46
Locatie: gelderland

Bericht door german collector »

dus ook Giel kan nog wat bijleren.
dank voor de info jongens, dit wist ik ook niet :)
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

german collector schreef:Bijna alles van de ss werd wel gestempeld.
Ook omdat dit een elite eenheid was, waarbij men dus duidelijk onderscheid wilde maken tussen de ss en de gewone wehrmacht.
De SS was geen elite eenheid en kreeg zijn spullen gewoon uit dezelfde voorraden als de Heer via het Heeres-Waffenamt.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
S243 AR
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 25 sep 2005, 11:10
Locatie: nederland
Contacteer:

WA1 en WA2

Bericht door S243 AR »

weet een van de heren soms ook of WA1 en WA2 door de SS zijn
gebruikt.
het is geen WaA nummer maar WA1 en WA2.
ik hoor het wel
mvg
fred
Plaats reactie