Meest functionele/vooruitstrevende uniformen van WOII

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Er is wel degelijk nagedacht over het patroon op zulke jassen.

Wat is uiteindelijk de bedoeling van een camo-jas.............dat je niet opvalt (in het bos, sneeuw...of waar dan ook)

Wat je dan nodig hebt is niet zozeer een patroon dat een perfecte immitatie is van een hoop boomblaadjes................maar een patroon dat ervoor zorgt dat de menselijke vorm niet meer als zodanig is te herkennen.


Mooi voorbeeld (op een iets ander vlak) zijn schepen. Zoals je waarschijnlijk wel weet van filmbeelden of foto's uit boeken hebben Marineschepen (in de oorlog) vaak de kaarsrechte lijnen in zwart, grijs en wit over de hele romp, opbouw, scheepsgeschut etc.
Nu zijn golven natuurlijk niet recht ne hoekig...........maar het idee hiervan is om de herkenbare vorm van een slagschip te doorbreken. Zolang het schip van een afstand niet meer goed herkenbaar is als een groot slagschip........dan is het veiliger. (trouwens.......sommige scheepscamo's hadden als doel het erop doen lijken dat een schip doormidden was gebroken)
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Als je in een bos loopt (als soldaat) en je ziet een berg rare vlekken, dan weet je toch juist dat het een mens is? Is het onderzocht of je dan 3 groene, 2 gele en 4 bruine vlekken moet hebben of juist een verhouding van 4:2:3?

Ik wist niet dat er zo'n idee achter verf op boten zat. :D Weer wat geleerd. Waarom maakten ze een schietschijf op vliegtuigen? Wat dat op een onderdeel dat kapot mocht?
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Ook bij vliegtuigen zit er wel degelijk een plan achter.

Bij de eerste vliegtuigen (WO1) nog niet echt.............maar stealthy aan komen vliegen was er in die jaren nog niet echt bij. Je verfde dan je vliegtuig in individuele kleuren zodat je herkenbaar was.

Tweede wereld oorlog had je in het begin natuurlijk al wel camoflage.....maar de herkenningstekens (van welk land je was) waren nog zeer goed zichtbaar. Dit voor zowel je medevliegers (dat ze je herkennen in het heetst van de strijd) als voor de luchtafweer van de grond.

In WO2 gaan ze experienteren met camouflage..........Mooi voorbeeld daarvan is de Hurrican. in de vroege jaren was deze aan de onderkant voor de helft zwart en voor de helft wit geverfd. Van onderen omhoog kijkend naar de lucht zie je dan dus maar een half vliegtuig.........=kan niet goed zijn; is waarschijnlijk al aangeschoten

De duitsers zijn druk aan het experienteren geweest met camouflage........de meest rare vormen en kleuren hebben ze gebruikt. Nachtjagers werden in een vaal grijs met iets donkerder vlekken geschilderd..........herkenningstekens in een andere tint grijs zodat het wel herkenbaar is maar niet teveel opvalt.

Basis van een vliegtuig is echter altijd gelijk.................wanneer je een vliegtuig nadert van boven moet het vliegtuig de kleur hebben van de grond (bij marine vliegtuigen dus grijsblauwig=zee)................als je een vliegtuig nadert van onderen moet het de kleur hebben van de lucht erboven.


Dit soort patronen zijn verder door trial& error ontdekt. Dan werd nieuwe kleding met een nieuw patroon uitgereikt aan een eenheid.........en later werd de mening van die eenheid gevraagd en desgewenst het ontwerp gewijzigd.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Even terugkomend op het topic onderwerp
Zelf vind ik het USMC uniform, het amerikaanse mariniers uniform uit de strijd in de pacific het meest functioneel. Niet te zwaar, niet te veel extra's, precies bedoeld waar het voor was.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

jammer dat ik geen plaatje van het uniform kan vinden dat george S. Patton heeft ontworpen kan vinden zeg .
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

erg vooruitstrevend vind ik dat niet, eerder teruggrijpend....
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

maar wel kicke hoor!
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Daan
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 okt 2003, 23:01
Contacteer:

Bericht door Daan »

Afbeelding

Afbeelding

Zoals eerder al gezegd, dit is DE voorloper van de huidige camo. Veruit het beste getest in de jaren 80-90, maar toch weer eens te "duits" om een jaar of 40 na de oorlog aan te kopen :?

Het huidige duitse camo lijkt er idd nog wel wat op. Alleen die zijn het oorlog voeren weer een beetje verleerd :wink:
"Klagt nicht, kämpft!"
Info gezocht over Wiking en de nederlandsche vrijwilligers van de Waffen-SS.

http://www.wiking-ruf.com
Plaats reactie