Is de wereld beter af zonder leger/politie/regels?

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Dodo schreef:
Arjen schreef:Hoezo?
Ik ben gewoon van mening dat als ieder land geen leger had er geen oorlog zou zijn.
Als wij als volk ons nou niet laten trainen tot soldaat dan kan onze regering ons ook niet misbruiken om oorlog te voeren.
:)
Als een land geen leger had gingen ze wel vechten zonder leger... Agressie is er altijd.
Juist. Dan krijg je rebellen, opstandelingen, privé-legers en 'warlords'. En om nou Afrika te gaan immiteren... dank u vriendelijk :)
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik begrijp hier niets van...zoudenjullie zelf soms warlord willen spelen? En zo ja waarom?
Zo nee...waarom niet?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Een soldaat is niet gelijk iemand die graag mensen vermoord
Ik heb er geen kracht meer voor
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Arjen schreef:Ik begrijp hier niets van...zoudenjullie zelf soms warlord willen spelen? En zo ja waarom?
Zo nee...waarom niet?
Ik, warlord? Nee, sorry. Wel weet ik 100% zeker dat als de kans ontstaat (chaos en geen controle) dat er zat nederlanders zijn die Warlord gaan spelen (een warlord is dan ook niet meer dan een veredelde mafioso met te veel zware wapens).
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ja maar..als jij dat niet wil...en ik ook niet...waarom denk je dan dat een ander dat wel wil?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Arjen schreef:Ja maar..als jij dat niet wil...en ik ook niet...waarom denk je dan dat een ander dat wel wil?
Moeilijk uit te leggen, maar laten we zeggen dat ik wel ongeveer weet hoe de mens in elkaar zit.

En sowieso: er bestaat nu al een mafia in nederland. Joegoslavische, Chinese, Nederlandse... zodra al het gezag wegvalt, zullen alleen zij al de wapens oppakken, reken daar maar op.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ja maar..ik begrijp er werkelijk niets van..als er geen regels zijn..dan is er toch ook geen manier om macht te verkrijgen?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Macht gaat niet om regels, macht gaat om invloed op/over anderen.
Nu kunnen we door middel van regels de zwakkeren in de samenlaving beschermen, maar als de regels, en het gezag dat die regels maakt, wegvalt zijn gewoon de sterksten de baas. Dat lijkt me nou niet bepaald een ideale situatie... In mijn ogen zijn de sterkste mensen lang niet altijd de slimsten. Door de slimmen te beschermen tegen de sterken heeft de mensheid zich zo kunnen ontwikkelen. Ik denk juist dat regels en wetten de kracht zijn van onze beschaving.

Met alle respect, ik begrijp jouw redenatie soms echt niet Arjen. :)
Zelfs dieren die in het wild in groepen leven hebben bepaalde gedragsnormen die je als regels kunt opvatten. Regels zitten gewoon in de natuur van iedere levensvorm op Aarde, of ze nou geschreven of ongeschreven zijn.

Volgens mij kan een planeet zonder regels alleen bestaan als er geen vorm van leven op die planeet aanwezig is.

Maar goed, dat is slechts mijn mening :wink:
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Sjoerd: orde en structuur zijn iets heel anders dan regels. Het ingaan op de natuurlijke orde is een postief en "normaal" iets. Het beïnvloeden hiervan door fictieve regels en het daarmee gepaarde gaande machtsevenwicht is iets heel anders.

Ga maar na: alles waar macht uitspreekt tegenwoordig zijn voorvloeisels van die "regels" die we geschreven hebben om onze zwakken te beschermen. Tich is het deze macht die de zwakken onderdrukt. Wanneer je beseft dat een regel slechts macht over je heeft wanneer je dat geeft aan ide regel zul je je hiervan los kunnen maken en kunnen groeien. Je zult dan plotseling opmerken dat je buiten de belevingswereld van die mensen komt te staan. Je mag opeens niet meer meespelen. Dit is een laatste poging om die macht over jou te laten gelden.

De waarheid is dat die groep mensen die zich daarmee bezighouden echt bang voor je zijn en naarmate je sterker wordt in je overtuiging dat wat die regels niet werken zul je merken dat die mensen je echt tegen probere te werken. Het rare hieraan is dat die mensen al lang geleden hun macht over je verloren zijn en ze feitelijk alleen maar denken dat het je kan remmen. Echt zien wie je bent kunne die mensen allang niet meer namelijk. En dat betekent dat je wel eens macht over die mensen zelf zou kunnne hebben en dat vinden ze echt heel eng.

De rest is een voorvloeisel van die angst volgens mij.

Maar goed...het is een keus Sjoerd. Als jij mee wilt draaien in de angst van die mensen dan moet je dat gewoon doen. De wereld zal je vreindelijker behandelen en alles zal je makkelijker afgaan lijkt me zo.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Begrijp ik dan goed dat je zoveel vertrouwen hebt in de mens dat je denkt dat niemand de macht zal proberen te grijpen als morgen al het gezag weg zou vallen?
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Zonder regels bestaat er geen macht.
Macht is een uiting van regels en niet andersom.
Er is geen macht te grijpen als er gen regels zijn.
Sowieso is het ook nog zaak om de bevolking ervan te overtuigen dat die regels echt waar zijn en er feitelijk geen andere keus is dan te doen wat die regels je zeggen. Nee nog beter..het mag niet eens in de hoofden van de bevolking opkomen...want anders werkt het niet...als meer mensen niet meedoen aan die bedenksels dan wel dan bewijst de wereld dat die "regels" fictie zijn namelijk.

Kun je nagaan hoe lang kwaadwillende sujetten al bezig zijn met de bevolking te indoctrineren..De meesten doen namelijk al mee. Dit omdat de rest ook meedoet...

Ik weet niet of je dit kunt begrijpen oevrigens hoor....
Als je niet gelooft in dit ideaal denk ik dat het onzin zal lijken wat ik schrijf...
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Nee, helemaal niet hoor, maar om te zeggen dat men de macht niet kan grijpen als er geen regels meer zijn is onjuist.

Stel je nu eens voor dat Nederland volledig gestript wordt van al haar gezag: de regering, justitie en het leger. Dat is de ideale vrijbrief voor mensen met een zut wapens en meelopers om kleine, zelfstandige legertjes te vormen, á la mafia/warlords. Probleem is namelijk dat zij zélf regeltjes gaan maken: hun eigen regeltjes. Ze dwingen macht af met hun wapens: bedreiging, afpersing... Zo is het ook in sommige delen van afrika. Leger en politie hebben niets te zeggen (m.a.w. geen gezag), waardoor de warlords vrij spel hebben om hun eigen regels op te dringen aan de plaatselijke bevolking. En dat kan hier net zo makkelijk gebeuren, dat weet ik zeker.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik ben blij dat je zelf zegt dat ze zelf regeltjes zullen gaan maken.
De oplossing in deze is dus niet te geloven of te gehoorzamen aan die regeltjes. Zo zal er namelijk geen macht over jou bestaan. Zou iedereen dit doen dan zou er helemaal geen macht bestaan.
Er zou dan niets gegrepen of gemaakt kunnen worden.
Vanaf dat moment is er geen drijfveer meer om met wapens te gaan spelen.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Omdat we inmiddels wel behoorlijk off-topic zijn gegaan heb ik de filosofische discussie gesplitst van de vraag over de Landmacht waar het allemaal mee begon. Hier dus verder met de discussie.

het originele topic over de landmacht staat hier:


http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?p=170524#170524
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

is de wereld beter af zonder politie/leger,,

NEE.

er bestaan ook nog altijd rebbelen enz, die de wereld verslechteren, de politie/ leger houd dat nog redelijk in toom
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Plaats reactie