Gasmasker?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Coenk0
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 okt 2005, 14:07
Locatie: Hilversum

Gasmasker?

Bericht door Coenk0 »

Hallo,

Ik heb een vraagje met betrekking tot een gasmasker wat ik al een tijd in bezit heb. Het gaat om deze:

Afbeelding

Afbeelding

Uit welk land kan hij komen? Klopt 1935?

Bvd,

Coen
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Lijkt mij een Frans Salvator of Securit gasmasker, blijkbaar in 1939 ingevoerd.
Coenk0
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 okt 2005, 14:07
Locatie: Hilversum

Bericht door Coenk0 »

Inderdaad! dat lijkt er zo'n te zijn. Zijn dit zeldzame objecten? En zijn deze alleen door de fransen gebruikt?

Coen
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Frans gasmasker

Bericht door asjemenou »

Het gasmasker lijkt mij inderdaad ook een Frans Securit/Salvator model en dan gebruikt door civiele hulpdiensten (in combinatie met de draagbus). De Securit lijkt veel op het TC38 model. Het TC38 model werd daarin tegen zowel civiel als militair gebruikt. Of dat beide modellen oorspronkelijk alleen door de Fransen zijn gebruikt durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik weet wel dat na de Franse capitulatie veel Franse legergasmaskers zijn doorgebruikt door het Italiaanse leger. Dus je kan ze ook met Italiaanse legerstempels vinden.
Zelf heb ik ook zo'n Frans TC38 gasmasker met bijbehorende gasmaskertas. Het gasmasker is afkomstig van iemand uit Breda die het zich tijdens de meidagen van 1940 heeft toegeëigend. Zeer aannemelijk is het dus dat het gasmasker ooit heeft toebehoord aan een militair van de Franse 25e gemotoriseerde infanterie. Het gaat dan om zo'n model gasmasker/gasmaskertas als op de foto.

Afbeelding
Plaats reactie