De EU, ooit een echte Unie?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

De EU, ooit een echte Unie?

Bericht door Dean- »

De Europese Unie,

Op 25 julie 1952 werd door Nederland, Belgie, Luxemburg, west-Duitsland, Frankrijk en Italie de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal (EGKS) opgericht,

De EGKS en de EEG (Europese Economische Gemeenschap) en Eurotom (regelt Kernenergie binnen Europa) deze 3 organistaties hebben gezorgd dat de Europese Unie er nu is.

een aantal jaren later en wel in 1967 werden deze 3 samengevoegd en waren ze bekend onder de naam Europese Gemeenschappen (EG). Nadat het verdrag van Schengen ondertekend was kon de eigelijke unie niet lang meer op zich laten wachten (voor de nietwetende, Schengen is een afspraak tussen Europese landen om geen grenscontroles meer te houden)

Op 1 november 1993 was het zo ver, door middels van het verdrag betreffende de Europese Unie, beter bekend als het verdrag van Maastricht. Behoorde op 1 november van 1993 alle landen die bij de EG zaten tot de Europese Unie.

De Europese Unie heeft en krijgt steeds meer invloed in het dagelijks leven, er is een Europees Gerechtshof, er is een gemeenschappelijke munt (die ook door San marino, Liechtenstein, Vaticaanstad, Liechtenstein en ook Andorra word gebruikt ondanks dat ze geen lid zijn) En veel landen willen graag toetreden tot de Unie, de volgende landen willen toetreden: Georgi?, Oekra?ne, Roemeni? (datum toetreding 2007) Bulgarije (datum toetreding: 2007) Kroati? (gesprekken zouden op 17 maart starten, wegens niet meewerken aan het Joegoslavi?-tribunaal is dit niet doorgegaan) Turkije (gesprekken starten oktober) en Macedoni?.

En nog pas geleden heeft Nederland na Frankrijk het verdrag tot samenstelling van een grondwet afgekeurd, de grootste reden hiervan was dat Nederland teveel betaalde aan de EU.


Nadat ik de EU even in vogelvlucht heb besproken wil ik 2 dingen be-discuseren,

---Zal Europa ooit een worden (Als land), hoe denken jullie dat dit eruit zal zien?? wat zal er moeten gebeuren etc.


---Stel, de landen die nu lid willen worden (opsomming hierboven) zijn lid geworden, Heeft Europa de kracht om een Wereldmacht te worden, zoals de VS (Gaarne niet hebben over of de VS wel/geen wereldmacht is)

Ik weet het, het is misschien een wat moeilijker onderwerp, maar zeker intressant om meningen uit te wisselen, ben benieuwd :D


Vriendelijke Groet,

Dean
Laatst gewijzigd door Dean- op 06 okt 2005, 08:02, 1 keer totaal gewijzigd.
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik hoop dat europa nooit 1 wordt en als 1 staat zal fungeren.
Ik ben namelijk van mening dat een idee zoals regering en staat dan wel regels niet werkt. Ik hoop niet dat wij, de europeanen, ooit samen zo sterk zullen zijn als de amerikanen; want dan zullen wij ons vast geroepen om in de naam van alles wat goed en eerbaar is dood en verderf te zaaien overal ter wereld.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Re: De EU, ooit een echte Unie?

Bericht door Harro »

Dean- schreef:En nog pas geleden heeft Nederland na Frankrijk het verdrag tot samenstelling van een grondwet goedgekeurd, de grootste reden hiervan was dat Nederland teveel betaalde aan de EU.
Stemden we JA? Het was toch met overweldigende meerderheid van 61,6 NEE tegen slechts 38,4 procent JA?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

Heey harro ben ik het toch nog een keer met je eens


mooi zo
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

bertjan schreef:Heey harro ben ik het toch nog een keer met je eens


mooi zo
Over deze cijfers kun je het dan ook moeilijk oneens zijn, nietwaar...
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

maar frankrijk heeft toch ook een beetje nee gestempt

56% nee ofzo iets minder nog ?
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

bertjan schreef:maar frankrijk heeft toch ook een beetje nee gestempt

56% nee ofzo iets minder nog ?
54,87 'non'-stemmers.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

nog minder dus :)


enig idee waneer er weer een reverendum komt ?

vond deze wel leuk of de grondwet
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Wat bedoel je met je laatste zin?
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

ik bedoelde met of eigenlijk over (woordblind he )
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Ah zo... nee, bij mijn weten komen er voorlopig geen referenda meer...
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Re: De EU, ooit een echte Unie?

Bericht door Dean- »

Harro schreef:
Dean- schreef:En nog pas geleden heeft Nederland na Frankrijk het verdrag tot samenstelling van een grondwet goedgekeurd, de grootste reden hiervan was dat Nederland teveel betaalde aan de EU.
Stemden we JA? Het was toch met overweldigende meerderheid van 61,6 NEE tegen slechts 38,4 procent JA?
Sorry foutje, is al verbeterd
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Arjen schreef:Ik hoop dat europa nooit 1 wordt en als 1 staat zal fungeren.
Ik ben namelijk van mening dat een idee zoals regering en staat dan wel regels niet werkt. Ik hoop niet dat wij, de europeanen, ooit samen zo sterk zullen zijn als de amerikanen; want dan zullen wij ons vast geroepen om in de naam van alles wat goed en eerbaar is dood en verderf te zaaien overal ter wereld.
Ik deel je hoop en vrees Arjen. Velen willen groot worden of blijven om 'iets te betekenen'. Als één mens al zoveel kan betekenen, dan kan ook een dorp van 10.000 inwoners dat.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Grappig he, Peter? Dat eigenlijk heel veel pijn en ellende geboren wordt in de drang om goed en eerbaar te zijn.
Het zal me nooit ophouden te verbazen.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Arjen schreef:Grappig he, Peter? Dat eigenlijk heel veel pijn en ellende geboren wordt in de drang om goed en eerbaar te zijn.
Het zal me nooit ophouden te verbazen.
Inderdaad, als je groot bent in een unie heb je ook nog eens meer slagkracht om een oorlog te voorkomen.


Misschien is één grote anarchie nog zo'n slecht idee niet :wink:
Plaats reactie