Hoe verwijder je penstrepen???

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
thedutchdevilo
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 apr 2005, 23:08
Locatie: Groningen

Hoe verwijder je penstrepen???

Bericht door thedutchdevilo »

Ik heb van Tom een leuk fotoalbum gekocht,maar degene die het album heeft gehad vond het nodig omzichzelf op bijna elke foto aan te kruisen met een pen :? :( :x
Heeft iemand een idee hoe ik deze penstrepen van de foto's af kan krijgen?
Natuurlijk wel op een manier dat de foto's origineel blijven en dus niet beschadigen..... :evil:
There can be only one...!
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

De foto's zijn origineel zoals ze nu zijn, met de penstrepen van de persoon(/veteraan) erop, dus persoonlijk zou ik ze zo laten.

Maargoed dat is mijn bescheiden mening. :) :wink:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Boroskov
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 18 feb 2005, 12:23
Locatie: Vlaardingen

Bericht door Boroskov »

Is het gedaan met een balpen of met een vulpen?
Hic manebimus optime
Gebruikersavatar
thedutchdevilo
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 apr 2005, 23:08
Locatie: Groningen

Bericht door thedutchdevilo »

Ze zijn gezet met een balpen....
There can be only one...!
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Dit zie je vaak op Duitse foto's en het hoort bij de geschiedenis van het album aangezien het door de originele eigenaar is gedaan. Ik zou het niet weg halen.
Gebruikersavatar
thedutchdevilo
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 apr 2005, 23:08
Locatie: Groningen

Bericht door thedutchdevilo »

Ik weet het Roel ,ik heb meerdere fotoalbums in mijn bezit .
En in de meeste albums zit wel eens een pennestreek,MAAR...
in dit album staan op 99% strepen waarbij meerdere foto's ook wel 3 aparte kruizen telt ....(en niet netjes aangekruist)
There can be only one...!
Gebruikersavatar
lee enfield
Lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 02 jan 2005, 23:51

Bericht door lee enfield »

tipex ? :o
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4878
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Penstreken

Bericht door asjemenou »

Net als wat de anderen al zeggen, niets aan de "penkruisjes" doen. Ik weet zeker dat wanneer je ze probeert te verwijderen dat je meer fout doet dan goed. Fotopapier uit die tijd, barietpapier, was tot in tegenstelling van het laatst huidige fotopapier heel anders van samenstelling. Het laatst huidige fotopapier was/is gecoat met een soort PVC. Barietpapier daarin tegen niet. Dit had een soort van laklaag om de lichtgevoelige laag vast te houden op het papier. Met andere woorden de toplaag is zo beschadigd.
Wat wel een optie kan zijn is om de betreffende foto's te scannen en de "penkruisjes" in een fotobewerkingsprogramma (Photoshop o.i.d.) weg te retoucheren. Laat fotoafdrukken maken van deze scans en je hebt je foto's zonder "penkruisjes".
Gebruikersavatar
thedutchdevilo
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 apr 2005, 23:08
Locatie: Groningen

Bericht door thedutchdevilo »

oke....ik hoor het al,dit lukt niet dus.
Bedankt allen!
There can be only one...!
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Bericht door Paul Siemons »

Hallo,

Je kan die foto's inscannen en bewerken met bv. Photoshop en op fotopapier afdrukken: dan behoud je toch nog zo de originele zonder dat je deze misschien zou beschadigen.



Mvg,

Paul Siemons
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4878
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Foto's inscannen

Bericht door asjemenou »

Paul Siemons schreef:Hallo,

Je kan die foto's inscannen en bewerken met bv. Photoshop en op fotopapier afdrukken: dan behoud je toch nog zo de originele zonder dat je deze misschien zou beschadigen.
Goed gezien. Door de originele foto's met penstrepen met een simpele flatbedscanner in te scannen verkrijg je een (digitaal) duplicaat van de originele foto. Deze duplicaat kan je dan bewerken in Photoshop. In dit geval kan je dan de penstrepen verwijderen. Deze (digitale) duplicaatfoto kan je vervolgens laten afdrukken op fotopapier bij een fotovakcentrale. De HEMA fotoservice doet dit bijvoorbeeld ook. En met de originele foto gebeurt verder niets.
FELIX
Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 25 feb 2005, 14:51
Locatie: Nederland

Bericht door FELIX »

Ja, het is erg zonde als je op die foto gaat krassen om zo die penstrepen weg te halen :(
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Foto's inscannen

Bericht door Richard1976 »

asjemenou schreef:
Goed gezien. Door de originele foto's met penstrepen met een simpele flatbedscanner in te scannen verkrijg je een (digitaal) duplicaat van de originele foto. Deze duplicaat kan je dan bewerken in Photoshop. In dit geval kan je dan de penstrepen verwijderen. Deze (digitale) duplicaatfoto kan je vervolgens laten afdrukken op fotopapier bij een fotovakcentrale. De HEMA fotoservice doet dit bijvoorbeeld ook. En met de originele foto gebeurt verder niets.
Lijkt mij dat als je via photoshop de penstrepen verwijderd, je dan witte strepen ipv penstrepen krijgt. De originele foto kan men toch niet meer naar voren toveren. Of zeg ik nu iets stoms. Dan is het probleem nog niet opgelost.
Persoonlijk zou ik de penstrepen erop laten zitten. Is jammer, maar dit is nog beter dat met een copie of een beschadigde foto rond te lopen
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Als je een beetje met een fotobewerkingsprogramma om kan gaan, dankan je de bewuste foto inscannen en bewerken. Alleen zo zijn de kruisjes weg tehalen. Van de originele foto kan je dat niet oznder deze te beschadigen.
Als je goed kan "photoshoppen" krijg je geen witte strepen of vlekken. Door diep in te zoomen kan je ieder pixel apart bewerken. Is wel veel werk.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Wilco Vermeer schreef:Als je een beetje met een fotobewerkingsprogramma om kan gaan, dankan je de bewuste foto inscannen en bewerken. Alleen zo zijn de kruisjes weg tehalen. Van de originele foto kan je dat niet oznder deze te beschadigen.
Als je goed kan "photoshoppen" krijg je geen witte strepen of vlekken. Door diep in te zoomen kan je ieder pixel apart bewerken. Is wel veel werk.
is idd goed te doen, en het ''clonen'' van stukjes uit je foto kan ook helpen zoek je gewoon een stukje op dat hetzelfde is en dan verplaatsen, krijg je hetzelfde, of je stuurt die foto naar iemand op het forum die daar goed in is.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Plaats reactie