Ilse Koch, de "teef" van Buchenwald

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Ilse Koch, de "teef" van Buchenwald

Bericht door Roel R. »

Kleine achtergrond:

Er is weinig bekend over het vooroorlogs verleden van Ilse Koch. Ze werd in 1906 geboren te Dresden.

Afbeelding
Ilse Koch in de rechtzaal te Dachau, April 1947

Ze werkte in Concentratiekamp Sachsenhausen voordat ze trouwde met haar man Karl Koch in 1937. Koch was een dief, een dronkaard en gokker. Hij kreeg een fortuin bij elkaar door vervalsingen. In september 1941 werd hij verplaatst naar Majdanek en vervangen door Standartenführer Hermann Pister. Koch werd later om zijn bedrog door de SS aangehouden, in Auschwitz verhoord en veroordeeld en gefusilleerd.

Afbeelding
Karl Koch

Toen haar man tot Commandant van Buchenwald werd benoemd volgde ze hem naar Buchenwald. Daar werd ze SS Aufseherin (opzichter) van het kamp.

Ilse maakte gebruik van haar positie om haar sadistische en wrede karakter te uiten. Ze reed rond op haar bruine merrie en sloeg willekeurige gevangen met haar zweep. Als ze gevangenen zag met tatoeages noteerde ze hun serienummers en die gevangen stierf meestal de zelfde dag nog.

Dr. Wagner wrote a doctoral dissertation on tattooing, had the entire camp searched for people with tattoos, and had them photographed. The prisoners were later called to the gate by Commandant Koch, selected according to the splendor of their tattooed skin, and sent into the infirmary. Soon thereafter the best examples of skin appeared in the pathology department, where they were prepared and were shown to SS visitors as special treasures for years. Koch had an 'artistic' table lamp made for himself out of human bones stretched over with human skin. Hundreds of prepared human skins were sent to Berlin on orders of the chief doctor for the concentration camps, SS Colonel Dr. Lolling.

bron: The Buchenwald Report, trans. and edited by David A. Hackett (Boulder: Westview Press, 1995

Afbeelding
Items gevonden te Buchenwald

Volgens sommige getuigen had Ilse Koch lampenkappen van Huid en zelfs een Tasje, maar dit is nooit bewezen.

"It is more interesting that Frau Koch had a lady's handbag made out of the same material. She was just as proud of it as a South Sea island woman would have been about her cannibal trophies .. "

Bron: "Sidelights on the Koch Affair by Stefan Heymann"

Ilse Koch werd na de oorlog gevangen genomen en veroordeeld tot levens lang, na 4 jaar kwam ze vrij maar werd in Duitsland opgepakt en veroordeeld wegens het doden van Duitse inwoners. Ze pleegde in 1967 zelfmoord in haar cel.


http://www.scrapbookpages.com/DachauScr ... eKoch.html
http://www.us-israel.org/jsource/biography/ikoch.html


Wat denken jullie waren de items zoals lampenkappen er echt? en was Ilse Koch de enigste die zoiets liet doen?
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Is die Ilse dezelfde als de Ilse uit de B-film: "Ilse, Wolvin van de SS"?
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Volgens google ging die film over Ilsa?
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Dat kan, ik heb hem nog nooit gezien :)
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Wat denken jullie waren de items zoals lampenkappen er echt? en was Ilse Koch de enigste die zoiets liet doen?
Lampenkappen van mensenhuid waren er echt, dat is een feit. Vele bronnen beweren dit en bepaalde artikelen zijn zelfs nog te zien in Buchenwald en misschien nog wel op meerdere plaatsen. Niet alleen lampenkappen werden gemaakt van mensenhuis maar ook mappen, fietszadels en verschillende decoraties.
Ilse Koch was zeker niet de enige die dit deed, maar kamp Buchenwald staat wel het meest bekend om dit soort gruwelijke praktijken.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Wat je zegt klopt kevin, ik ben net aan het lezen over Irma Grese en ook zij zou lampenkappen van huid hebben gehad!
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Naja... Roel..
Over de vraag of de lampekappen er echt waren.. de foto spreekt voor zich toch? Ik ben persoonlijk in buchenwald geweest en heb de tafel gezien waar op ze mensen van hun huid ontdeden
Leeghoofdigheid ter bestrijding van het maken van domme beslissingen
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Die foto spreekt niet voor zich, je kunt op een foto niet zien waar het van gemaakt is toch :)

Ik had toen ik dit topic opende tegenstrijdige berichten gelezen, sommige zeiden dat de lampen nooit bestaan hebben, andere bronnen zeggen van wel!
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

heb je trouwens dat boek "Buchenwald report" gelezen? ik heb het wel in mijn bezit, maar ben er nog niet aan toegekomen
Leeghoofdigheid ter bestrijding van het maken van domme beslissingen
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Nee, ik ben wel veel sites over buchenwald aan het doorspitten nu, echt bizar wat daar gebeurde!
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Mijn opa heeft 4 jaar in buchenwald doorgebracht. Ben nu bezig om hem voorzichtig een aantal dingen te vragen
Leeghoofdigheid ter bestrijding van het maken van domme beslissingen
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

ja, ik kan me voorstellen dat hij daar niet graag over praat, mag ik vragen wat de reden van zijn gevangenschap was?
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Hij was lid van de verzetsgroep "de Geuzen"
Leeghoofdigheid ter bestrijding van het maken van domme beslissingen
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ow, ik dacht dat nederlandse verzetsstrijders altijd naar vught gingen? was Buchenwald voor de meer "gevaarlijke" verzetsmensen?
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

hij is eerst naar scheviningen gegaan, naar het "oranjehotel" en van daaruit is zijn hele groep naar Buchenwald gedeporteerd. Dit was al in begin '41. Misschien dat later verzetsmensen naar vught gingen.
Plaats reactie