Vlaamse priester riskeert cel wegens godslastering

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Vlaamse priester riskeert cel wegens godslastering

Bericht door Bert-Jan »

bron: de telegraaf

Vlaamse priester riskeert cel wegens godslastering
BRUSSEL - Priester Marc Scheerens van de Vlaamse Onze-Lieve-Vrouw-van-Lourdeskerk in de Brusselse deelgemeente Jette riskeert een celstraf wegens godslastering. Justitie in Brussel zal volgende maand beslissen of een klacht van de vereniging België en Christenheid tegen de pastoor ontvankelijk is, meldde vrijdag de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws. Op godslastering staan lichte celstraffen in België.


Scheerens gaf vier jaar geleden kunstenaars van de organisatie Atelier 340 toestemming om in zijn kerk enkele kunstwerken te exposeren, die de parochianen op een kritische manier naar hun geloof moesten laten kijken. Daarbij behoorden een biechtstoel die was gemaakt van legoblokken, een kruisbeeld met daarin een stuk hersenmassa en een Mariabeeld dat muntstukken huilde.

Parochianen namen aanstoot aan de expositie en brachten de vereniging België en Christenheid op de hoogte, die onlangs een officiële klacht indiende. Pastoor Scheerens zegt inmiddels spijt te hebben van de expositie. "Ik wou de mensen enkel doen nadenken over het geloof. Al zal ik in de toekomst zelf ook twee keer nadenken vooraleer ik me aan zoiets waag." Overigens is in België al sinds de jaren dertig geen proces meer gevoerd wegens godslastering.
is het misschien en idee om alle geloofen afteschaffen ?

je hebt er alleen maar oorlogen door en uit eindelijk geloven ze toch allemaal in dezelfde god
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Re: Vlaamse priester riskeert cel wegens godslastering

Bericht door Peter M »

bertjan schreef:Is het misschien en idee om alle geloofen afteschaffen ?

je hebt er alleen maar oorlogen door en uit eindelijk geloven ze toch allemaal in dezelfde god
Dan kun je in mijn ogen net zo goed ijveren voor het afschaffen van politieke overtuigingen, geld, grenzen, de mensheid. Geloof is er bij iedereen, alleen bouwt niet iedereen zijn of haar ethiek op aan de hand van één bepaalde richting.
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Re: Vlaamse priester riskeert cel wegens godslastering

Bericht door E.T »

bertjan schreef:bron: de telegraaf

Vlaamse priester riskeert cel wegens godslastering
BRUSSEL - Priester Marc Scheerens van de Vlaamse Onze-Lieve-Vrouw-van-Lourdeskerk in de Brusselse deelgemeente Jette riskeert een celstraf wegens godslastering. Justitie in Brussel zal volgende maand beslissen of een klacht van de vereniging België en Christenheid tegen de pastoor ontvankelijk is, meldde vrijdag de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws. Op godslastering staan lichte celstraffen in België.


Scheerens gaf vier jaar geleden kunstenaars van de organisatie Atelier 340 toestemming om in zijn kerk enkele kunstwerken te exposeren, die de parochianen op een kritische manier naar hun geloof moesten laten kijken. Daarbij behoorden een biechtstoel die was gemaakt van legoblokken, een kruisbeeld met daarin een stuk hersenmassa en een Mariabeeld dat muntstukken huilde.

Parochianen namen aanstoot aan de expositie en brachten de vereniging België en Christenheid op de hoogte, die onlangs een officiële klacht indiende. Pastoor Scheerens zegt inmiddels spijt te hebben van de expositie. "Ik wou de mensen enkel doen nadenken over het geloof. Al zal ik in de toekomst zelf ook twee keer nadenken vooraleer ik me aan zoiets waag." Overigens is in België al sinds de jaren dertig geen proces meer gevoerd wegens godslastering.
is het misschien en idee om alle geloofen afteschaffen ?

je hebt er alleen maar oorlogen door en uit eindelijk geloven ze toch allemaal in dezelfde god

zeer kortzichtig. Geloven afschaffen heeft absoluut geen zin en het kan ook niet.
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

precies ET, em daarnaast geloof is voor velen een steun. Maar los van het geloof doet het instituut ''de kerk'' veel goede dingen, met name voor de mensen die het wat minder hebben. Als je het geloof afschaft zal dat dus ook verdwijnen, en waar moeten mensen dan naartoe om te bidden voor bijv. examen/het beter worden van zieke familie enz.
En daanaast is het idd ook onmogelijk, mede doordat het gewoon een te grote ommeslag zou zijn om eerst wekelijks naar de mis te kunnen en dan opeens alle geloven af schaffen
mvg
Rémy
----
E.T
Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 30 sep 2005, 16:57

Bericht door E.T »

De Sovjet unie heeft het ook geprobeerd, Geloven afschaffen, absoluut geen succes geweest. Midden in de tweede wereldoorlog werden sommige kerken weer toegestaan om te zorgen dat mensen moed hielden. Na WO2 moesten de kerken weer sluiten geloof ik.. :?
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Gebruikersavatar
glen666benton
Lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 03 aug 2005, 19:31
Locatie: belgië

Bericht door glen666benton »

Blasphemy eternal!!! For I am the Deicide and I will rule again })
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Rémy Carré schreef:
Maar los van het geloof doet het instituut ''de kerk'' veel goede dingen, met name voor de mensen die het wat minder hebben. Als je het geloof afschaft zal dat dus ook verdwijnen, en waar moeten mensen dan naartoe om te bidden voor bijv. examen/het beter worden van zieke familie enz.
En daanaast is het idd ook onmogelijk, mede doordat het gewoon een te grote ommeslag zou zijn om eerst wekelijks naar de mis te kunnen en dan opeens alle geloven af schaffen
mvg
Rémy
Inderdaad.
En dan niet te vergeten wat voor hoop sommige mensen uit het geloof putten en wat voor steun het ze kan bieden.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Re: Vlaamse priester riskeert cel wegens godslastering

Bericht door Arjen »

Peter Moelans schreef:
bertjan schreef:Is het misschien en idee om alle geloofen afteschaffen ?

je hebt er alleen maar oorlogen door en uit eindelijk geloven ze toch allemaal in dezelfde god
Dan kun je in mijn ogen net zo goed ijveren voor het afschaffen van politieke overtuigingen, geld, grenzen, de mensheid. Geloof is er bij iedereen, alleen bouwt niet iedereen zijn of haar ethiek op aan de hand van één bepaalde richting.
LOL!
Je haalt me de woordenuit de mond!
:)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie